Luckgarage

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

NinjasLogg
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 07 nov 2018 19:14
Has liked: 10 times
Been liked: 2 times

Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Jag är lite fundersam.

Hur många typer av luckgarage finns det?
Eller rättare sagt... vilken typ har jag på min IF med byggår 1968 och no 72 som Id?

Jag har inga synliga förstärkningar; indikerar det då att det ligger en hel plywood inplastad eller har jag ingen förstärkningar alls?

När jag söker på forumet blir jag villrådig..

Och fundering nummer 2. Hur fasen får ”folk” plats att borra hål under sprayhoodskenan för att dra in trim?
Bilagor
86FD8D37-25E4-41CA-AAE8-93F9E615B393.jpeg
86FD8D37-25E4-41CA-AAE8-93F9E615B393.jpeg (89.69 KiB) Visad 616 gånger
DFB67E46-512E-48F7-9FD0-7036ED4A0696.jpeg
DFB67E46-512E-48F7-9FD0-7036ED4A0696.jpeg (89.69 KiB) Visad 616 gånger

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 1825
Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
Ort: Råå
Has liked: 21 times
Been liked: 20 times
Kontakt:

Re: Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror att det finns två olika varianter.

Min båt från 1974 har två synliga förhöjningar på garagets ovansida, på vilka man kan montera en platta och sätta beslag. Här finns någotsånär stort avstånd mellan sprayhoodskena och garagetak, om man vill dra in trimlinor.

Andra båtar har istället ett något högre garage med helt slät ovansida. Jag tror att de har en inplastad träskiva över hela garagets ovansida. Här tror jag att hela garaget är förstärkt så att det går att sätta beslag direkt på garaget, precis var man vill. Med denna konstruktion blir det mindre plats under sprayhoodskenan, om man vill dra in linor där.

Jag trodde att garage med plan ovansida var en senare konstruktion än den med två synliga förstärkningar, men det kanske är fel.

Här behövs helt enkelt mer input från övriga IF-ägare!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Fredrik
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 23 apr 2007 21:23
Ort: Nacka
Been liked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av Fredrik »

Det är helt riktigt som Johan beskriver. Min SWE 1928 är en -74 och har det "plattare" och "lägre" rufflucksgaraget. Jag gjorde så att jag hyvlade bort de två upphöjningarna (marinplywood under gelcoaten), spacklade och målade upp hela rufflucksgaraget. Innan jag spacklade och målade så borrade jag hål för trimlinorna under profillisten för sprayhooden och passade in rör mellan (el-kabelrör) och sen nya cleat mot cockpit.
På årsmodeller 1975-76 och senare så har varvet lagt in en hel plywood skiva i stället för det två listerna i hela rufflucksgaragets plana ovanyta och då blir det svårare att göra hål under listen för SH. Hålen får helt enkelt inte plats under listen för sprayhooden. Men, egentligen funkar en trimbräda med bra cleats lika bra även framför förliga sargkanten. Den lilla extra biten kan man sträcka sig utan problem. Om du absolut ändå vill ha kontrollerna på "rätt" sida av sargkanten så kan du även offra listen till sprayhooden. Jag har en ny jättefin sprayhood specialsydd med uttag för nerdragna fall precis som jag har dem på min båt, men jag använder den aldrig. IFen är blöt i tufft väder oavsett. Investera hellre i riktigt bra seglarkläder och behåll båten ren. Men det är ju förstås en smaksak. Lycka till ! /Fredrik

Fredrik
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 23 apr 2007 21:23
Ort: Nacka
Been liked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av Fredrik »

Nu ser jag att din båt Jim, verkar ha den tidigare varianten av garage. Då borde de ju egentligen gå att få hål under sprayhoodskenan. Det går inte att flytta upp skenan något? De vanliga upphöjningarna verkar heller inte finnas på ditt garage trots att det är av tidigare modell. Om du ska fästa något framför sargkanten (framför sprayhooden), så rekommenderar jag att du demonterar hela garaget och drar fast dina grejor med genomgående bult och mutter på insidan. Lycka till! Fredrik

NinjasLogg
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 07 nov 2018 19:14
Has liked: 10 times
Been liked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Hej Fredrik.

Du skrev “Jim” ... men då inlägget var mitt så hoppar jag på Med ett svar😊
(I hopp om att ditt svar var riktat till mig).

Ninja (min båt no72 byggår 1968)
Har ett lågt garage utan synliga förstärkningar.
Jag tror att det är oförändrad layout eftersom min granne på klubben har samma sorts garage och den IFen har ett serienummer som ligger väldigt nära mitt. (Kommer inte ihåg exakt nummer).

Jag har i dagarna dragit ner stor och Genuafall och funderar nu på hur jag ska fortsätta...
Men jag tror att det blir trimplatta på garaget ... och bra seglarkläder.😊

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2323
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Jag har en äldre båt (1971, byggnummer 646)
Där är luckgaraget utan förstärkningar på undersidan.

Förre ägaren har skruvat fast två längsgående lister samt satt en trimplatta ovanpå. Listerna och plattan är fastsatta med genomgående M6, bricka och mutter. Muttrarna sitter praktiskt på ovansidan, så det är lätt som en plätt att ta av trimplattan för vinterförvaring och underhåll.

Se bilder.

I ordning från vänster sitter där:

-försegelcunningcunningham
-spinnakerfall
-spinnakerbomupphalam
-kicktalja
-bomuthal (kombinerat med bomnedhal)
-storsegelcunningham
-försegelfall

Jag har rationaliserat bort fallwinchen och hissar till ett märke på fallet samt efterdrar till lämplig förlikspänning med försegelcunningham. Jag föredrar även trimplatta före indragning av tamparna genom hål under sprayhoodskenan, eftersom man då slipper alla tampar innanför sprayhooden då man turseglar.
IMG_4315.JPG
IMG_4315.JPG (100.53 KiB) Visad 310 gånger
IMG_4311.JPG
IMG_4311.JPG (102.41 KiB) Visad 310 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

NinjasLogg
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 07 nov 2018 19:14
Has liked: 10 times
Been liked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NinjasLogg »

Tack Maja!

Dum fråga från en som aldrig seglat eller riggat spinnaker...

Är det bara ”Bomupphalet” som behöver ledas bakåt?
Är nedhalet statiskt till mastfoten?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2323
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 14 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Inga frågor är dumma😎.

En dragen lovartssugga övertar nedhalets funktion. Det går fint så länge man inte försöker sig på att segla halvvind i frisk vind. Förutom att det då blir ganska svajigt med spinnakerbommen pekande nästan rakt fram, så krävs en plan halvvindspinnaker för att lyckas med detta.

Som du ser, finns en ledig cleat på trimplattan. Den är till för nedhalet, som kan kopplas vid behov. I normalfallet ligger det stuvat på durken i en av garderoberna. Det var nog kring 20 år sedan jag använde det senast...

På senare tid har jag vid tursegling börjat använda den lediga cleaten till ett praktiskt nedhal för förseglet. En 5-6 mm lina knyts mellan de två översta pistolhakarna och leds till trimplattan via den extra förtöjningsringen eller något liknande beslag framför förstaget. Då kan man enkelt dra ner förseglet utan att behöva gå fram på fördäck.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar