Stävstege

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Erik N
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2017 13:34

Stävstege

Inlägg av Erik N »

Hej!

Någon som har tips på en stävstege? Jag hittar inget om detta i forum eller Medvind.

Tacksam för tips!

Erik
"Lilla blå"
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Stävstege

Inlägg av IF 2719 »

Du behöver förpulpit att hänga den i. Strömstad marina har nog till försäljning annars annonsera på köpes här på hemsidan...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stävstege

Inlägg av maja »

Det finns även stegar med särskilda fästen i däck. För någon typ kan man använda vanliga mantågsfötter som däcksfästen.

Men stävstegar kanske inte är så väldigt vanliga på IF-båtar och M-26-or. Det beror på att friborden är låga. Vid stäven är väl fribordshöjden bara litet drygt 90 centimeter.

Det går därför lätt att kliva på en IF från en flytbrygga, även för små barn.

Kanske en stävstege kan komma till nytta när man angör en klipphäll i skärgården. Men som badstege duger den dåligt, eftersom den blir för kort.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Erik N
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2017 13:34

Re: Stävstege

Inlägg av Erik N »

Tack för svaren!

Jo, jag har pulpit och behovet är just vid angöring låga klippor och dylikt (med små barn ombord...).

Fick denna i present men det fungerade dåligt, blev hängande på stäven utan att hållarna fick plats mellan pulpitens "handtag".
https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... gs-93x25cm

Nåväl, kanske letar vidare, kanske avvaktar... barnen växer ju så attans fort ändå!

Erik
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Stävstege

Inlägg av IF 2719 »

Vår minsta son har klarat sig utan stävstege o utan pulpit. Små barn måste man ju ändå ha koll på o då hjälper man dem upp. Hala låga klippor är inte kul, då är det skönt med pulpit att hålla i. Jag hade en stege som passade perfekt, den var rätt kort men vi gav bort den då vi använde den så sällan.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Stävstege

Inlägg av MarikaH »

Hej Erik!

Nu har det ju redan gått en säsong, och du kanske har hittat en lösning, men något som jag har gjort är att jag har knutit en "repstege" och fäst i knapen i fören, och ut genom halkiparna. Det har fungerat fint när vi förtöjt i skärgården. Har tyvärr ingen bild, men räcker med lite fantasi och kreativitet för att knyta något liknande.

Om du hittade en annan lösning får du gärna skriva här hur det blev! :)
Klara Nyckel, Rastaholm
Skriv svar