Batteri och bensindunk

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Batteri och bensindunk

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Som nybliven IF-båtseglare undrar jag över batteriets och bensindunkens placering. Är det säkert att ha dessa i samma utrymme, med tanke på gnistbildning från bateriet och liknande? Det verkar som om det varit placerat så här länge och båten är från 1970 så än har det ju inte hänt något hitintills, men är det fler som har det så här? Vart ska man ha batteriet istället?

Jag har också problem med att det regnar in i akterluckan, ni ser lite vatten på botten i luckan kanske. Hur tätar man det? Fast det kanske är bra med lite ventilation med tänke på bensinångor och batteriet?

Bild
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Batteri och bensindunk

Inlägg av Nils D »

När jag köpte min IF hade den också batterierna (jag hade två) i akterstuven. Av två skäl ansåg jag detta olämpligt. För det första är batterier och fulla tankar tunga, och mycket vikt i aktern gör att båten seglar sämre. För det andra tänkte jag, som du också gör, att batterier och bensin i samma trånga utrymme var en potentiell säkerhetsrisk.

Min lösning var att (a) köpa en mindre trycktank till motorn (jag har en bränslesnål 4-taktsmotor så det räcker långt med en liten tank) och (b) flytta batterierna från akterstuven. Jag placerade dem i kölsvsinet, men det finns andra som valt andra lösningar. Det finns en tråd som heter Batteriplacering där du kan läsa om detta.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteri och bensindunk

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har tänkt så här, men vet inte om det resonemanget håller:

Ett blybatteri som laddas sägs kunna utveckla knallgas, vilket i sig är lättantändligt.

En bensindunk utan spill på utsidan borde inte vara särskilt lättantändlig. Ett fungerande batteri med riktiga anslutningar som inte rörs utan sitter stilla borde inte slå gnistor av sig själv. Så om man ser till att ta bort bensintanken i god tid innan man kopplar kablar på batteriet borde det inte vara något problem.

Man verkar kunna ha en enkel tvåtaktsmotor i motorbrunnen och köra med den utan att båten exploderar. En sådan motor både luktar tydligt bensin och gnistar en hel del internt i sitt tändystem, om jag minns rätt från min ungdoms mopedtid.

Men visst brukar det sägas att diesel är bättre än bensin på båtar vad gäller brandsäkerhet, så lite försiktighet skadar inte.

Jag förstår inte riktigt har det kan regna in i din akterstuv. Där är ganska höga kanter runt lucköppningen och luckorna har en ränna där de möter varandra. Är det kanske något beslag som läcker, t ex ett gångjärn, en knap eller ett fäste till spinnakerblock som är dåligt tätat?.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Batteri och bensindunk

Inlägg av Nils D »

Jag är övertygad om att du har rätt i princip, Johan. Men det bygger ju också på att ingenting går snett så att förutsättningarna förändras. Det kan ju läcka lite från en bensinslang, till exempel. Om jag förstått saken rätt så är det inte bensin i flytande form man i första hand skall vara rädd för, utan bensinångor som i ”rätt” blandning med luft kan explodera om det kommer en gnista. Vilket är anledningen till att man aldrig skall fylla på trycktanken från en reservdunk medan den är kvar i akterstuven. Vilket jag vid mer än en gång sett folk göra.

Och om sedan någon tappar en skiftnyckel över batteriet eller något annat händer som ger en liten gnista så kan det gå riktigt illa. Håller med om att det är ett osannolikt scenario, men inte minst på sjön vill jag undvika också osannolika problemsituationer. Det var så jag tänkte när jag flyttade batterierna från akterstuven till kölsvinet. Förutom då att jag ville lätta akterskeppet för bättre seglingsegenskaper.

Vill man inte flytta på batterierna, eller i alla fall inte göra det just nu, så kan man förstås, förutom att ta upp trycktanken när man fyller den, skydda batterierna med ett lock över polerna så att risken minimeras för att något skall råka vidröra dem. Det är en enkel lösning som jag starkt rekommenderar Zingoalla att göra.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Batteri och bensindunk

Inlägg av johan swe-1870 »

Du har helt rätt Nils. En kortslutning mellan batteripolerna ger en rejäl gnista. Tillsammans med bensinspill och -ångor blir det mycket allvarligt.

Står batteriet kvar i akterstuven måste det stå i en box med skyddande lock över polerna.

Själv har jag flyttat mitt batteri till kölsvinet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Batteri och bensindunk

Inlägg av Zingoalla »

Ser ni att det står en låda precis ofanför batteriet med lite bråta i? Jag tror att det kanske är original-locket som är avsett att användas som skydd över batteriet. Eller hur tänkte konstruktörerna av IF-båten egentligen? Batteriet sitter original i akterskuffen, det ser man i instruktionsboken. Men var bensintanken till motorn ska vara, finns inte omnämnt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Batteri och bensindunk

Inlägg av maja »

Om det passar över batteriet, kan det vara originallocket. Jag har det så, ett lock i form av en låda som passar över den upphöjda kanten/"ramen" av glasfiber inom vilken batteriet placeras. Även locket är gjort av glasfiber. Det finns en chock-cord som man kan spänna över locket för att hålla det på plats.

Man har (åtminstone från början) nog inte tänkt att ha någon bensindunk. Konstruktören har tänkt att man ska ha med sig en liten utombordsmotor med inbyggd tank, som man har liggande i akterskuffen, och som man sätter ner i motorbrunnen när det blir stiltje.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar