Mastfot spricka

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Mastfot spricka

Inlägg av Mårten »

Hej!

Jag har en spricka i mastfotens aktre del. Det är en Proctormast, IF nr 3022 från 1977.
Hur allvarligt är detta skall jag byta mastfot?
Hur får jag i så fall tag på en ny.

Vänliga Hälsningar

/Mårten
Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Re: Mastfot spricka

Inlägg av Mårten »

mastfot2.jpg
mastfot2.jpg (44.01 KiB) Visad 9566 gånger
mastfot1.jpg
mastfot1.jpg (35.58 KiB) Visad 9566 gånger
Så här ser skadan ut.
Frågan är hur viktigt det är att profilen är hel?
papapapa
Inlägg: 11
Blev medlem: 07 jul 2014 20:24

Re: Mastfot spricka

Inlägg av papapapa »

Du bör byta mastfot, jag upptäckte samma fenomen för ett antal år sedan, samma fot, Proctor, min är en 72-73-a , SWE991. Till all lycka hade Bengt Friberg på Råå fått sin mast knäckt och tvingats byta mast. Han skänkte med stor välvilja sin gamla mastfot till mig så nu är jag lycklig igen.
Det finns nog flera anledningar till att dom knäcks. En är sannolikt att aluminiumet degraderar, jag försökte svetsa min men det gick inte, metallen var rutten på nåt sätt.
En annan anledning kan vara att mastbalken börjar svikta. Det tränger lätt in vatten från däcksgenomföringen till lanternorna, som sitter just i kanten av mastbalken.
Jag bytte min mastbalk förra sommaren och den var kraftigt fuktskadad och delvis delaminerad. Jag kunde se att den var defekt på att plastövergången i styrbords garderob sprack mot rufftaket, dessutom kunde jag inte få upp anspänningen på riggen hur mycket jag än skruvade.
Om du beslutar dig för att byta mastbalk får du gärna färska tips av mig, lgspersson@gmail.com.
Den blev kanonbra och satt som en smäck, och riggspänningen är inte längre nåt problem.
Lycka till! Hitta någon gammal IF med knäckt mast så går det nog bra, svetsning är troligen inget alternativ, tyvärr.
MVH
Göran Persson
SWE 991
Mårten
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jul 2014 16:28

Re: Mastfot spricka

Inlägg av Mårten »

Hej!

Tack för tips. Glömde att nämna varför detta hände. Anledningen till att den spruckit var att jag hade en liten incident med tappat förstag varvid masten föll bakåt. Som tur var så var ingen i sittbrunnen :). Då bändes mastfoten isär vid hålen för mastbulten, och sprack på ett ställe. Jag byggde en liten tving idag och kunde med hjälp av den böja ihop mastfoten. Enligt trådar som jag sett på forumet, samt tips från Proctor Sweden, så verkar det som att man kan borra ett hål och sätta en mastbult framför masten som då skyddar mot att den skulle kunna åka framåt. Det verkar på konstruktionen svårare att masten skulle kunna åka bakåt även om sprickan finns. Skickar med bilder som visar dagens arbete.
tving11.jpg
tving11.jpg (168.25 KiB) Visad 9511 gånger
tving22.jpg
tving22.jpg (66.59 KiB) Visad 9511 gånger
ihopskruvad11.jpg
ihopskruvad11.jpg (63.47 KiB) Visad 9511 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mastfot spricka

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har en likadan mast. Och jag har samma spricka.
Mastfotsspricka
Mastfotsspricka
DSCF1670det.JPG (270.57 KiB) Visad 9398 gånger
Jag bytte ut sprinten som sitter på akterkant till skruv med mutter istället, men ändå sprack mastfoten av vanlig segling. Det känns ändå bättre att ha en skruv där som håller samman mastfoten.
Mastfot med bult
Mastfot med bult
DSCF1670.JPG (240.89 KiB) Visad 9398 gånger
Jämfört med den äldre typen av mastfot är det mycket mindre gods på denna typ.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar