Segling bara med försegel

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

Segling bara med försegel

Inlägg av Sabin.p »

Hej

Jag är en sådant som prövar ensam och tar det försiktigt med andra ombord.
Nu i helgen var jag med två vänner samt fru och barn ute och det blåste lite mycket (för mig). Det skulle inte vara någon lång seglats utan bara en sväng för att visa hur båten fungerar. Våra vänner har aldrig seglat förut. Dessutom var det relativt stora vågor. Inget har hänt förutom att nästan alla förutom mig blev sjösjuka :)

Jag bestämde att det inte var läge för storseglet och använde bara förseglet av två anledningar: 1. har aldrig revat storseglet förut och har inte allt som krävs för att göra det. 2. Vi var inte ut efter fart utan bara testa på utan att det lutar för mycket.
Jag har bommen hängt uppe på akterstaget med en "dirk" och min fundering är kring att använda mindre segelytan genom att hissa bara förseglet (fock i mitt fall) och ha samtidigt bommen upphängd. Det har fungerat problemfritt för oss men jag funderade om man verkligen ska gör så.

Är tacksam för all input och förslag

/Sabin i Gävlebukten
Do one thing every day that scares you
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Segling bara med försegel

Inlägg av Nils D »

Givetvis kan man göra som du gjorde. Det fungerade ju. Men det är inte det bästa sättet.

Min uppfattning är att en båt som IF med en s.k. partialrigg eller 7/8-delsrigg inte seglar speciellt bra på enbart förseglet. Framförallt på kryss, och framförallt om man har fock och inte genua. Båten tar dålig höjd och blir svårare att manövrera. På undanvind går det bättre men det är ju sällan man enbart har vinden akter om tvärs en hel dag.

Däremot seglar en IF mycket bra på enbart storen, och gör så också när det är ganska mycket vind. Om du vill segla med mindre segelyta rekommenderar jag dig därför att istället använda storen, och minska vindens tryck med en eller flera metoder; utöver att reva kan man trimma storen så att den fångar mindre vind. Det kan du läsa om i böcker om segeltrim. Många tror att det bara är kappseglare och andra som vill att båten skall gå fort som har nytta av att kunna trimma segel, men det är fel. Också vi som nöjesseglar har nytta av det, men i vårt fall är det för att båten skall gå bekvämare. Vilket i de flesta fall innebär att man gör samma sak, eftersom en vältrimmad båt både går fortare och seglar bekvämare för besättningen.

En bok som finns gratis på nätet, som kanske är lite för avancerad om man aldrig läst något om segeltrim, är Gransegels bok Effektiv vindförvaltning
https://www.gransegel.se/granbok.pdf

Men det finns fler böcker. Brukade rekommendera Dedakams Illustrerad Segel & Riggtrim för dess tydliga illustrationer, men minns inte hur avancerad den är. Och kan inte kolla i mitt eget ex, eftersom tydligen någon av mina vänner som lånat det har behållit den så den finns inte längre i mni bokhylla. Vilket kanske i sig är en rekommendation :-)

Men det finns säkert andra också
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Segling bara med försegel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gillar att använda storen, när det är läge för bara ett segel. Precis som Nils tycker jag att båten är lättare att hantera med stor- än med försegel.

Här är ett exempel från i somras, när jag ville segla bekvämt i ca 12 m/s med ovana passagerare:
InFinit med endast revad stor
InFinit med endast revad stor
received_181489520685841 (2).jpeg (95.52 KiB) Visad 5243 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sabin.p
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2021 19:27

Re: Segling bara med försegel

Inlägg av Sabin.p »

Hej

Tack för era svar!

Det är precis som ni säger att båten inte blev så enkelt att hantera. Jag lyckades inte ens med ett slag och var tvungen att gippa för att segla tillbaka. Det var väldigt svårt att få upp farten samt stora vågor och ovana hos "besättningen". Båten ville helt enkelt inte styra igenom vindögat. En till punkt på listan är att gå igenom innan avfärd vad jag förväntar mig för hjälp från besättningen.

Men det är det jag gillar mest med seglingen: varje gång jag är ute lär jag mig något. Dessutom tillkommer punkter på min lista som behöver göras: möjligheten till att reva (den här gången :) )

En annan gång har jag testat lite segeltrim med fokus på twist i storseglet och hur det påverkar min segling med lyckat resultat.
Jag förstår varför det finns hyllkilometer skrivna om ämnet. Tackar även för boktipset

/Sabin
Do one thing every day that scares you
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Segling bara med försegel

Inlägg av IF 2719 »

Köp Norstedts stora bok om segling. Den är både enkel men också avancerad på en gång. Önskar dig trevlig septembersegling! Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar