Sliptips

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Sliptips

Inlägg av PeteIBöljan »

Jag började idag slipa vattenlinjen. Den visade sig bestå av ett lager vit grundfärg med efterföljande 2-3 lager lack (typ toplack). Allt ovanpå skrovets gula färg.

Anledningen till att jag slipar den är att den var sliten och mer eller mindre avgnagd på sina håll. Så jag tänkte måla om den och som en god kapten se att till att det blir grundligt gjort.

Men jisses vad segt det var att få av, jag kom ingenstans. Nu hade jag visserligen inte allt material jag tänkt men jag smygbörjade, men jag måste nog byta teknik. Så här kommer frågan: hur gör ni?

Jag testade först med våtslippapper 240. Det fylldes snabbt med färg men var ganska effektivt. Det ständiga sköljandet gjorde dock att det tog tid. Kom typ 30 cm på 20 min.

Sen provade jag med en spatel att skrapa bort färgen, gick på sina håll men ack så långsamt. Kanske får prova med en riktigt skrapa.

Avslutade med att testa med vanligt sandpapper för att kolla, men det var segt och jag kom i princip ingenstans.

Vad gör ni? Vad är snabbaste sättet? För ska det ta 8 h att slipa vattenlinjen ger jag nog upp och snabb skrapar den och målar toplack på men räknar med förfall till nästa år.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Sliptips

Inlägg av IF 2719 »

Bra slipmaskin o 120 papper av bra kvalitet o sen dammsugare kopplad. När du kommer djupare så ta finare papper tex 240. Övre delen av vattenlinjen tar du med skrapa eller för hand för att inte repa gelcoaten. Så gjorde iaf jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Sliptips

Inlägg av PeteIBöljan »

En vanlig planslip eller nån form av rundslip?

Jag har en planslip faktiskt. Men vågade inte ta den först.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sliptips

Inlägg av maja »

Använd 60-80-papper eller en riktigt bra (och dyr) skrapa för att få bort det tjockaste. Efterslipa med våtslippapper, 120 - 240 - 400.
Ta det försiktigt (låga varv) om du använder planslip och grovt sandpapper.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Sliptips

Inlägg av Dennis »

Jag tog mig an denna uppgift förra hösten. Det finns tyvärr inga genvägar om du ska ha bort all färg. Det kan också ta tid att få dit en ny vattenlinje beroende på hur grundlig du är.
Jag själv slipade bort all färg ända ner till gelcoaten och byggde sedan upp en ny vattenlinje med gott resultat. Det tar tid. Vill du göra det från grunden tycker jag du börjar detta projektet på hösten för att slippa frustrationen med hur lång tid det kan ta, för nu vill man ju bara få båten.
För även om man kan skrapa och slipa med kraft kommer du till slut bli tvungen att jobba nättare ju närmre gelcoaten du kommer(för att inte slipa ner den) och det kan ta tid beroende på hur petig man är.
Du kan ju också bara jämna till den nuvarande vattenlinjen så den är slät och fin för att avsluta med Toplack.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sliptips

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gjorde det för många år sedan. Jag har för mig att jag först skrapade med vassa skär och sedan slipade med sandpapper på gummirondell med vanlig borrmaskin. Jag gjorde det i samband med bottenrenovering, Vattenlinjen var särskilt arbetsam; jag ville ta bort all färg men ändå inte skrapa eller slipa upp ovanför, på den blanka gelcoaten. Jag minns också att min borrmaskin gav upp till slut av allt dammet.

Jag valde faktiskt att rationalisera bort vattenlinjen och dra upp bottenfärgen till vattenlinjens ovankant. Nu slipper jag underhålla vattenlinjen, men får stå ut med att det inte är lika fint.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Sliptips

Inlägg av IF 2719 »

Maskeringstejpa också före slipning någon mm ovan befintlig vtnlinje så att det blir rakt sen när du ska maskera igen o måla...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Sliptips

Inlägg av PeteIBöljan »

Tack för tipsen. Efter 4hs slipning med slipmaskin var knappt topcoaten borta på de flesta ställena. Så då kände jag, håller den för det så håller den, så det blir lite grundfärg där jag kom ned till gelcoat sen ett nytt lager toplack. Så får vi se i höst.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Skriv svar