Svenska IF-båtförbundets forum • -67 IF - Sida 2
Sida 2 av 3

Re: -67 IF

Postat: mån 31 okt 2011 20:34
av johan swe-1870
Jag tittade hastigt på skadan igår. Det verkar som om däcket går att trycka ned mot skrovet med ganska lite kraft.

Om du rensar ordentligt under och pressar ned, t ex med hjälp av spännband, och sedan plastar inifrån så är det nog fixat. Efteråt får du lägga en ny tätningsrand på utsidan.

Kan man tänka sig att båten blivit fastfrusen och överbelastad i akterförtöjningarna? Jag har för mig att den låg lite konstigt i isen i vintras.

Re: -67 IF

Postat: ons 02 nov 2011 22:16
av ntica
Undrar ang. "akterstag". Hur pass viktigt är detta för mastens stagning? (om ni förstår vad jag menar?) eftersom det är trimmbart...bla.
Har heller inget mastskott med typ garderober el. likn. maststötta dock.
Säljaren nämde att röstjärn var bytta. det sitter ngn.form av rejäla alu. brickor/klossar på undersidan 150x150 x 25mm ca. Är detta vanligt? ser rejält ut iallafall.

Re: -67 IF

Postat: ons 02 nov 2011 22:20
av ntica
ntica skrev:Undrar ang. "akterstag". Hur pass viktigt är detta för mastens stagning? (om ni förstår vad jag menar?) eftersom det är trimmbart...bla.
Har heller inget mastskott med typ garderober el. likn. maststötta dock.
Säljaren nämde att röstjärn var bytta. det sitter ngn.form av rejäla alu. brickor/klossar på undersidan 150x150 x 25mm ca. Är detta vanligt? ser rejält ut iallafall.
Tack Johan. Det är nog riktigt som du säger, fastfrusen typ. Har också funderat på plastning inifrån efterrengöring & ihopspänt. DÄr av min föregående fråga lite. ang. "mastens akter stagning". tycker också att dessa akterhållare ser lite klena ut för att hålla emot mastens rörelser/ krafter?! Kanske jag som är överkänslig?

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 08:27
av FredrikH
Alla båtar jag har sett har en aluminiumplatta som tar upp kraften för röstjärnen.
Ang. akterstaget är min uppfattning att vantens stagning är alldeles tillräcklig för att hålla masten uppe på undanvind. Jag brukar dock stötta upp lite med akterstagssträckaren vid spinnakersegling i hård vind. Observera att akterstaget inte får vara hårt spänt vid undanvindsegling, då är det risk för mastbrott.

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 13:14
av johan swe-1870
Det stämmer säkert. Akterstaget används mest till att böja masten på kryss. Det har också mindre dimenstion än övrig stående rigg.

Nticas båt är gammal. Hur ser den ut där bak? Sitter akterstaget asymmetriskt bara fäst på en punkt, lite vid sidan av rorkulten? Jag har sett det på någon annan gammal båt. I så fall skulle jag föreslå att du bygger om till den version som de flesta har, dvs en hanfot som sitter fäst i öglebultar (=röstjärn) precis innanför halkiparna på var sida. Då fördelar du lasten mellan två fästpunkter.

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 14:31
av ntica
Tack för svar. Uppskattas av en sann novis på IF. Det sitter öglebult 2st för akterstaget. Med "talja/block" för ev. trimm av mast. som jag sett andra IFar har.
läste 3/94 om Stig Lidhen & hans shetlands resa med röde orm. Hade tydligen satt nya röstjärn i skrovet utvändigt. Tycker detta låter vettigt med att man tar upp kraften fr. masten i skrovet istället för däck. synpunkter på detta? räcker det att göra dessa i Rostfritt? el. annat stålmaterial?

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 15:45
av maja
Jag har själv sett Stig Lidéhns båt efter Shetlandsresan ism. att båten seglade SM (i Uppsala tror jag det var). Jag såg inga utvändiga röstjärn. Däremot hade han bl.a. gjort, i ft. vad klassreglerna tillåter, en otillåten förstärkning av bordläggningen i förpiken och byggt alldeles för stora knän (så kallade röstjärnsförstärkningar).

Kanske du har missförstått något?

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 19:28
av ntica
Du har rätt Maja! det var följande jag läste:

"Det slumpade sig att jag kikade i en gammal Segling - nr 2/2003 - och där stod en notis om en IF som fanns på Tonga. Ägaren hade köpt båten i Californien och seglat den 4000 sjömil men sen tröttnat och sålt båten och flugit hem.

Den var utrustad med nya vantfästen på skrovsidan och mindre fönster.

ngn. vänlig som "sitter" på detta nummer av "segling" kanske?

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 20:27
av johan swe-1870
Kan det vara "Damn" från Tonga?

Bild

Bild

Bild

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 20:40
av maja
En ägare till en båt har naturligtvis rätt att göra vad han vill med båten. Men ibland kan man kanske fråga sig, om resultatet efter en ombyggnad till nästan oigenkännlighet fortvarande kan kallas en IF-båt.

IF-båtförbundet är ett klassförbund, som är knutet till Svenska Seglarförbundet, som i sin tur är ett idrottsförbund. Ett av IF-båtförbundets viktigaste ändamål är att arbeta för att IF-båten bevaras som entypsbåt i kappsegling. Därför är sådana ombyggnader som du refererar till helt ointressanta. Det finns därför heller ingen erfarenhet av sådant inom förbundet,. dvs. det finns ingen dokumentation eller några andra råd att ge.

Om man avser att segla över Atlanten menar jag att man i första hand ska välja en annan båt än en IF. En IF blir helt enkelt för liten och obekväm för en så lång resa, och det kan bli svårt att frakta all proviant, framför allt sötvatten.

Rent säkerhetsmässigt är det däremot inga problem, utan att man för den delen behöver tillgripa något mera omfattande ombyggnad. Det räcker att man t.ex. verifierar att mastbalken inte är skadad, att man byter den stående och löpande riggen och undervantsröstjärnen, att man inspekterar mastfot och vantspridare med fästen. För övrigt kan man montera utanpåliggande rutor som inte kan ramla in i båten, förstärka nedgångsluckan så att den inte heller kan tryckas in och montera en båge över sprayhooden. Man kan även montera ett nummer grövre självlänsar än de befintliga. Dessutom ska man skaffa sig lämpliga segel.

I stort menar jag att Stig Lidéhns komplettering av båten i samband med hans nordsjöresor var genomtänkta.

Re: -67 IF

Postat: tor 03 nov 2011 21:25
av ntica
Tack Johan. Precis den!!! & MAja också. Jag förstår er "kärlek" för Ifen. Men långsegling ligger i förstahand för mig. & anser IFen är förträfflig för ändamålet (kolla bla. Jester challenge) Jag tänker på min säkerhet i första hand. Bryr mig inte om tävlingseglandet som sådant. Jag tänker förstärka, förbättre ev. svaga punkter på min IF. rent uttrymmesmässigt räcker den gott & väl för mig. & min proviant.
Jag är dessutom mkt. tacksam för ert stöd & support & ert kunnande.

Re: -67 IF

Postat: ons 09 nov 2011 20:47
av ntica
Har funderingar kring min "rulle" som sitter monterad under däck, till försegel. ngn. som har erfarenhet, original eller? ev. fördelar/nackdelar? (& här går "inrullarn" igenom båten inv.)

ps. tänker behålla mina orig. röstjärnsinfästningar ds.

Re: -67 IF

Postat: ons 09 nov 2011 21:48
av maja
ntica skrev: ps. tänker behålla mina orig. röstjärnsinfästningar ds.
På framför allt Västkusten och i Öresund och i Danmark har några tiotal IF-båtar förlorat riggen pga. röstjärnsbrott.

Det är de 8 mm undervantsröstjärnsbultarna som är underdimensionerade. Då man seglar i vågor, blir de utsatta för ett böjande moment. Detta kan kan i sin tur förorsaka något som kallas "low-cycle fatigue", vilket i korthet innebär att spänningen i materialet blir så stor att det blir en plastisk deformation med efterföljande försvagnng och haveri.

Om du har 8 mm undervantsröstjärn rekommenderar jag nog inte att du ska segla i vågor över öppna havet långt från kusten....

Re: -67 IF

Postat: ons 09 nov 2011 21:55
av maja
ntica skrev:Har funderingar kring min "rulle" som sitter monterad under däck, till försegel. ngn. som har erfarenhet, original eller? ev. fördelar/nackdelar? (& här går "inrullarn" igenom båten inv.)
Du har sannolikt ett original rullsegelbeslag från början av 70-talet. Om det är en sådant och du vill använda det, behöver du ha ett försegel med insydd vajer och med endast en enda segelhake i närheten av fallhornet.

Re: -67 IF

Postat: ons 09 nov 2011 23:43
av johan swe-1870
maja skrev:
ntica skrev: ps. tänker behålla mina orig. röstjärnsinfästningar ds.
På framför allt Västkusten och i Öresund och i Danmark har några tiotal IF-båtar förlorat riggen pga. röstjärnsbrott.

Det är de 8 mm undervantsröstjärnsbultarna som är underdimensionerade. Då man seglar i vågor, blir de utsatta för ett böjande moment. Detta kan kan i sin tur förorsaka något som kallas "low-cycle fatigue", vilket i korthet innebär att spänningen i materialet blir så stor att det blir en plastisk deformation med efterföljande försvagnng och haveri.

Om du har 8 mm undervantsröstjärn rekommenderar jag nog inte att du ska segla i vågor över öppna havet långt från kusten....
Så länge man inte fortsatt seglar med de ursprungliga röstjärnen går det nog bra. Jag menar att om de har bytts ut under senare år till nya 8 mm i orginialutförande, till de 'danska' eller till de special som Strömstad Marieholm Marina levererar så behöver man inte vara rädd.

Men Mareks poäng är viktig; seglar du fortfarande med varvsmonterade röstjärn bör de bytas!