Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Kulventiler har just den nackdelen att det är svårt att göra manöverdon för att stänga från ruffen. Men trots detta väljer många att montera kulventiler när de ursprungliga har slutat att fungera. Så tänk bara på, när du fyller utrymmet under sittbrunnen inför semestertrippen, att du ska kunna komma åt att stänga....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Självlänsar

Inlägg av Alex - IF 2605 »

I färd med att byta självlänsar ...genomföringar, slangar och resten av rubbet men undrar; vad är det bästa att ha i gängorna mellan bordgenomföring - ventil, ventil- slangnippel? Visst, vet att man använder gängtape, men har läst mig till att resultatet kan bli si och så om arbetet inte är det bästa. Finns det någon form av marin gängtätmassa eller kanske något annat idiotsäkert att använda?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Den som är erfaren kan använda lin och linolja eller permatex, annars Loctite 577 eller gängtape. Använder du gängtape ska du bara dra åt och inte backa tillbaka, eftersom tapen då kryllar samman sig och släpper.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Självlänsar

Inlägg av IF 2719 »

När jag köpte min båt för 5-6 år sedan hade ägaren monterat kulventiler i mässing. Min pappa som är seglare påpekade att det inte är kul att krypa in i det trånga utrymmet under sittbrunnen i dåligt väder, när man har familj o vänner med sig. Monterade då inspektionsluckor. När jag öppnar luckan, kan jag ganska bekvämt stänga kulventilen. När båten är i hamn öppnar jag ibland inspektionsluckan för att öka ventilationen i båten så att båten blir torr och fin. Inspektionsluckan har en siliconlist, så den är helt tät när den är stängd. Det var både enkelt och billigt att montera inspektionsluckor. Att montera skjutventil var inte aktuellt för min del eftersom kulventilerna nyligen var utbytta, och jag saknade förlängningsarmarna till kranarna så att skjutventilerna kan stängas från ruffen. Det har iaf funkat bra i 5 år.
Bilden är från babord sidohack.
Bilagor
Babord sidohack
Babord sidohack
image.jpg (29 KiB) Visad 18045 gånger
Senast redigerad av 2 IF 2719, redigerad totalt 12 gång.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Man kan kanske även fundera på hur lätt eller svårt det är att öppna och stänga en inspektionslucka i akterutrymmet vid hårt väder. Ofta brukar väl även akterutrymmet vara fylld av diverse grejor.

Synd att du inte kunde bifoga bilden. Kanske det bara handlar om att du hade fel bildformat...Prova igen. Prova även med en annan webbläsare.
Bilagor
IMG_3376 (3) (640x480).jpg
IMG_3376 (3) (640x480).jpg (65 KiB) Visad 18057 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Självlänsar

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Tack!

Men då undrar jag en sak till... hur kapade du dina genomföringar. ( tror jag har samma typ av brons genomföringar som du monterade och de är längre än originalen) bågfil eller vinkelslip? eller kanske lämna in till mekanisk verkstad?

Vänligen Alexander.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag justerade mina genomföringar till önskad längd med bågfil och ett skruvstycke.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Självlänsar

Inlägg av ingemar »

Nu har även jag bytt självlänsventiler. Tack för en mycket hjälpsam tråd!

När jag köpte min båt saknades mässingsrören (och även ventilrattarna) som ska förlänga ventilens axel in till ruffen. Jag förstår hur man med en saxpinne monterar mässingsröret över ventilens axel, alternativt som maja föreslår i viewtopic.php?f=17&t=1028&start=30#p4880, men jag har inte sett (eller lagt märke till när jag tittat ner i andra båtar) hur ventilratten bäst/enklast monteras på förlängningsröret? Finns det någon som dokumenterat detta alternativt kan förklara hur man enklast går till väga?
S-926
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad kul att du också hade nytta av tråden! Det är precis sånt här som ett forum är bra på!

Mina rattar är skruvade fast i änden på mässingsstången med skruv och bricka:
Ratt till självläns
Ratt till självläns
DSCF3667r.JPG (215.51 KiB) Visad 17322 gånger
Det är ratten från den vanliga skjutventilen som är monterad. Jag minns inte hur stången ser ut i änden. Det kan tänkas att den är filad en aning så att den fått en kvadratisk del som passar i ratten. Ratten ska ju helst inte kunna rotera utan att stången vrids. Troligen är stången gängad inuti, men kanske bara man har valt en skruv som råkar passa och kunnat dra sina egna gängor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsny ar

Inlägg av maja »

Jag minns ungefär som följande:

När ventilen kommer från butiken, slutar dess axel i en 4-kantstapp med gängat hål i centrum av tappen, vilket utgör fäste för ratten.
Man sågar sonika av denna tapp från axeln och pressar in den i rörändan som mynnar i salongen.

Jag ska kolla att detta stämmer nästa gång jag är i båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Det har du kanske rätt i! Röret måste ju har för stor ytterdiameter för att kunna gå in i ratten.

Det kanske är så att fyrkantbiten med gängat hål är lödat fast inuti röret?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av JoakimAxelsson »

Jag bytte mina självlänsgenomföringar, ventiler och slangar igår i förebyggande syfte. Det såg risigt ut med bla helt bortrostade slangklämmor osv.
Ventil och genomföring var helt ihopärgade och orörlig, testade ej värme.
Jag slipade dock enkelt bort yttre flänsen med vinkelslip med vilken man lätt kom åt att bara slipa på flänsen och ej botten. Därefter var det bara att dra in allt i båten och sen montera nytt.
Alex

Re: Självlänsar

Inlägg av Alex »

Hej, har någon nyligen bytt ut självlänsar och kan ge mig en inköpslista med artikelnummer och var kan man köpa dessa?

tack
Alex
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Det verkar som att den svenska representationen för Guidi bronsventiler under de senaste åren har ändrats och slutligen upphört. Jag föreslår att du letar efter bronsdelar hos tillverkaren https://www.guidisrl.it/en/ . Rapportera gärna tillbaka om du hittar var de anskaffas i Sverige!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
filiplindwall
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2018 11:56
Ort: STOCKHOLM

Re: Självlänsar

Inlägg av filiplindwall »

Hej,

Det här hände mig i helgen när båten skulle upp på land. Skjutventilen sprack och båten höll på att sjunka. Allt gick väl, men behöver byta ut skjutventilen. Hur kunde det bli såhär? Jag utövade inte något större våld på ventilen. Hur går jag tillväga och vart får jag tag i nya skjutventiler?
Bilagor
IMG_8599.jpg
IMG_8599.jpg (47.7 KiB) Visad 14423 gånger
IMG_8598.jpg
IMG_8598.jpg (62.79 KiB) Visad 14423 gånger
Skriv svar