Problem med TREM-motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av Berguv »

Under årets premiärtur med min nyköpa IF updagades att motorfästet som jag tror är ett italienskt av märket TREM (Verkar sitta på de flesta IF-båtar, ser ut såhär nånting: http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-till ... te-250063/ ) inte riktitgt fungerar tillfredställande. Den "arm" som ses överst på bilden är försedd med ett spår där en sprint löper som hakar i i de två ytterlägena - nedfälld och uppfälld. Tyvärr verkar sprinten enkelt hoppa ur i det uppfällda läget och motorn åker då ned. Ska inspektera fästet noggrannt, misstänker att det kan vara fel på ngn av de tre fjädrarna, men tänkte höra efter om det är ngn här som har erfarenheter av samma problem?

Finns reservedelar att få tag på ngnstans om det skulle behövas?


Lycka och välgång på de sju haven.



Erik
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

På ett motorfäste tillverkat av Trem (vet inte om vem gör Biltemas fäste) sitter det i original en fjäder mellan låsningsarmen och träplattan. Denna fjäder trycker låsarmen med de tandade urfräsningarna mot axeln så fästet är låst. Om fjädern saknas kan resultatet bli att motorfästet släpper och ramlar ned av sig själv.

Kolla om du har en fjäder till låsarmen!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2011 23:14
Ort: Österskär

Re: Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av JLarsson »

Fjädrar kan man köpa lösa http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=99511

Dock - när jag skulle byta fjädrar slutade det med ett helt nytt motorfäste då allt var ihopkorroderat till en enda klump.
Jonas Larsson, IF 2193 Solen
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Jag har liknande problem som Berguv, men är tämligen säker på att min fjäder sitter kvar. Min teori är att låsarmens urfräsningar blivit slitna - aluminium är ju ganska mjukt - så att då man får akterlig sjö blir det för stor belastning (det är nästan bara då mitt trillar ned). Den sorgligt havererade planen för denna vår var att byta hela fästet mot ett nytt, men jag insåg att om jag fick tag på ett likadant skulle jag slippa borra nya hål och plasta gamla. Nu blev det aldrig någon vår innan sjösättningen och jag har inte hittat fästet någonstans i båthandeln, så den reviderade planen är att sätta något kilformat föremål mellan låsarm och motor så att armen trycks i låsande läge och köra så i sommar. Sedan undrar jag om inte Marieholm Strömstad Marina har "originalfästet"; det finns i a f ett i deras prislista till det facila priset av 2.200 kr. Han (Göran Helmer) kanske har reservdelar också? SeaSeas (mfl) fäste är inte "originalet", varför man förstås inte vet om deras fjäder har tillräckligt lika spec som den som sitter på Tremfästet.

Janne
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av Berguv »

Kanske går det att yterligare fräsa ut aluminiumet?
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av IF1426 »

Har ett IF original motorfäste liggande, eftersom jag ersatt det med en egen konstruktion, och när jag tittar på den låsarmen är fördelningen av godsbredden lika runt spåret, 9mm, att minska bredden på materialet i botten på urtagen ger en försvagning där punktbelastningen är störst då mot låssprinten, (kanske en mindre justering).
Funderar på en temporär lösning, vid upplyft läge, genom att säkra låsarmen med exempelvis en kort gummicord från övre greppet på låsarmen till aktra relingskanten, men det kräver att någon typ av låsning ex. clamcleat eller skotråtta monteras på relingskanten, som då ger en enkel frigörning. Har inte testat detta varför det bara är en tanke.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Problem med TREM-motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Vid sjögång slog jag en tamp runt låsarmen på mitt förra motorfäste till flaggstångsfästet eftersom den saknade fjädern gjorde att låsningen annars löste ut. Det förutsätter förstås att motorn sitter monterad på babordssidan.

Fästet blev tyvärr skrot efter att jag av misstag gjort fullgas när motorn var vriden max till sidan vid en dålig hamnmanöver för några sen, så jag fick skaffa ett nytt. Fördelen med det nya fästet är att där än så länge finns en fjäder till låsarmen så nu slipper jag den där tampen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar