Tätning i Fören ?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Tätning i Fören ?

Inlägg av 898 »

När jag vårrustade båten upptäckte jag att det verkar finnas en tätning mellan skrovhalvorna i fören under vattenlinjen.
Det är en 1-2 mm tätning i silikon eller gummi, vid någon ställe kan jag trycka in en nagel.
Tätningen verkar ok och det har aldrig läckt in i förpiken men behöver jag göra nått i så fall vad ?
Är skrovhalvorna ihop plastade eller bultade, hur är det gjort ?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tätning i Fören ?

Inlägg av johan swe-1870 »

Skrovhalvorna är plastade samman på insidan. Det gör att skarven gärna spricker upp på utsidan en bit under vattenlinjen, när materialet i förskeppet rör sig vid segling i vågor. Alla IF-ar jag har sett på land har samma lilla spricka.

Är båten torr och du inte ser någon spricka på insidan är det inget att oroa sig för.

Jag spacklar igen min spricka med lite epoxispackel varje vår. Det är för hårt, så efter en säsong har det spruckit upp lite igen. Det ingår i den vanliga vårrustningen för mig. Jag tror det vore bättre om skarven tätades med något lite mer elastiskt, så skulle det kanske sitta lite längre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tätning i Fören ?

Inlägg av maja »

Det finns elastiskt epoxispackel att köpa...Tror det var Epotex som sålde...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Tätning i Fören ?

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Jag hade snarlikt problem fast med läckage. Orsaken var att 2 st skruvar som håller stävskenan på plats under vattenlinjen gick igenom. Se tråd " läckage från förpikens botten"

Jag har följt de råd som givits där och tycker det verkar blivit förbannat bra. Med ca 8 lager 450 gram/m2 glasfibermatta + polyester och noggrant förarbete med slipning så känns det som att båten blivit ordentligt "förstärkt" i fören. En ovan nämnd konstruktion kan säkert bidra till minskade skrovrörelser i fören... Ska försöka lägga upp bilder efterhand.
Tom IF1722
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 aug 2020 07:28
Segelnummer: 1722
Båtnamn: Laban

Re: Tätning i Fören ?

Inlägg av Tom IF1722 »

Hej tar upp tråden igen.
Har denna kosmetiska spricka i förskeppet under vattenlinjen (utan läckage). Spacklade med epoxispackel som ovan men behöver göras om. Funderar nu på att slipa ner o laminera runt skarven o sedan slipa tillbaka formen. Tacksam för åsikter om detta.
Ett andra alternativ kan vara att lägga i sikaflex o måla över med bottenfärg.
Mvh
Tom IF 1722
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tätning i Fören ?

Inlägg av maja »

Jag refererar till Johans inlägg högre upp i tråden.

Ursprungligt har stäven spacklats med polyester spackel som med tiden torkar och spricker. Den gängse underhållsmetoden har varit att ta bort allt spackel och fylla och forma med epoxispackel av vanlig konsumentkvalitet.

Ett tips kan vara att försöka med att göra spacklet mjukare genom att blanda hälften eller ännu mindre härdare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar