Projekt Återställning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Projekt Återställning

Inlägg av Gunverth »

Jag har nu bestämt mig för att återställa min fina IF till något slags originalskick. Först och främst skall alla onödiga beslag bort. Fockskenan ryker tillsammans med alla jävla tåknäckande fästöglor på däcket. Jag använder inte fock eller spinnaker. Rent och snyggt skall det vara.
Håller just nu på med att laga hålen efter mantågsstöttor, pulpit och pushpit. Elen skall dras om. Inredningen kommer att få sitt också. Nya dynor från Polydress. Troligtvis river jag ut hela inredningen, lägger ny skrov- och durkmatta. Diskbänken på gejdrar åker nog också ut.
Önskedrömmar är elmotorkonvertering (kollegans farsa är OZ Marine) eller en Honda Saildrive i akterruffen. Aktern skall vara ren.

En litet tips efterfrågas dock. Något som känner till en firma i Göteborgstrakten som eloxerar om aluminiumbeslag? Det är knaparna och grabbräcket som behöver snyggas till. Kanske även mastfoten.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Projekt Återställning

Inlägg av IF1158 »

En nyfiken fråga, hur gör du då du lagar hål som sitter där det är halkskydd. Jag har ett fult hål i däcket efter en gammal skorsten och det hålet sitter mitt på däcket där det är sånt mönster.
Fredrik Ringblom
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Projekt Återställning

Inlägg av Gunverth »

IF1158 skrev:En nyfiken fråga, hur gör du då du lagar hål som sitter där det är halkskydd. Jag har ett fult hål i däcket efter en gammal skorsten och det hålet sitter mitt på däcket där det är sånt mönster.
Jag brukar först fräsa ur hålet med ett borr och sedan snygga till det överst med en försänkare. Fyller sedan med PP Epoxifiller till kanske några millimeter under hålets krön. Sedan gelcoat som fylls något över toppen på kringliggande mönster. När allt har härdat klart börjar jag fila ner med en Sandvik flexfil som läggs på platten. Denna avverkar precis ner till topparna på det kringliggande mönstret. Det märks när det är klart för filen börjar glida över ytan. Sedan vinklar jag filen längs mönstret och slipar försiktigt ner gelcoatproppen till att efterlikna mönstret. Samma sak här; det känns när filen börjar glida i "spåren". Då är det klart.

De lagningar jsg gjort på däck är upp till 2cm stora och helt omöjliga att upptäcka om man inte vet var man skall leta.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Projekt Återställning

Inlägg av maja »

Bra kanske att även tejpa igen hålet underifrån, så att fyllningen stannar kvar i hålet.. 8)..

Själv använder jag PP glasfiberspackel som fyllning. Men man får vara snabb, för det härdar fortare än epoxifiller. Brukar inte vara så noga med mönstret. Ett 6 mm hål syns knappt öndp i halkmönstret, bara man använder rätt kulör på gelcoaten.

För äldre IF-båtar som min (tillverkningsnummer 646) och som är gråvit i skrov och däck (ljust lergrå, som älta kaolin), passar gelcoat med färgkod 804 perfekt. Man tycker den ser alldeles för grå ut i burken, men när den härdat, ser man knappt någon skillnad... :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Projekt Återställning

Inlägg av Gunverth »

maja skrev:Bra kanske att även tejpa igen hålet underifrån, så att fyllningen stannar kvar i hålet.. 8)..
En inte helt oviktig detalj. :D
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Projekt Återställning

Inlägg av Fredrik »

Gunverth skrev:
IF1158 skrev:En nyfiken fråga, hur gör du då du lagar hål som sitter där det är halkskydd. Jag har ett fult hål i däcket efter en gammal skorsten och det hålet sitter mitt på däcket där det är sånt mönster.
Jag brukar först fräsa ur hålet med ett borr och sedan snygga till det överst med en försänkare. Fyller sedan med PP Epoxifiller till kanske några millimeter under hålets krön. Sedan gelcoat som fylls något över toppen på kringliggande mönster. När allt har härdat klart börjar jag fila ner med en Sandvik flexfil som läggs på platten. Denna avverkar precis ner till topparna på det kringliggande mönstret. Det märks när det är klart för filen börjar glida över ytan. Sedan vinklar jag filen längs mönstret och slipar försiktigt ner gelcoatproppen till att efterlikna mönstret. Samma sak här; det känns när filen börjar glida i "spåren". Då är det klart.

De lagningar jsg gjort på däck är upp till 2cm stora och helt omöjliga att upptäcka om man inte vet var man skall leta.

Mkt intressant, jag tänker själv att försöka fräscha upp min båt förutom att jag kör kappseglings - layout, skulle vara kul med lite tips o bilder på arbetet framöver.. Mvh Fredrik SWE 1928
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: Projekt Återställning

Inlägg av Fredrik »

Hello Gunverth, hur går det med ditt projekt återställning, jag vill göra samma sak med min båt. Den ska bli bättre och snyggare än en ny 8) . Jag har börjar riva ur delar av inredninge och tar tacksamt emot tips på förslag till nya durkmatta, innetak, samt hur du lyckas fila till halkskyddsmönstret.
hälsningar Fredrik
/SWE 1928
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Projekt Återställning

Inlägg av Gunverth »

Jodå, båten upptagen och övertäckt sedan ett tag. Beslag bortrensade och skruvhålen fyllda med epoxi. Gelcoat skall i hålen till våren. Vattentank som satt under sittbrunnen urriven. Alu-rutorna urtagna i och med att skruvarna som håller dem går av en efter en utan att det syns och släpper i slagvatten. Det verkar som om skruvarna inte var tillräcklig sega.

Ny sprayhood beställt av Rasmussons. Den gamla sköra Neil Pryde-spinnakern har blivit tyg för lekdrakar åt barnen. Sitter också och ritar på ett snyggt/öppet sittbrunnskapell som sitter på bommen precis som den gamla "lådan".

Funderar också på skrovet. Jag har kromad snobbrand som får bytas varannat år eftersom solen bryter ner den. Har fått tag på tunnt (0,1mm) syrafast stålband som skulle kunna limmas på plats. Återstår bara att lösa "M":et. Ev. kan man gjuta av ett pressverktyg från skrovet. Lite överkurs, men jag har det i bakhuvudet. Den 8 cm breda vita vattenlinjen (gult skrov, klarblå botten) kommer jag att försöka göra i vit gelcoat. Sprutning med andra ord. Såg en kille som använda en vanlig bygglaser för att markera upp rätt vattenlinje på sin båt. Frågan är bara vad som är referensen för IF:ens vattenlinje i för och akter?

Inredningen kommer senare.

Nästa år blir den kvar på land. Vi kommer att använda snipan för båtlivet i stället.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Projekt Återställning

Inlägg av IF1158 »

Vilka spännande projekt.
Min båt blev kvar på land i år, håller på med inredningen och tilläggsisolerar. Lite bökigt men det går framåt.

Det vore intressant att kika på bilder hur era projekt framskrider.
Fredrik Ringblom
Skriv svar