Tappat bort lock för motorhålet i akterluckan

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Oscar S
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 maj 2007 16:42

Tappat bort lock för motorhålet i akterluckan

Inlägg av Oscar S »

Hej!

Har en IF båt med en lite annorlunda lösning för utombordaren. Om jag öppnar akterluckan så finns där ett hål ner i vattnet, där kan jag sätta min utombordare. Problemet är att det forsar in vatten när man ska segla. Därför har man ett lock som man kan sätta för. Dessvärre har jag lyckats slarva bort detta.

Är det någon som vet om man kan få tag på ett nytt lock?Finns det någon alternativ lösning?

Tack på förhand!

Cthulu SWE-1043
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 26 aug 2006 20:24

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Jag tror dom allra flesta båtarna har plastat igen det hålet och sen hängt motorn på akterspegeln. Då får man dessutom ett ganska stort förråd att stoppa fendrar bensindunkar, tampar, ankare och annat i. Lock kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 29 aug 2006 09:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

http://www.marieholm.nu/ghab/start.htm ser ut att ha såna, antar iaf att det är det dom menar med "Motorbrunnslucka i skrov IF". Bara att ringa och fråga.
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan

FredrikH
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 29 aug 2006 10:53
Ort: Göteborg
Been liked: 1 time
Kontakt:

Inlägg av FredrikH »

Någon av de som plastat igen sitt hål kanske har kvar sin lucka? Prova att sätta ut en annons på köp/sälj-sidan.

Om du plastar igen hålet, måste båten förses med kompensationsvikter istället, för att fortfarande mäta in för kappsegling. Jag tror att de flesta tycker att detta är krångligt, och spacklar bara igen luckan från utsidan istället. En tiolitershink passar bra i hålet, där kan man ha lite bra-att-ha-saker.

Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 27 aug 2006 10:17

Synd

Inlägg av Sälö Knapp »

Det är förbaskat synd att inte konstruktionen som Tord Sundén tänkte sig fungarar så bra (tycker väl många i alla fall).

Skall man ha IF-en som motorbåt så har även en utombordare på akterspegeln sina begräsningar vid t ex hög sjö då den mest vispar i luften.

Är det för att manövrera i trånga gästhamnar (eller i "förtätade" GREFAB-hamnar vilka gör segling in och ut hart när omöjligt vid motvind), så blir en stor klump på akterspegeln bara bökig att hålla på och fälla upp och ner och kanske rent av ta av - med risk för att hamna i plurret.

En kraftig bogpropeller (fast vänd 90 grader) av sådant slag som fäller ut sig vid drift, skulle inte det kunna va nåt? Fast klassreglerna kräver väl att luckan skall vara orginalform.

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2371
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 22 times

Inlägg av maja »

Man får plasta igen motorbrunnshålet (göra brunnen "obrukbar") med eller utan hjälp av originalllocket, utan att för den delen behöva installera kompensationsvikt... :D .. Det är bara när man tar bort hela brunnen med väggar och motorfäste inne under akterluckan, som kompensationsvikten ska dit... :idea:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar