Måla om gul gelcoat

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Gulan
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2011 23:48

Måla om gul gelcoat

Inlägg av Gulan »

Hej, jag har en gul if båt där jag har några gelcoat reperationer både på styrbord och babord sida, som tydligen har funnits där 15 år innan jag blev ägare. reperationerna är gjort proffessionellt fint och slät men det finns en nyans i gelcoaten mellan den repererade och den originala.

Fråga: Kan man måla om en if båt med original gelcoat gul, går den att få tag på och vart får man tag på denna ? , - min lokala skepshandlara har en en gul 2 komponents färg som han påstår man kan måla över båten med en ruller och få ett fint resultat.

Finns det några i detta forum som har erfarenhet med måling av gelcoaten ?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av maja »

Om gelcoaten är OK för övrigt finns det kanske inte så stor anledning att måla om hela båten. För en ommålning blir nog aldrig så bra som originalet. Det finns alltid risk att färgen inte kommer att fästa, och då får man en fulare båt än vad man hade innan.

Det ska finnas en färgkod på tillverkningsskylten. Jag tror att den hänvisar till en äldre standard, men en seriös färgtillverkare känner säkert till vilken färgkod som det motsvarar idag.

Men grundproblemet är nog att den befintliga gelcoaten har blekts av solen och dessutom är mattare än vad en bra lagning blir.

Om man har tur, kan man med litet "trial and error" hitta något i handeln som passar väldigt bra ihop med den solblekta kulör du har just nu.

Själv använder jag på min standard "lergråa" 71-a kod 804, som i princip blir identisk med det nuvarande originalet när den härdat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av Gripen »

Det beror på hur man målar om båten. Dagens sprutlackerings metoder till exempel gör att resultatet ofta blir båttre än gelcoat. De första åren är det också lättare att underhålla, det behövs inte ens vax! Om jobbet är gjort ordentligt ska det hålla i många år.

På min båtklubb ligger det en röd if som blev sprutlackerad på 90-talet, ser nästan nymålad ut.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av maja »

Det är alltså en proffsmålnng du hänvisar till. Först ern noggrann slipning och tvättning samt målning inomhus i lagom varm lokal.

Men även där finns osäkerheter. Har man t.ex. använt vax med silikon, finns risk för att färgen inte fäster. Och en sådan sak kan man säkert inte veta för en båt som är uppåt 30 år gammal eller mer. Samma sak gäller om båtens gelcaot har blivit porig med tiden.

Samtidigt kan man väl värdera om det är värt pengarna, kanske 20 tusen eller mer om man inte gör det själv......
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av Gripen »

Ja jag har för mig att någon berättade att han målat om sin båt för 2500 per kvadratmeter.

Denna länk kanske kan vara intressant. http://renoveraenif.blogspot.com/
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag köpte min gula IF för 20 år sedan följde det med några burkar tvåkomponents citrongul Internationalfärg som säljaren hade tänkt planstryka skrovet med.

Jag är väldigt glad att han inte hade hunnit göra jobbet. Färgen har jag för länge sen skänkt bort och båten blir polishad och vaxad varje vår, i början även rubbad några år. Det blir fortfarande bra. Jag väjer i det längsta för att måla om den då jag är rädd att det inte blir bra nog.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av maja »

Ja, det är väl inga möbler vi snackar om här. En IF-båt har väl rätt att se ut att hå rätt ålder inne.... 8) ...

Och jag tror att det många gånger är mera imponerande att kunna visa upp en bra bevarad och underhållen originalgelcoat på en gammal båt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gulan
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2011 23:48

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av Gulan »

Tack för svaren, - jag måler inte om och tänkte nu bevara min gelcoat och polerar upp den evt- den ser cool och tuff som den ser ut nu och jag håller med att kunna bevara en original gelcoat så länge som möjligt gör skillnad.
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av Lasse L »

Nergången gelcoat kan fräschas upp med parafinolja.
Jämför de 4 första bilderna med de undre på http://lasselundell.se/page29.html
Debutanten är till salu. http://www.blocket.se/goteborg/Debutant ... ?ca=15&w=1
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av FredrikH »

Jag brukar köra med polermaskin och autosol ungefär vart 3:e år. När vi köpte båten var den väldigt nedgången, men jag tycker att jag fått upp en riktigt bra finish nu. Kör inte för hårt och för ofta med Autosol, eftersom man sliper ned lite av gelcoaten varje gång...
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Är det någon som vet om det går att få bort färg på gelcoat.
Tidigare ägare har målat min båt med tvåkomponentsfärg...och det gjordes dåligt.
Jag skulle vilja ta bort den färgen så jag fick fram gelcoaten att kunna ta hand om istället.
Min båt är blå och från 1973.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Måla om gul gelcoat

Inlägg av maja »

Två-komponentfärg härdar på samma sätt som epoxi eller gecoat. Så det återstår nog bara en försiktig slipning.

Om din kvarvarande gelcoat är tillräckligt tjock går det väl bra. Efter slipningen får du fortsätta att slipa med ända ner till 4000-papper och därefter polera.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar