Begränsning av vindstyrka i samband med bankappsegling.

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Ska IF-båtförbundet införa en övre gräns för vinstyrka vid bankappsegling?

Omröstningen slutade 22 okt 2007 11:27

Ja
10
71%
Nej
4
29%
 
Antal röster: 14

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Begränsning av vindstyrka i samband med bankappsegling.

Inlägg av maja »

I samband med årets SM på Råå restes ånyå frågan om förbundet skulle verka för att införa en begränsning av vindstyrkan för IF-klassen vid kappsegling på bana. Första tävlingsdagen var nämligen mycket blåsig och den 3:e seglingen borde enligt alla de seglare jad diskuterat saken med aldrig ha startats. Det blåste då 16 m/s i medelvind enligt startfartygets mätningar. Den seglingen torde knappas kunna kallas kappsegling, utan utjorde mer ett prov på överlevnad.

IF-klassen i Danmark har en begränsning vid 12 m/s. I Sverige har (bl.a) 606-förbundet i sitt SM-kontrakt med arrangören satt samma gräns, eftersom man i den klassen erfarenhetsmäassigt vet att dessa båtar börjar kapsejsa vid ungefär dessa förhållanden och att det blir allmänt bökigt för arrangören att hjälpa alla haverister.

Facit från första tävlingsdagen (torsdagen) på Råå var cirka 5 man-överbordhändelser, ett tiotal skörade segel, ett mastbrott samt ett flertal andra haverier. I en klass utan större ekonomsik sponsring och där de övervägande flesta seglarna i betalar sin utrustning ur egen ficka, blir vid sådana svåra fförhållanden kappsegling onödigt och orimligt dyrt.

Dessutom, I IF-båtförbundets är det infört att förbundet ska verka för att kappseglingen inte i onödan ska fördyras.

Vad anser ni sjäva om detta? Kommer det bli bättre med en gräns för max vindstyrka? Enligt vad jag själv har erfarit, även från andra klasser, är det i allmänhet ingen seglare som har nåot emot att seglingsarrangören inte startar en segling när det blåser kulingvindar.

Marek, SWE 829, ordförande i förbundet
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

En begränsning av vindstyrkan kan leda till att man börjar använda svagare grejor.

Inte bra för klassen.

På 1970-talet var jag med på "Höstrasta" en gång, när det blåste 18 m/s.
Arrangörerna angav på resultatlistan att det hade blåst 14 m/s, så lite blåste det aldrig på oss. Flera hundra båtar deltog, endast ett 20-tal kom i mål, de flesta av dem IF.

Har läst om SM 2007. Klart det är jobbigt. Man får väl segla så fort som besättningen orkar, samt föra lämplig segelyta. En stadig båt som IF skall självklart ha rev i storen.

606 är en dålig jämförelse. den båttypen är inte självrätande.

Om seglen inte håller för kuling är det fel segelmaterial. Det passar dåligt med IF:s konsept om en båt som skall tåla alla väder.

Seglen kan dock rivas sönder av saxpinnar och annat. Här tycker jag att man borde få ha 3 genuer, så att man kan ha både lättvindsgenua och hårdvindsgenua, tillsammans med den mellanvindsgenua, som de flesta har.

Hur gick det egentligen vid det extra årsmötet vid SM 2006, angående klassreglerna?

Jag satt i protestförhandlingar och kunde inte närvara.Efteråt hörde jag att det förslag, om att man skulle få använda 2 spinnakrar fritt under samma delsegling, som jag hade författat i båten under natten, skulle ha gått igenom. Men någon annan sade att det var oklart vad som egentligen beslutades.

Hälsningar
Anders
Fredrik Mattsson
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 okt 2006 13:54

Angående begränsning av tillåten vindstyrka

Inlägg av Fredrik Mattsson »

Det är inte roligt att förbruka material för ca 10 000 kr på en enda segling. Jag tycker att det bör införas en begränsning i likhet med vad Marek föreslår. Vill man vara med i toppen finns inte alternativet att avstå från att segla en segling. Det är bara att segla tills prylarna brister. Därför är det bättre om seglingsledningen avbryter så att man slipper förstöra sin utrustning./Fredrik, IF 2207
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Är det ingen som tänker på funktionärerna?

De satt ju ute i ovädret hela första dagen vid SM i Råå.

De som är på startfartyget brukar bli sjösjuka, om fartyget är så stort så de befinner sig högt upp. Samtidigt skall de utföra noggranna uppgifter.

Om de övriga båtarna är små och snabba torde de studsa förfärligt.

Inte heller ger sådana båtar skydd mot vågrätt spöregn, som pågick hela tiden, om man skall tro Martin Fridh:s Expresssgäng i deras blogg skånegåsen.

Skulle man betala arrangörerna marknadsmässiga löner med övertid och helgtillägg, bleve nog startavgifterna högre än 10 000.

Enligt min erfarenhet från många mästerskap, brukar det vara funktionärerna som tvingas ge upp först.SM deltagare kan förväntas vara bättre tränade än dem.

Vill man spara på krafterna, kan man plocka poäng, genom att bara segla runt banan, med starkt reducerad segeyta, och delar av besättningen till kojs. Av resultatlistan att döma fick sista båten i andra seglingen 22 poäng och i tredje 12. DNS gav 36.

Faktiskt så vann Per Damsby alla de 3 första seglingarna.

Har han någon blogg där man kan få läsa om lyckan i att duscha vågrätt?

