NMEA 0183 fråga

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

NMEA 0183 fråga

Inlägg av IF1158 »

Jag har en Garmin GPS map 420 samt en M-tech VHF (med AIS-mottagare).

Dess är nu sammankopplade och Garmin får AIS-information från radion och radion får position från gpsen. Via NMEA 0183.

Nu har jag införskaffat en äldre Silva Power logg/tempgivare och ekolod. Den kan skicka ut information via NMEA 0183.

Jag skulle nu vilja ta in den informationen i plottern.
Går det att dela NMEA kanal, dvs kan VHF och Silva Power kopplas ihop i samma kablage eller hur gör man?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: NMEA 0183 fråga

Inlägg av maja »

Så vitt jag kommer ihåg, ska en NMEA-sändare kunna sända information till två NMEA-mottagare enligt specifikationen. Men moderna apparater orkar sända till 16 mottagare om jag inte minns fel.

En apparat som kan sända och ta emot NMEA-information har en TX-anslutning och en RX-anslutning, på samma sätt som för RS232C. Du kan sannolikt inte koppla in två olika sändare till samma RX-anslutning på en mottagare, eftersom sändarna troligtvis kommer att kortsluta varandra. För detta skulle det behövas flera RX-portar, som är galvaniskt isolerade från varandra eller inkoppling via en multiplexer. Men du kan nog klara dig hyfsat bra genom att koppla in en väljare, där du väljer en av signalerna Radio, Logg/temp eller ekolod i taget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: NMEA 0183 fråga

Inlägg av IF1158 »

JAg vill koppla ihop min Silva Power med logg och ekolod med min Garmin GPSMap 420.

Silva Power har följande anslutningar
Anslutning J5 har följande 4 stift:
1. Grön +12v
2. Gul loggpuls
3. Vit NMEA 0183 ut (TX)
4. Brun 0v

GPSMap420 har följande anslutningar
Röd + VDC
Svart jord -
Orange tillbehör på
Blå NMEA 1 ut (TX)
Brun NMEA 1 in (RX)
Grå NMEA 2 ut (TX)
Violett NMEA 2 in (RX)
Grön CANet L
Vit CANet H
Gul Larm lågt

Så vad kopplas till vad?

Stift 1, Grön +12 till Röd + VDC
Stift 3, Vit NMEA 0183 ut till Brun NMEA in
Stift 4, Brun 0v till Svart jord

Blir det rätt? Då blir stift 2 gul loggpuls över.

HAr upptäckt att GPSMAp kan ha två NMEA enheter anslutna och både ta emot och sända två signaler = :P
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: NMEA 0183 fråga

Inlägg av IF1158 »

Jag har fått svar från Nexus Marine som numera har hand om Silvas marina produkter.

"Det är rätt kopplat. Loggpulsen används när man kopplar till ett Power Bridge eller Power Plus."

Så nu skall det labbas och kopplas ihop i helgen och då skall jag förhoppningsvis fått fart, djup och temp att presenteras på min plotter.

Det ska bli fränt!
8)
Fredrik Ringblom
Skriv svar