Sprickor i balk (kölsvinet)

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av Awide »

Hej på er!
Vid dagens arbete på båten upptäckte vi sprickor vid infästningen av de tvärsgående balkarna i kölsvinet. Det ser ut som att glasfibret har släppt. Vi funderar på att slipa ner och laminera med glasfiber+epoxi. Är det rätt väg att gå?
Vi är också fundersamma kring hur skadan uppkommit, någon som har en idé?

Stort tack för all hjälp!
IMG_2972.JPG
IMG_2972.JPG (111.34 KiB) Visad 10170 gånger
IMG_3579.JPG
IMG_3579.JPG (94.36 KiB) Visad 10170 gånger
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av Awide »

För att tillägga: kikade på tidigare tråd, https://www.ifboat.se/forum/17/1794?p=9443 och där verkar man ha kunnit köra några år utan att åtgärda. Oklart dock hur stora sprickor de hade då jag inte får upp bilagan.. :roll:
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av akumali2 »

Hej, jag hade samma problem som du och åtgärdade det, läs i forumet undet Teknik och skrov, en länk som heter ”blött trä i stuvfack och under durkarna”. Sprickorna fanns när jag köpte båten och jag seglade ett par år med dessa sprickor utan problem innan jag åtgärdade dem.

Mvh Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av akumali2 »

Hej, kan tillägga att mina sprickor var inte så omfattande som dina, kanske hälfen så stora/tydliga, ngt större i aktern på balken där. Jag vet inte om det var en grundstötning eller frostprängning pga att genomsura balkar som orsakade delamineringen. Känns dock skönt att ha åtgärdat det.

Mina förstärkningar som är längsgående i båten och som inredningen är skruvad i, där var även plywooden genomsur på styrbord sida. Jag sågade upp den förstärkningen i toppen, bara plasten togs bort, kanske 30cm långt på ett ställe och efter två säsonger var det kruttort och jag plastade igen öppningen med epoxi mest därför att jag gjorde ngt annat arbeten ute på skrovet med epoxi Annars har jag mest använt polyester inuti båten för då kan man måla topcoat på (polyestergealcot med paraffin).

Mvh Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av Awide »

Tack för svar Mats, den tråden förklarade utförandet bra. Vi lär behöva åtgärda i sinom tid.

Vi står på kanten att kasta båten i sjön, tror du att det är lugnt att ha det så här denna säsongen? I så fall slipar vi upp de i överkanten av plasten och ser om de är fuktiga/låter de torka. Jag misstänker att de kan ha varit blöta i vintras och frusit, alternativt att vi har klantat oss när vi har lyft båten under vårens bottenmålning.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av johan swe-1870 »

Även om det är ovanligt stor delaminering där, tror jag inte det är värre än att det går att segla en säsong till med det.

Kan det vara så att avloppshålet genom skotten har tillfört vatten till träet? I så fall kanske det har bidragit till att försvaga.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JonatanAlex
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 sep 2020 20:38
Been thanked: 3 times

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av JonatanAlex »

Har samma problem i min, dock inte riktigt lika stora sprickor, än.. Blir aldrig klok på debatten om polyester kontra epoxy heller, vissa menar att epoxyn fäster betydligt bättre på gammal plast. Dock går det väl inte att måla gelcoat ovanpå epoxyn sen...

Tror jag kommer lämna sprickorna åtminstone för denna säsong. Har för mig jag läst nånstans att de inte är bärande utan mest fyller syftet att hålla uppe durkarna. Sen ska det bli intressant att se om sprickorna växt vid upptagning :o
SWE 2348 Solöga
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jul 2009 06:02
Ort: Karlskrona
Been thanked: 1 time

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av SWE 2348 Solöga »

Hej på er. Vill bara lägga in en tanke om valet mellan Epoxy/Polyesterplast.

För många år sedan jobbade jag med tillverkning av havskajaker i trä som plastades in med hjälp av glasfibermatta som fästes med Epoxylim. Jag fick först veta att man måste använda skyddsmask vid slipning av härdad Epoxy därför att slipdammet är cancerframkallande. Med tanke på hur sjuk man kan bli av cancer så förstår jag inte varför vi forskar fram sådana substanser.

Jag har visserligen, också för många år sedan, slipat ner den våta ytan på min IF och också behandlat med Epoxyfärg, fråga hur klok man är?!

Sedan har jag fått veta att Polyesterplast å andra sidan är allergiframkallande (om det gäller i både vått tillstånd och slipdam eller endast slipdammet vet jag inte).
Men i valet mellan cancerfaran resp. allergifaran så är det lätt för mig att i fortsättningen välja bort Epoxyn!
Solöga Karlskrona
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Sprickor i balk (kölsvinet)

Inlägg av IF 2719 »

Jag har haft samma. Seglade med det ett par år, sprickan blev större vid hård kryss. Lagade det, skrev i Medvind om lagningen o där finns också bilder… Mvh Martin
https://ifboat.se/component/jifile/down ... 15-nr2-pdf
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar