AM och inte SM?

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

AM och inte SM?

Inlägg av johan swe-1870 »

När vi nu blir snuvade på alla tävlingar p g a Covid-19 och den tänkta turseglingen inte heller kan genomföras, undrar jag om vi inte skulle hitta på något annat att göra istället. Så jag har fått en ide: kanske vi skulle segla AM istället för SM? AM=Alternativt Mästerskap.

Det hela går ut på att så många IF-båtar som möjligt seglar på något sätt under en hel vecka. Det är helt valfri tid och distans, kort eller långt, snabbt eller långsamt har ingen betydelse.

Alla IF-båtar får deltaga, även IF-E, M26 och båtar som saknar klassmätbrev eller är ombyggda. Det krävs inte medlemskap i IF-förbundet.

Det enda som inte är tillåtet är bryggsegling.

Besättning, segelsättning och annan utrustning är helt valfri. Segla själv, med partnern eller hela släkten, du väljer själv, men respekterar sjövägsregler och rekommendationer från FHM m fl.

Du seglar var du vill över hela landet (eller hela världen?). Distansen är helt valfri. Det sker ingen tidtagning, ja om du inte gör det själv. Du väljer själv vilken dag du seglar under en utvald vecka i juli eller augusti. Vilken vecka får förbundet besluta om.

Resultat dokumenteras genom att skicka ett foto från seglande IF, en skärmdump från GPS eller telefon eller på annat liknande sätt. Inga resultat kommer att publiceras i stil med seglad tid eller distans, utan det går enbart ut på att visa hur många IF-båtar som seglar under hela veckan. Den som vill, kan segla flera gånger under veckan, men endast en räknas.

Detta kan väl kallas Alternativt Mästerskap? Som sagt: målet är att segla med sin IF!

Vad säger du om denna kreativa ide?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: AM och inte SM?

Inlägg av maja »

Om man nu inte får genomföra ett SM med alla ingredienserna anser jag att man ska skjuta på det tills nästa år.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: AM och inte SM?

Inlägg av Jim »

johan swe-1870 skrev: 23 jun 2020 19:06 När vi nu blir snuvade på alla tävlingar p g a Covid-19 och den tänkta turseglingen inte heller kan genomföras, undrar jag om vi inte skulle hitta på något annat att göra istället. Så jag har fått en ide: kanske vi skulle segla AM istället för SM? AM=Alternativt Mästerskap.

Det hela går ut på att så många IF-båtar som möjligt seglar på något sätt under en hel vecka. Det är helt valfri tid och distans, kort eller långt, snabbt eller långsamt har ingen betydelse.

Alla IF-båtar får deltaga, även IF-E, M26 och båtar som saknar klassmätbrev eller är ombyggda. Det krävs inte medlemskap i IF-förbundet.

Det enda som inte är tillåtet är bryggsegling.
En riktigt trevlig idé! Opretentiös och lockande för de som kanske inte nödvändigtvis vill testa sina färdigheter på kappseglingsbanan.
Sen kan jag tycka att bryggsegling kan vara en rätt så svår konst :lol:
En riktigt kul idé!
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: AM och inte SM?

Inlägg av Karin Harding »

Nu har VIF just haft styrelsemöte och vi kommer att försöka ordna ett coronasäkert SM helt enligt SSFs instruktioner 2020 utanför Göteborg! Så ge inte upp! Slutgiltigt besked kommer om en vecka då vi rett ut det formella.

MEN, idén med ett AM kan vi väl göra ändå! Det är ju en annan och jätteskojig idé! Så som de gjort inom löpning, man springer på olika ställen med laddar upp bilder och visar varandra och peppar varandra.

Vi hade ju kunnat använda RaceQ inte för att tävla utan för att man då får så fina tracks man kan visa upp sin bana sen. :)
Skriv svar