Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av MarikaH »

Hej IF-vänner! Tack för ett mycket informativt forum. Nu i tider av social distansering finns extra mycket tid att läsa här. Nu har vårrutsningen dragit igång och med det en massa frågor om underhåll av båten.. Jag har inte hittat svar på mina frågor i tidigare trådar - så jag ursäktar eventuell dubbelpost om det är så att detta redan är avhandlat.

Kölsvinet
Jag har för det första en fråga som rör kölsvinet. Jag har läst i bl.a. denna tråd, https://ifboat.se/forum/17/1826?p=9628& ... 3%B6l#p962, om frostsprängning i kölen men jag bedömer inte att detta är samma problem. Jag har bifogat en bild på hur kölsvinet ser ut, och där ser man tydligt att det är rost samt att polyestern har släppt från ballastjärnet (maja skriver i tråden jag länkat ovan att kölen dränks i polyester efter att den sänks ner i kölfickan). Man ser alltså en liten springa mellan järnet och kölfickan, vilket möjliggör att vatten kan tränga ner. Kölen är hel och fin utvändigt (inga synliga sprickor, har inte kunnat fuktmäta), så tror inte det blivit frostsprängning.

Min fråga är hur jag åtgärdar detta? Ska jag hälla ner t.ex. epoxy och därefter plasta på ovansidan upp på sidorna? Låta det vara? Andra förslag? Jag vet inte hur länge det har varit såhär, men inte omöjligt att det varit så i några år.
IMG_1263.jpg
IMG_1263.jpg (121.64 KiB) Visad 13800 gånger
Båten 2.jpeg
Båten 2.jpeg (111.79 KiB) Visad 13800 gånger
Båten.jpeg
Båten.jpeg (76.43 KiB) Visad 13800 gånger
Distansmaterial roderbult
Jag undrar även vilken typ av distansmaterial ni har i era båtar, mellan skrovet och muttern på roderbulten? Jag har ett flertal runda metallcylindrar som liksom är staplade ovanpå varandra, men jag tycker inte det känns vidare hållfast. Å andra sidan har det väl hållt ett bra tag hittills (även om jag hade läckage från nedre roderbulten för två år sedan).
IMG_1257 14.25.43.jpg
IMG_1257 14.25.43.jpg (118.25 KiB) Visad 13800 gånger
Stort tack för era svar! Har fler frågor som jag ställer i nästa inlägg pga. begränsningar vad gäller antalet bilder per inlägg..
Senast redigerad av 1 MarikaH, redigerad totalt 25 gånger.
Klara Nyckel, Rastaholm
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av MarikaH »

Spricka i fören och aktern
Jag har också en spricka mellan skrovhalvorna både i fören och aktern. Har bifogat bilder även på detta. I trådarna på forumet verkar man göra lite olika, vissa plastar och andra gör det inte. Jag har ingen läcka invändigt, det är torrt och fint både i för och akter. Min fråga är väl om man ska förebygga ev. senare läcka genom att plasta, eller om det kan ske någon olycka med båten av att jag inte åtgärdar sprickorna?
IMG_2353.jpg
IMG_2353.jpg (89.25 KiB) Visad 13799 gånger
IMG_1254.jpg
IMG_1254.jpg (25.79 KiB) Visad 13799 gånger
IMG_1255 14.25.43.jpg
IMG_1255 14.25.43.jpg (108.18 KiB) Visad 13799 gånger
Ytterligare ett inlägg följer...
Senast redigerad av 1 MarikaH, redigerad totalt 25 gånger.
Klara Nyckel, Rastaholm
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av MarikaH »

Grundstötning
Avslutningsvis...
Efter en slarvig grundstötning i somras :oops: fick jag några skador på kölen som jag bifogar bild på. Inga djupa hål, i genomsnitt ca. 0,5 cm. Åtgärdar jag dessa bäst med epoxy, eller bör jag slipa upp ett större område och plasta?
IMG_2354.jpg
IMG_2354.jpg (115.78 KiB) Visad 13798 gånger
IMG_2357.jpg
IMG_2357.jpg (99.27 KiB) Visad 13798 gånger
IMG_2356.jpg
IMG_2356.jpg (84.75 KiB) Visad 13798 gånger
IMG_2355.jpg
IMG_2355.jpg (72.57 KiB) Visad 13798 gånger
Stort tack för era svar! Är det så att jag inte förstått hur man lägger upp inlägg med fler än fyra bilder så ber jag om ursäkt för en massa inlägg som egentligen borde vara ett. :)
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, som det ser ut i ditt kölsvin! :shock:

Järnet på min ballastköl är inte alls lika synligt som på din. Jag tycker det verkar som om att en plywoodskiva har plastats fast ovanpå min köl, iallafall i salongen. Där är ganska mycket glasfiber och polyester som sedan har målats över med topcoat. Det har kanske gjorts olika på olika båtar.

På din båt ser det ju nästan ut som att det bara är lite färg ovanpå ballastkölen. Jag är osäker på vad som är bäst att göra, men jag hade nog känt för att rensa bort lösa färgrester och sedan få på ett antal lager polyester och matta, följt av topcoat överst. Fast kanske det räcker att spackla över det följt av topcoat.

Din grundstötning lagar du nog ganska enkelt genom att spackla och slipa några gånger med epoxispackel. Det har nog de flesta fått göra nån gång.

Vad gäller nedersta roderbeslaget ser det ut att vara monterat på liknande sätt som på min båt. Eftersom där är så smalt har varvet satt en rörhylsa och knackat till några brickor för att kunna få på muttern. Här är några bilder från min båt:
IMG_1334.JPG
IMG_1334.JPG (93.84 KiB) Visad 13771 gånger
IMG_1335.JPG
IMG_1335.JPG (86.14 KiB) Visad 13771 gånger
IMG_1343.JPG
IMG_1343.JPG (51.48 KiB) Visad 13771 gånger
IMG_1351.JPG
IMG_1351.JPG (52.47 KiB) Visad 13771 gånger
IMG_1353.JPG
IMG_1353.JPG (58.73 KiB) Visad 13771 gånger
Sprickan i fören har nog de flesta som vårrustning att spackla lite från utsidan. Men om det blir för besvärligt kan man göra det bättre genom att laga från insidan. I Läckage från förpikens botten finns lite tips och bilder.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av MarikaH »

Stort tack för ditt snabba svar Johan! Ja det är inte vackert att titta ner där, det har stått på min att göra-lista ett tag. :roll:
På din båt ser det ju nästan ut som att det bara är lite färg ovanpå ballastkölen. Jag är osäker på vad som är bäst att göra, men jag hade nog känt för att rensa bort lös färgrester och sedan få på ett antal lager polyester och matta, följt av topcoat överst. Fast kanske det räcker att spackla över det följt av topcoat.
Tack för tipset, jag tänkte själv att det kändes tryggt med polyester.
Din grundstötning lagar du nog ganska enkelt genom att spackla och slipa några gånger med epoxispackel. Det har nog de flesta fått göra nån gång.
Tack även för detta, jag köpte båten inför säsong 2017 och har aldrig haft båt tidigare så all typ av underhåll sedan dess är helt nytt för mig, framförallt vilken nivå man ska lägga det på och hur stora växlar man ska dra av en liten skråma här och där.
Vad gäller nedersta roderbeslaget ser det ut att vara monterat på liknande sätt som på min båt. Eftersom där är så smalt har varvet satt en rörhylsa och knackat till några brickor för att kunna få på muttern. Här är några bilder från min båt:
Intressant, ditt roderbeslag ser ut att sitta nedanför eller mitt i den lilla klacken som är längst ner? Mitt nedersta roderbeslag sitter ovanför. Jag ser att det inte riktigt syns på min bild, men skillnaden med mitt beslag är att bulten verkar vara väldigt lång, för det krävs minst två stycken sådana där rörhylsor på varandra. Får försöka hitta en längre rörhylsa helt enkelt istället för flera stycken små.

En följdfråga, dina roderklossar, är de gjorda i metall? Mina är i trä/plast (oklart med tanke på all gammal bottenfärg som flagnar i olika kulörer). Å andra sidan är min båt äldre, den är från 67 eller 68.
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller precis på och spacklar grundstötningsskador på min köl. En del lär sig aldrig. :oops:
MarikaH skrev: 25 mar 2020 21:10 En följdfråga, dina roderklossar, är de gjorda i metall? Mina är i trä/plast (oklart med tanke på all gammal bottenfärg som flagnar i olika kulörer). Å andra sidan är min båt äldre, den är från 67 eller 68.
Menar du klossarna som låser rodret när det är monterat? Nej, de är gjorda av någon slags plast. Det du ser på bilderna är demonterade roderbeslag när jag gjorde nya tappar, så det är mässing eller brons.

Min båt är från 1974 och har tre roderbeslag.

Är det inte så att de tidiga båtarna bara hade två? Då sitter de nog inte heller på samma höjd som på min båt. Det kanske kan förklara skillnaden på våra båtar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av maja »

Så vitt jag vet och har sett sedan 1983, finns det endast roder med 3 beslag. Men för de roder som har ingjutna tappar (äldre än cirka sommaren 1972), sitter dessa på annan höjd än de med påskruvade beslag. Så om man skaffar ett nytt roder, får man flytta de 2 översta beslagen på båten en bit uppåt. Det fick t.e.x jag göra när jag bytte till ett nytt roder.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är ledsen, men jag hade fel om antal roderbeslag. Den annorlunda höjden stämmer dock. :oops:

Jag har idag tittat på två äldre båtar med ingjutna tappar. De har tre beslag. Precis som Maja skriver sitter deras beslag på annan höjd än på senare båtar med skruvade beslag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av MarikaH »

Jag har idag tittat på två äldre båtar med ingjutna tappar. De har tre beslag. Precis som Maja skriver sitter deras beslag på annan höjd än på senare båtar med skruvade beslag.
Det stämmer, min båt har tre roderbeslag men på annan höjd alltså. Lite intressant är att när jag tittar på ritning 1223A så verkar det bara vara två roderbeslag inritade, om jag inte läser ritning fel alltså.
Klara Nyckel, Rastaholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av johan swe-1870 »

Tillbaka till ämnet: Kan det vara så att tidiga båtar inte har lika mycket material fastplastat ovanpå ballastkölen?

Din båt ser tydligt annorlunda ut än min där nere i kölsvinet vid kölens ovansida.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av maja »

Så vitt jag kan se och känna nere i mitt djupa kölsvin, så verkar ballastjärnet ovansida endast vara målat med grå topcoat. Min båt (1971) är några år äldre än Johans, men ballastjärets ovansida är fortvarande helt OK.

Jag tror inte det har någon betydelse om järnet är litet smårostig på ytan. Om man retar sig på det och tycker det är värt mödan, kan man alltid slipa bort allt löst och måla järnytan med först "roststopp" och sedan "hammarlack". Båda finns nog att inhandla från Biltema.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Luftficka mellan ballastjärn och "kölfickan", spricka i skrovhalvor och grundstötning

Inlägg av MarikaH »

Nä precis, att det är rostigt syns ju inte direkt, för den inre fridens skull är det däremot skönt att få bort allt gammalt. Och så blir det ju lättare att göra rent. Jag ska fundera på båda alternativen, tack för era tips!
Klara Nyckel, Rastaholm
Skriv svar