Köpa ny/beg aktersnurra

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

vendel
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 aug 2014 10:38

Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av vendel »

Jag måste köpa en ny/beg aktersnurra då den gamla tappades i sjön. Jag lånar en än så länge men den sticker lite väl grunt så den vispar på ytan när det gungar. Jag skulle bli jätteglad för tips inför kommande köp! Vad är rimligt att en beg Yamaha 5 hk kostar?
/Christina
Christina Vendel
IF-båt SWE-1224 "Dagmar Blå"
Skärsätra BK, Lidingö
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Caspar B »

Jeg vet ikke hvor mye en brukt Yamaha koster, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på Tohatsu SailPro. Den har "ultralang" stamme og ladekrets for bruk til lanterner og lignende. Bråker endel og er ikke noen lettvekter, men har plenty av kraft og mindre problemer med visping enn andre motorer. Kommer også med seilbåtpropell som standard.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Nils D »

vendel skrev:Jag måste köpa en ny/beg aktersnurra då den gamla tappades i sjön. Jag lånar en än så länge men den sticker lite väl grunt så den vispar på ytan när det gungar. Jag skulle bli jätteglad för tips inför kommande köp!
Om du kan tänka dig att köpa en ny så är enligt min uppfattning densamma som Caspars; de bästa motorerna för segelbåtar är Mercury Sail eller motsvarande från Tohatsu (i grunden samma motor). De har lång rigg, Tohatsu finns också med extralång rigg, lite större generator men framförallt en propeller som prioriterar dragkraft framför toppfart, dvs. just den sorts propeller man behöver i en tung segelbåt. Men då får du räkna med gissningsvis ca 13 000 kr.
vendel skrev:Vad är rimligt att en beg Yamaha 5 hk kostar?
Om du söker en 5 hk gissar jag att det är en tvåtaktare du menar. Det finns en i Stockholm på Blocket idag för 4900 kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ ... ?ca=11&w=2

Annars är ju Yamahas tidigare 4 hk fyrtaktsmodell F4 en motor som jag och många med mig uppskattat för den lätta vikten och tysta gången. Finns en i Göteborg på Blocket idag för 6500 kr
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_F ... ?ca=14&w=3
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Lasse »

Jag har en Honda 2,5? lång rigg- fyrtaktare som jag gillar.
13 kg med tanken fylld.
4,5 knop i stiltje och en timme mellan tankningarna.
Det räcker som hjälpmotor i skärgården.
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Jag har valt att ha 2 motorer.

Den ena, en Honda 2,3 BF, har jag i normalfallet, vid kortare turer, liggande fulltankad i utrymmet under sittbrunnen. Den plockas fram när vinden dör. Bränsle för en dryg timmes gång räcker bra vid turer nära hemmahamnen.

Den andra, en Yamaha F4A med extern tank, hänger jag på akterspegeln innan jag ger mig ut på längre turer. För då blir det bökigt med att fylla på varje timme om vinden skulle råka dö mitt ute på Östersjön. Dessutom behövs utrymmet under sittbrunnen till diverse campingutrustning.

Hondan väger bara 14 kilo tankad och är lätt att hänga på och av, även till sjöss, medan Yamahan väger 22 kilo med den inbyggda tanken tom. 10 kilo extra är mycket när man ska hänga på och av motorn ofta.

Vi seglare efterlyser starkare motorer som väger mindre, som har propellrar med stor diameter och låg stigning och med både extern och intern tank. Kanske tillverkarna skulle kunna lyssna på seglarna någon gång .. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
vendel
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 aug 2014 10:38

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av vendel »

Tack för era svar, då har jag lite att förhålla mig till.
/Christina 8)
Christina Vendel
IF-båt SWE-1224 "Dagmar Blå"
Skärsätra BK, Lidingö
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan få ned kostnaden lite genom att köpa en Mercury lång rigg och sätta på en segelbåtspropeller. Då blir det samma som en Mercury Sailpower bortsett från laddaren och texten på kåpan. Eller var det kanske något med avgasutsläppet vid backning också?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av 898 »

Någon snodde min trotjänare en 15 år gamla Tohatsu 8 hk ! Varför snor man en gammal halvsliten utombordare ?

