Självlänsar

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj! Det ser inte bra ut. :shock: Tur att det hände när du var i båten och i hamn! Det kunde slutat illa annars.

Är det gamla ventiler som suttit där sedan båten byggdes tror jag de är korroderade och slut. Det är lite svårt att se från bilderna. Tag gärna nya med detalj när du har demonterat dem.

Här i tråden brukar jag rekommendera Guidi bronsventiler, men det kan finnas andra också.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Självlänsar

Inlägg av andreas IF-259 »

Ett litet tips:

Självlänsventilerna på vår IF har blivit utbytta mot kulventiler.
För att kunna stänga ventilerna utan att behöva krypa in i utrymmet, om något skulle gå sönder, knöt förra ägaren helt enkelt ett rep på ventilens hävarm. Repet är sedan draget snett nedåt, föröver, för att få rätta vridvinkeln, och därefter ut till ruffen (där de röda kranarna brukar sitta)

Det är en otroligt enkel lösning, som verkar fungera bra. Vid behov är det bara att dra i repet.
Naturligtvis måste man krypa in för att öppna ventilen igen. Men då har man förhoppningsvis haft tid att pumpa båten torr.

Extra viktigt att motionera ventilerna noga: dragmomentet från repet kräver att ventilen går lätt att stänga.
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
filiplindwall
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2018 11:56
Ort: STOCKHOLM

Re: Självlänsar

Inlägg av filiplindwall »

Hej,

Vad tror ni om att sätta in följande ventiler https://www.bauhaus.se/skjutventil-20-i ... escription

Ser ut exakt om de jag redan har. Vad ska man tänka på när det gäller val av metall?

PS. Känner någon till någon som skulle kunna hjälpa mig (mot betalning) att byta ut självlänsarna och sätta dit nya? Båten ligger centralt i Stockholm.

//Filip Lindwall, 072-50 30 019
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hade inte köpt de ventilerna om det inte gick få fram en säker specifikation på vad för slags mässing de är gjorda av.

Det skall vara avzinkningshärdad mässing, annars håller det inte. Bronsventiler är nog ytterligare bättre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

För det första ska ventilen ha invändig gänga 1 " (25 mm) om jag inte minns fel.

Det finns sådana ventiler att köpa från Watski eller Erlandssons Brygga. Tyvärr har de materialspecifikationen CW617N , dvs. en mässinglegering som är dåligt beständig mot avzinkning. Denna process uppkommer framför allt i varmt vatten och saltvatten. Så, om inte för något annat, är denna ventil definitivt olämplig om båten regelbundet seglas i salt vatten, även Ostkusten. Men visst, om man har sin båt i t.ex. Mälaren eller någon annan insjö, och om man kanske bara tillfälligtvis seglar ut på det salta havet, kan man kanske välja en sådan...

Själv menar jag att det är litet underligt att båttillbehörsfirmor marknadsför produkter som inte är lämpliga i den miljö som båtar befinner sig i...

Generellt sett verkar det vara svårt att få tag i skjutventiler av lämpligt material. Återstår väl i så fall att välja kulventiler av syrafast stål. Dessa finns att köpa i de flesta välsorterade båttillbehörsbutiker. Men tänk då på att välja samtliga delar av syrafast stål.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 23 jan 2019 14:38 Generellt sett verkar det vara svårt att få tag i skjutventiler av lämpligt material. Återstår väl i så fall att välja kulventiler av syrafast stål. Dessa finns att köpa i de flesta välsorterade båttillbehörsbutiker. Men tänk då på att välja samtliga delar av syrafast stål.
Jag har flera gånger tidigare i tråden hänvisat till italienska Guidi som en tillverkare av utmärkta skjutventiler av brons. Se t ex här: https://catalogue.guidisrl.it/en/additi ... results=69

Hela deras sortiment av bronsdelar kan man hitta genom att söka efter bronze på deras hemsida: https://catalogue.guidisrl.it/en/search ... ery=bronze
Där finns det också andra intressanta delar. Den som inte gillar normal series gate valve skulle ju istället kunna överväga ball valve eller quick-closing gate valve.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar.

Inlägg av maja »

Jag letade på deras hemsida men kunde inte hitta några distributörer i Sverige eller i något annat land i närheten, bara fabriken i Norditalien.

Från vem köpte du dina ventiler?

Det går att läsa en del om denna problematik i >> https://docplayer.se/10317624-Behover-v ... ingar.html
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Denna tråd har rullat i många år. Det framgår av tidigare inlägg i tråden http://www.ifboat.se/forum/17/1028?start=45#p5440 att jag beställde delar 2012 av den dåvarande importören Marineparts Europe och fick dem levererade till min lokala Hjertmans-affär. Sedermera ändrades importören till Drevia, vilken nu verkar ha upphört.

Numera verkar man kunna hitta Guidis delar på ItalNordic.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Självlänsar

Inlägg av maja »

Det verkar vara förhållandevis enkelt att handla VVS- bronsdetaljer från ItalNordic. Men de har inte skjutventiler av brons i sitt sortiment, bara kulventiler.

