Gelcoat og acetone

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

IF 2694
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 nov 2006 20:21

Gelcoat og acetone

Inlägg av IF 2694 »

Hej alle!

Jeg har et simpelt spørgsmål:

Kan jeg ødelægge gelcoaten ved, at rense den med acetone?
Jeg har stor succes med, at fjerne misfarvninger på fribordet med acetone, men jeg er bange for, om gelcoaten kan tage skade af det? :(

Venlig hilsen
Thomas
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Aceton kan lösa upp ytan på gelcoaten, så att den blir mjuk ock klistrig. Så du bör vara försiktig när du använder aceton. I västa fall, om ytan förblir matt efter din behandling, får du väl polera upp glansen på traditionellt sätt.

Har du provat med Klorin eller Klorrent? De medlen är helt ofarliga, men lösert upp bort det mesta av ingrodd smuts.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 2694
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 nov 2006 20:21

Inlägg av IF 2694 »

Tak maja

Jeg havde lidt på fornemmelsen at det ikke var så godt..
Jeg har heldigvis ikke brugt det i udpræget grad, så ingen fare.

Jeg vil i stedet prøve dit forslag med klorin eller klorrent.

Tak for det :wink:

Venlig hilsen
Thomas
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Gelcoat

Inlägg av Bertil Norberg »

Din fråga ang aceton. Det finns andra lösningsmedel som inte är så aggresiva som aceton. Aceton är ju en keton, som verkar mycket snabbt, och är extremt lösande, men är synnerligen snabbt avdunstande. Små mängder på en trasa skadar normalt inte gelcoaten, Sjäv som den färgkemist jag är, brukar jag använda Butylacetat, som är ett förträffligt lösningsmedel, men inte lika aggresivt som Aceton.
Om det gäller att avlägsna organiska föroreningar längs snobbranden på båten så kan jag rekommendera att inhandla Oxalsyra. Relativt små mängder upplöst i vatten rensar vattenlinjen på ett förträffligt sätt. Tvätta med vatten, så att syraresterna blir avspolade. Därefter har man en ren och snygg yta som är lätt att rubba och polera.
Gelcoaten skyddas bäst av en ordentlig vaxning, men dessförinnan skall den vara ren- gärna rubbad på ett varligt sätt, så att gammal "kritning"avlägsnas.
(Butylacetat kan inhandlas hos yrkesmåleriets butiker.)
dagge
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 dec 2006 11:40
Ort: Helsingborg

Inlägg av dagge »

Ett närliggande problem...

Hur avlägsnar man lättast fasttejpade strajps bokstäver på ett skrov, ex:vis namnet på båten? Har provat med en spackelspade i plast, men det går inget vidare. Metall vill jag inte skrapa med pga repningsrisken. Finns det en bra kemisk metod att lösa upp eländet?
Anders Dahlgren, Helsingborg
S/Y Növlan, Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har tyvärr fått slipa bort mina gamla snobbränder med våtslippapper. Om man har tålamod kan man kanske gå på med 400 eller 800-papper, om inte tar man 180 och sedan putsar upp med i ordning 400, 800, 1200, 2000 och 4000 (Abralon för de 2 sista alternativt rubbing eller Autosol.

Aceton på färg kan nog innebära att det färgar av sig på en större yta, och då blir det ett helvete eller kanske helt omöjligt att få bort.

Numera har jag varken snobbränder eller vattenlinje. Det innebär bara extra underhåll och tillför inte mycket vad gäller snygghet. En ren, vit ID-båt är väldigt snygg som den är... :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

För att bäst ta bort stripes och dekaler ska du skaffa Label Off. Det hittar du på ett ställe som annars inte besöks så ofta av en IF-ägare: Biltema. Det är ett citrusbaserat medel speciellt avsett för gamla dekaler och annan kletig skit.

Funkar utmärkt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av David SWE 2295 »

Ett annat sätt att är att försiktigt värma med en värmepistol. Plasten lossnar och mjuknar då tillräckligt för att man skall kunna dra eller pilla bort den. Viktigt är då att man inte försöker för varmt och/ eller för länge på bångstyriga områden då man kan skada gelcoaten med för mycket värme. Passa även fingrarna så att de inte bränns på plasten!
Skriv svar