stabilitet, STIX-värde och långsegling

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 aug 2006 21:24

stabilitet, STIX-värde och långsegling

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Någon som orkat räkna fram ett STIX-värde på IF? Verkar som det mest görs på större båtar annars. Funderar lite på det här med stabilitet och sjövärdighet som långseglarbåt. Måste väl rimligen funka finfint att långsegla i IF? Folk sticker ju iväg jorden runt i Vegor och jag inbillar mig att IF känns bra mycket säkrare och kryssar definitivt bättre. Sen är Vega lite större men för max 2 måste IF vara helt ok. Min förra båt var en Tur 80 (som iaf ser väldigt lika Vega ut) men den skulle jag aldrig vågat ge mig ut i storm med, slutvek och lovgirig som få medan IF:en känns bra mycket mer slutstyv och förtroendeingivande.

Nån som vet var man kan läsa om nån långseglare i IF?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

STIX betyder kanske något i form av "ST(ability) I(nde)X". Ordet "stabilitetsindex" är inget entydigt begrepp. Bl.a. finns ett index som respitkappseglingsreglen IMS har definierat. Om det är detta index som du åsyftar, kan jag "bjuda" på värdet för IF-båten. Det är 146.2. Det verkar ungefär motsvara det positiva stabilitetsområdet, vilket här torde betyda, att IF-båten bedöms vara självrätande upp till detta gradtal.

Generellt sätt har IF-båten mycket bra stabilitetsdata. Se artiklar i gamla Medvind våren -89, hösten -89 och nummer 3 -90 . Enligt gällande regler för EU-certifiering av fritidsbåtar skulle IF-båten, om den hade nybyggts idag, få näst högsta klass. Högsta klass skulle den aldrig kunna få, för den är en för liten båt.

Om långseglande IF-båtar kan du bland annat läsa i Medvind hösten -89, Nr 3 -90 och Nr 2 -94, som finns utlagda för våra medlemmar på nätet. Dessutom finns en artikel på engelska i Medvind 1 1995.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar