barduner

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Bela
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2010 18:58

Re: barduner

Inlägg av Bela »

Maja, om du söker även i medlemsregistret hittar du Olle Landsells namn. Hans namn är mycket ovanligt, så det är högst troligt att han är medlem i IF-båtförbundet och inte helt obekant med IF-båten. Lätt att kolla om du känner för det.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Bela: du nämner : "en IF har seglat upp däcket i höjd med vanten - det ser rätt obehagligt ut..." hur menar du?
Olle Landsell är en personlig hjälte, just med "I huvudet på en ensamseglare" & Goodwin. har haft stor inverkan på mig!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Bela skrev:Maja, om du söker även i medlemsregistret hittar du Olle Landsells namn.
Kollade faktiskt innan bland alla som betalat medlemsavgiften under år 2011. Där fanns Olle inte med.

På din uppmaning kollade jag just nu i föregående års register. Där finns han med. Så om inte IF-båtförbundet har missat hans betalning av årsavgiften för 2011, har han lämnat förbundet.

Men kontakta honom gärna ändå. Hans namn är väl så ovanligt att det är lätt att hitta på Eniro.se eller Hitta.se . Han kan säkert ge dig många tips inför din stundande Atlantsegling.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Om det blir för stumt i riggen, håller inget, för krafterna i infästningarna blir väldigt stora vid varje liten deformation. Därför ska man t.ex. inte välja för styva vant (som t.ex. är tjocka) eller spänna riggen alltför hårt, även om det i teorin betyder högre hållfasthet respektive mindre deformationer.

I teoring skulle man kunna spänna upp en IF-rigg så mycket, att kraften i varje toppvant blir cirka 3000 kp och i varje undervant cirka 1700 kp. Sammanlagt blir det ungefär 9400 kp tryck på rufftaket. och hälften så mycket på varje sida av däcket. De belastningarna håller sannolikt varken däcket/skrovsidan eller mastbalken för.

Kan tänka mig att en del IF-båtägare under tiden som gått experimenterat med alltför hög riggspänning... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

än engång. tack för svar! Som nämts tänker jag byta röstjärn till skrovsido placering. Tänkte bygga på lite förstärkningar med epoxi. har ngn. ngn.ide' om bästa lösning hur man bör lämpligast göra här? kanske bara utifrån "common sense"?!
Visst har en egenuppfattning men vill "bolla" ideer med er...

Tänker även sätta barduner, som "Gripen" (?!) nämde. flyttbara sådana...jätte bra ide!
MathiasB
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2010 20:55

Re: barduner

Inlägg av MathiasB »

Gripen skrev:Tidningen är på kryss nummer 5-6 (stort sommar nummer) från 2010. Artikeln är skriven av en man som heter Olle Landsell.
Kanske en dum fråga men är det den tidningen?
Jag kan inte hitta vare sig artikeln eller ens numret när jag söker efter äldre artiklar att beställa så jag vill bara dubbelkolla.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Om du hade läst hela tråden, hade du också fått svaret på din fråga... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MathiasB
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2010 20:55

Re: barduner

Inlägg av MathiasB »

maja skrev:Om du hade läst hela tråden, hade du också fått svaret på din fråga... 8) ..
Då är jag för dum för att begripa.
Vill du vara vänlig och förklara?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Kanske du inte har upptäckt att den här tråden har två sidor.
Men på Sida 1 av den här tråden hittar du mitt inlägg som delvis citeras här:
maja skrev:Sökte på Kryssarsklubbens, på Kryss artikelregister, http://old.sxk.se/artreg/seek_mdb.asp

Sökte på författaren och fann 17 artiklar, dock ingen så sen som Gripen angav. Författaren verkar av någon anledning ha slutat sin produktion kring 1994. Men en artikel från just 1994 skulle kunna vara något i den stilen som Gripen beskriver.
.
.
.
Sök på Landsell, Olle . Det är viktigt med kommatecknet och mellanslaget mellan efternamn och förnamn. Sökmotorn får annars svårigheter med att hitta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Har beställt artikeln som Gripen nämde. det är 2010 nummer 5-6. av Olle Landsell...
& hämtade precis in den från postlådan! = snabba ryck! (OBS. JAg ringde kryssar klubben... lättare!)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: barduner

Inlägg av maja »

Så deras artikelregister är alltiså inte uppdaterat...?...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Uppenbarligen så?! & vilken fantastikt intressant läsning... & tydligen är jag inte hlt "väck" i mitt tänkande. har fått mkt. bekräftat ang. rigg & andra planer. bla. dubbla backstag mm.mm kul, kul & intressant! Låt kylan ge vika lite så man kan få sätta igång!
MathiasB
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2010 20:55

Re: barduner

Inlägg av MathiasB »

maja skrev:Så deras artikelregister är alltiså inte uppdaterat...?...
Jag sökte på 2010 och fick upp ett antal artiklar fördelade på tidning nummer 1-4 så det är mer än bara uppdateringen som inte stämmer.
Jag skall göra som ntica och slå en signal.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: barduner

Inlägg av ntica »

Vill här passa på att tacka IF förbundet för en mkt. trevlig föreläsning av Ingo på Råå i går. Samt en del nya bekantskaper, & till "Maja" som var en annan man än den jag trodde, mkt. sympatisk & förståndig! Tack!!!
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: barduner

Inlägg av Syracusia N-22 »

Hadde någon som har dette nr, bilden scanne den å evnt legge den ut her?
Skriv svar