Hälsningar

Anders
Josef
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 nov 2006 17:07

Inlägg av Josef »

Tycker inte vindbegränsingar är särskiljt bra. För mycket annat som påverkar hur mycket påfrestning det blir på båten, t.ex. så lär det mycket väl kunna bli åtminstone lika stora påfrestningar när det blåser 8-10m/s och går hård sjö som när det är relativt lugn sjö och blåser 15m/s. Är inte något specialist på sånt men käns i alla fall så när man seglar.

Tycker 12 m/s låter väldigt lite för en IF, har varit ute och kappseglar olika jolle-klasser i bra mycket över 12m/s och det är då inga problem, ibland får man bada lite och har man lite dåliga grejjer så går saker sönder ibland, men de kan lika gärna gå sönder när det blåser klart mindre (t.ex. så bröt jag en av mina laser-master i kanske 5-6 m/s). Att gemföra med en 606a är ganska värdelöst också tycker jag eftersom de kapsejsar i över 12 m/s och därför kan kapsegling med just sånna båtar bli ganska värdelös i över 12 m/s, detta gäller uppenbarligen inte för IF dock.

Tycker en av de saker som gör IFen så bra är att den just går att segla i en bra bit över 15 m/s utan problem, om man ser till att fixa saker som kan gå sönder. Vi har seglat ganska mycket i hårt väder och väldigt få saker har gått sönder, men då har också antingen vi eller förre ägaren fixat saker som verkat dåliga. De få saker som gått sönder har varit uppenbart dåliga så det käns lika bra att ha fått dem bytta (inga dyra saker som vi fixat/haft sönder).

Angående segel som går sönder så förstår jag inte alls hur det kan bli så (spinnakrar går sönder förståss, men det händer relativt ofta även i svagare vindar). Jag har aldrig varit med om att en genua eller ett storsegel har gått sönder på en IF på det sätt som folk berättar att de gjorde på SM. Någon lättvindsgenua i tunn dukhar väll blivit "förstörd" för oss när det kommit någon åskby på 20 m/s, men inte så att den har direkt gått sönder utan så att buken har förflyttat sig (altså går det fortfarande bra att använda för familjesegling i lätt vind men inte för kappsegling).
Tydligen så håller ju även seglena på havskappseglingsbåtar när de seglar i vindar på 25-30 m/s, förstår inte varför ett IF-segel inte skulle hålla.
Det ända jag kan se som kan förstöra seglen är om ni ligger och fladdrar mycket med seglena, annat än i starter och stagvändningar då - det ska vanliga dacronsegel klara. Ifall ni gör det så sluta med det så håller troligen seglena, ifall de inte gör det så är de i min mening inte gjorda i någon bra duk.
Ifall ni anser att det är bättre med vad ni nu har för duk i seglen (om det är duken som gör det) så kan ni skaffa något relativt billigt hårdvindssegel i överdrivet tjock duk för seglingar i över 10-12m/s. Det kommer inte göra någon fartskilnad mot andra hårdvindssegel (och gå fortare än mellan/lätt uppenbarligen) när det blåser så pass mycket. Ett sånt segel skulle troligen hålla väldigt länge och därför skulle det inte bli någon större kostnad ändå (skulle tro att ett sånt segel skulle kunna fungera bra runt 10 år eller så om man inte seglar VÄLDIGT mycket i hård vind och inte ligger och fladdrar med det).

En IF ska hålla för 15m/s, gör den inte det så är något fel med båten (eller seglen eller vad det nu är som går sönder).




Kom på en liten sak nu när jag satt och skrev om det här.
Det seglades ett Finnjolle NM i Uppsala för några år sedan, blåse i medel runt 14m/s alla dagar (byigt som vanligt på ekoln).
Så vitt jag mins så var det EN större sak som gick sönder, det var ett halvgammalt segel, det gick inte sönder under segling heller. Det gick sönder när båten hade kapsejsat och att döma av vart skadan var så kan det mycket väl ha varit propellern på en av säkerhetsbåtarna som slet sönder det.
Jag tror inte att finnjollarna höll p.g.a. att de är hållbarare båtar (det är jag helt säker på) och inte för att det är mindre tryck på båtarna heller.
Jag har seglat en del mindre välutrustade finnjollar och de har gått sönder hela tiden i även mindre stark vind (en del grejjer på många IFar jag ser påminner ganska mycket om de där finnjollarna).
Nästan alla aktiva finnjolleseglarna (gäller i allmänhet jolleseglare så vitt jag sätt) kollar ofta över allt på båten, ser till att allt är i bra skick och har därför aldrig saker som inte håller.
Gjorde alla IF-seglare samma sak så tror jag att det skulle bli mycket mindre skador på IFar.
Kanske är många IF-seglare vana vid båtar med mindre tryck på grejjerna så de överskattar hur mycket saker kommer hålla för men i så fall handlar det om att undervisa IF-seglarna, inte om att sätta vindbegränsingar på kappseglingar.
Mats Andersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 okt 2006 22:04

Inlägg av Mats Andersson »

:) Vid bankappsegling verkar en begränsning vettig, även om andra typer av seglingar på skärgårdsbana kan genomföras. Det blir ju ganska tätt mellan båtarna, och risken ökar när alla har fullt upp med att hålla ordning på sina egna grejor. IF-båten tål mycket vind, men det är en annan sak tycker jag.
Sist ochj slutligen är det dock upp till den enskilde om han/hon vill starta i seglingen. Lilla Tjörn runt för optimister genomfördes i år i 12-14 m/sek, och det gick ju bra. Dem ovana ungdomarna var uppenbart kloka nog att avstå.

Mats
IF-2605
Skriv svar