Nu när jag har lugnat ner mig inser jag att en modern 4-5-6 hk (4 takt) väger lika mycket som min gamla 8 hk (2 takt), knäppt
Fråga till någon, det här med större propeller och avgasutsläpp på sidan när man backar, spelar det någon roll. Är det värt pengarna?

Räcker 4 Hk? Har båten längst in i en fjord på västkusten med ofta västliga hårda vindar.

Fast egentligen skall man inte köpa en ny motor för den lär väl bli snodd med en gång igen, vad gör man ? målar kåpan med självlysande färg eller nått?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Din motor blev väl stulen, därför tjuven behövde den och att den var det mest lätta att stjäla eller den enda på det stället. Kanske han själv fick sin motor stulen och behövde en till sig själv..?..

En gammal risig motor betingar ändå ett värde av några tusen, som ju är restvärdet hos försäkringsbolagen. Kolla på Blocket. Den kanske dyker upp där till "rätt pris". Om du har något kännetecken på motorn och litet tur, kanske du hittar den och kan anmäla tjuven/hälaren till polisen. Så anmäl stölden till polis och försäkringsbolag.

Om din båt finns på ett ställe där det går bilväg i närheten och där det inte går vakt och saknas annan "social kontroll", är det bäst att inte lämna motorn kvar på båten. Ett annat alternativ är att förvara motorn inne i båten, t.ex. i utrymmet under sittbrunnen, där den inte syns utifrån.

Om du inte använder din båt som "motorbåt" och motorn bara används när det inte blåser och/eller in och ut i hamnar, klarar du dig fint med 4 hk. Det går väl att kryssa ut ur fjorden... 8) ....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Nils D »

898 skrev: Fråga till någon, det här med större propeller och avgasutsläpp på sidan när man backar, spelar det någon roll. Är det värt pengarna?
Det är absolut värt pengarna! Jag hade tidigare en sprillans ny Suzuki som följde med båten när jag köpte den. Var inte nöjd med den när jag vår och höst körde för motor i flera timmar mellan Norrköping och Arkösund. Bytte till en Mercury Sail som har en propeller anpassad för segelbåtar. Det är en enorm skillnad i dragkraft som behövs i just sådana situationer som du beskriver. I våras när jag körde ut båten från Norrköping till Arkösund gick jag för motor rakt mot en ganska hård vind med tillhörande vågor. Hade aldrig klarat det med min gamla motor, men nu tuffade jag på i god fart rakt mot vinden utan problem. Och konstaterade för mig själv att de 7000 jag fick lägga emellan min tidigare motor och denna var värda varenda krona. Om du kollar runt här på forumet efter andra trådar där detta med motorval diskuteras kommer du att se att alla som köpt en sådan motor, alternativt bytt till en propeller som passar för en segelbåt, är nöjda.
898 skrev: Räcker 4 Hk? Har båten längst in i en fjord på västkusten med ofta västliga hårda vindar.
Ja, 4 hk räcker. Det viktiga är att du har en propeller som gör att du får ut den kraft som motorn kan ge. Men en standardpropeller är du i ungefär samma situation som om du försöker bogsera något mycket tungt med din bil och bara kan använda 5:ans växel. Problemet då är inte att motorn inte är tillräckligt stark, utan att du har fel utväxling så du inte kan utnyttja kraften.

Det finns en tidigare artikel av Marek nåonstans på dessa sidor där han reder ut hur stark motor man egentligen behöver. Där får du andra argument som leder till samma slutsats.
898 skrev: Fast egentligen skall man inte köpa en ny motor för den lär väl bli snodd med en gång igen, vad gör man ? målar kåpan med självlysande färg eller nått?
Jag skaffade stöldskyddsmärkning och möjligheter att låsa fast motorn med en klass 3-kätting och lås. Hittills har den funnits kvar varje gång jag kommit ut. Men det har å andra sidan mina tidigare olåsta motorer också gjort, så om det gör någon skillnad för en eventuell tjuv vet jag inte. Men om motorn skulle försvinna tor jag det gör en skillnad i kontakterna med försäkringsbolaget.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av 898 »

Motorn var låst med grov ankarkätting & godkänt lås. Båtklubb som ligger på en halvö med återvändsväg 3.5 km.
Vakten upphör i början på september och motorn försvann därefter (enda stölden). Jag tror att tjuvarna kom sjövägen.
Så det logiska är nog att plocka av motorn på för- och eftersäsong.
Jag tror inte det hjälper med lås och stöldkättingar, de går alltid att såga av med kapskiva.

Jag förstår det här med större propeller men finessen med att avgaserna går ut på sidan. är det värt en dryg tusenlapp?

Med dagens prisnivåer motsvarar en ny motor nästan halva värdet på båten :evil: så jag får nog börja med att leta på blocket.

Nä Marek jag använder inte min båt som motorbåt men mest för dagsturer och då blir det lite tråkigt i längden att kryssa sig ut samma led nästan varje gång man skall någonstans :lol:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Tillgång till el i hamnen verkar ofta förenkla stölden för tjuven. En stöldskyddande åtgärd från hamnen sida torde vara att ordna med att eluttagen är avstängda och slås på vi behov av den som ska ha rättmätig tillgång. Kanske detta skulle kunna ordnas med ny teknik via t.ex. mobiltelefon. Ett alternativ kunde vara att elen endast är påslagen under dygnets ljusa timmar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av Nils D »

898 skrev: Jag förstår det här med större propeller men finessen med att avgaserna går ut på sidan. är det värt en dryg tusenlapp?
Är väl två aspekter på den frågan. 1. gör det någon skillnad, och 2. behöver man den eventuella skillnad? Rent teoretiskt borde väl propellern fungera effektivare i vatten än i luftblandat vatten men hur stor reell effekt det ger har jag ingen aning om. Kanske någon annan på forumet vet.

Men även om det skulle göra någon skillnad så tror jag inte de flesta behöver den. Det handlar väl nästan bara om att få en bättre bromseffekt. I normala situationer behövs det inte ... det handlar bara om att gå försiktigt in mot bryggan eller annan tilläggningsplats. Men min tidigare bryggplats låg mycket öppet för västvindar, så när man lade till med vinden i ryggen gick det undan ordentligt. Där saknade jag verkligen möjligheten att sänka farten in mot bryggan med min dåvarande motor (Yamaha F4 med standardpropeller). Men om man inte har ett sådant behov är det inte värt pengarna. Bättre då att nöja sig med en lätt och pålitlig motor och förse den med rätt propeller.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av maja »

Yamaha F4 med lång rigg levererades med en propeller med litet lägre stigning (6 1/2 tum). Men det är inte tillräckligt. För bästa prestanda borde stigningen ligga kring 5 tum. En sådan propeller kunde man få för t.ex. modellen med 8 hk, men den vägde 10 kg mera och blir därmed ohanterlig. Propellern hade samma diameter och skulle ha passat om propelleraxelfästena var lika, men så var tyvärr inte fallet.

Bladen till en F4-propeller är osymmetriska, och därför ger den propellern sämre prestanda då den roterar åt "fel" håll. Men man kan vända en F4 180 grader och då få ett rejält driv bakåt. Så när jag angör en främmande eller en trång hamn brukar jag koppla loss bensinslangen och använda bensinen från den inbyggda tanken för att vara förberedd på sådana manövrar. Mindre motorer av dagens snitt kan sakna backväxel, men är då istället möjliga att vrida varvet runt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Inlägg av 898 »

Tar upp tidigare tråd igen om utombordare.

Vad väljer man ?
Yamaha F4, 4HK, 4 takt ca 22 kg
Mercury 6hk 4-takt som väger 26 kg
Johnson 4hk 4takt lång rigg ca 25 kg (verkar vara samma motor som Suzuki)

Om jag fattar Marek rätt så är Yamahan bra fast propellern har inte perfekt stigning, de andra kan man byta propeller på men är i stället tyngre?
Ge mig ett råd för jag blir vimmelkantig
Skriv svar