Skrov/däck skarven

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

zingo

Skrov/däck skarven

Inlägg av zingo »

Hej! Jag blev ägare till en något trött IF i höstas som jag håller på att renovera. Det är mycket läckage som samlas under stickkojerna som jag efter lite läsning i detta forum kommit fram till att det troligen kommer från däck/skrov skarven. När jag kikade närmare så ser det ut som om det var många år sedan det fanns något tätningsmedel där så jag började skrapa bort det som fanns för att senare täta på nytt. På vissa ställen ser det dock ut som om glipan mellan skrov/däck är större än normalt och jag ifall jag bänder lätt med mejsel så rör sig däcket något.

Min fråga är om jag behöver fylla skarven med epoxi eller liknande för att limma ihop det bättre innan jag tätar med lämpligt tätningsmedel eller om det räcker med att täta skarven?

Fantastiskt trevligt och informativt forum ni har här!

Mvh Simon
Fil 000.jpeg
Fil 000.jpeg (55.32 KiB) Visad 303 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 46 times
Been liked: 31 times
Kontakt:

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till klassen och till forumet!

Skrov och däck är sammanlaminerade på insidan. Så de båda delarna hålls samman med glasfiber och polyester en bit in från skrovets invikta kant. Jag har för mig att det framgår av ritningarna.

Jag hade nog bara rensat utsidan så gott det går och lagt på en ny rejäl sträng med tätningsmassa.

Eftersom sammanfogningen mellan skrov och däck är på insidan, tror jag inte det är lönt att försöka fästa dem vid varandra på utsidan med epoxi. Det skulle nog bara riskera spricka efter några år för att den inte kan röra sig som tätningsmassa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
zingo

Inlägg av zingo »

Hej Johan! Tack för svar, jag kör på det :)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 27 times

Inlägg av maja »

En källa till läckage kan vara alla de små skruvhålen för skotskenorna på relingslisterna. Dålig tätning ger läckage. Detta har påpekats av Johan i en tidigare tråd.

Kan tänka mig att sådant läckage i första hand visar sig i området för skotblockets placering på skenan och framför allt på båtar där man använder (den ursprungliga) yttre skotskenan.

Även om min skarv är dålig och tätningsmassan bara är bättrad med silikongummi där den helt hade försvunnit, har jag aldrig haft besvär med läckage. Men jag använder en inre skotskena sedan cirka 1993..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

Steg 1 tror jag nog ändå är att åtgärda den utvändiga tätningen. Om inte det räcker, får man leta vidare.

På min båt fick jag inte ordning på det förrän jag tagit bort och tätat om genuaskenans många skruvar, precis som Marek skriver.
zingo

Inlägg av zingo »

Jag har demonterat all inredning och tagit bort skrovmattor så jag kan se bultarna till skotskenorna och de ser fina ut (inte rostiga) så tror och hoppas att det räcker med att göra om tätningen. Det har också läckt in via kontakten för mastlanternan, sidolanternorna, ventilen i taket och ruffluckan. Så det är lite mekande att se fram emot i vår.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

Då har du nog koll på läget!

Jag såg dock att du skrev stickkojerna. Menar du den delen av kojen som sticker in under sittbrunnen? Isåfall kanske du ska kolla så att inte de fyra vagnsbultarna som håller skotbalken läcker. Jag har hört om en båt där ett sådant läckage orsakat stor skada. Inträngande vatten hade dränkt träförstärkningen som är inplastad i stuvfackstaket och lett vatten vidare till skottet längst bak i stickkojerna så att det ruttnat bort.
zingo

Inlägg av zingo »

Nej det är framförallt i den främre delen av kojen som det samlats vatten, men får spruta lite vatten och se om det läcker vid skotbalken också :)
Skriv svar