Generellt sett verkar det som om skjutventiler är på utgående, trots att både du och jag tycker att dessa passar bättre för IF-båtens självlänsar. Men de finns då i "vanlig" mässing som ju inte är avzinkningsfri.

Frågan är då vad för risk man tar om man använder prylar av "vanlig" mässing isf. brons. Sannolikt har de ursprungliga ventilerna inte varit av något bättre material, men de har ändå fungerat i cirka 30 - 40 år för de flesta. Kanske man ändå skulle kunna ha dem om man inspekterade dem regelbundet och bytte vid behov, precis som de flesta av oss gör med sin rigg..?..

Och om man nu skulle blanda och välja allt i brons utom för själva skjutventilen.. blir det bättre eller sämre galvaniskt sett..?..Går avzinkningen snabbare eller långsammare om det finns brons i närheten..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 24 jan 2019 11:48 Det verkar vara förhållandevis enkelt att handla VVS- bronsdetaljer från ItalNordic. Men de har inte skjutventiler av brons i sitt sortiment, bara kulventiler.
Tidigare i denna tråd framgår det att skjutventiler inte heller fanns i dåvarande svenska standardsortimentet. Som har beskrivits frågade jag den gången därför företaget efter skjutventiler. Det var inga problem den gången eftersom tillverkaren gjorde dem. Man var mycket tillmötesgående.

Jag tror inte det är annorlunda nu. Allt tyder på att Guidi fortfarande tillverkar dem.

Ring och fråga ItalNordic. Det går säkert att ordna!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av tomm »

Hej,
Hoppas ni har det bra i dessa tider.

Vi är i färd med att byta ut ventil, slang och genomföring. Ventilen sitter som berget och i kombination med det trånga utrymmet känns det som en nästintill omöjlig uppgift.

MEN! Vi hittade en film med en alternativ lösning. Att helt enkelt såga hack i genomföringen utifrån med hjälp av en vinkelslip. 01.30 in i klippet.
https://www.livetombord.se/artiklar/gor ... nomforing/

Här är ytterligare en film där de visar nymontering från 03.00 ungefär. Är det så ni har gjort? Eller finns det alternativa lösningar?
http://www.livetombord.se/artiklar/gor- ... nomforing/

Tom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Självlänsar

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det är så det går till. Jag behövde aldrig såga sönder mina genomföringar, utan klarade att dra loss de gamla. Det var nog inte helt lätt, men med ordentliga verktyg gick det.

Jobbet kräver två personer och ett passande verktyg att hålla emot med mot de båda klackarna inne i genomföringen, precis som filmerna visar. Det gäller både vid demontering av de gamla och när de nya ska monteras. Även att dra dit den nya ventilen kräver mothåll av genomföringen, så den inte vrider sig.

Tänk också på att bara skruva på ventilen medsols på genomföringen. Så för att få handtaget i rätt riktning gäller det att veta när du ska sluta dra. Du ska inte skruva tillbaka ventilen, för då hamnar gängtätningen i oordning och det blir lätt otätt. Kommer handtaget i fel riktning därför att du inte kan dra mer, är det bara att ta av ventilen igen och börja om med ny gängtejp, eller lin med gängpasta.

Bland medlemsdokument, under Underhåll & reparation, finns förresten en intressant artikel om korrosion av ventiler och genomföringar, Korrosion i skroggennemföringer og söventiler.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Självlänsar

Inlägg av tomm »

Tack Johan!
JonatanAlex
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 sep 2020 20:38
Been thanked: 3 times

Re: Självlänsar

Inlägg av JonatanAlex »

Om någon letar efter nya skjutventiler i brons till säsongen 2021 kan jag tipsa om en tysk sida:

https://www.toplicht.de/

köpte precis därifrån, tog en vecka att få hem grejerna. Beställde bordgenomföring, skjutventil och slangnippel i brons till båda sidor och det gick på ca 1500 kr inklusive frakt, betydligt billigare än ockerpriserna på de svenska sidorna..
Bilagor
IMG_3601.jpg
IMG_3601.jpg (106.27 KiB) Visad 11829 gånger
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Självlänsar

Inlägg av Andreas89 »

Snyggt! Jag satt och tittade i Guidis katalog och googlade häromdagen och bokmärkte den sidan som inköpsställe. Kul att se att köpet gick bra.

Mina är nog original och satt hårt fast när jag köpte båten i våras. Fick även fiska ut diverse skrot (stumpar av 19 trådig wire bland annat) ur slidens spår med fingertopparna från utsidan av båten. Sen i med olja och försiktigt skruvande fram och tillbaks tills de gick att skruva från ände till ände.

Att öppna för översyn gick inte, i vår ska jag prova att värma och se om de vill bli undersökta den här gången. Går de sönder eller visar sig vara trasiga får Toplicht en till kund.

Att ventilerna saknar ratt och förlängningar är väl inte optimalt heller...

Bild
Senast redigerad av 1 Andreas89, redigerad totalt 25 gånger.
Skriv svar