Spinnakerfall Proctor Mast

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

JakobWilson
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 maj 2018 22:00

Spinnakerfall Proctor Mast

Inlägg av JakobWilson »

Har en äldre mast (osäker årtal) och undrar om spinnakerfall är helt utanpåliggandes på dessa master, eller om jag måste ta ut för en fallbox i masten.

Har en rostfri ögla där jag skulle kunna sätta ett fallblock för spinnaker. Har dock en utgång i masten vid mastfoten, som jag inte riktigt vet var den är till för. Det finns alltså tre utgångar för fall (fockfall, storfall och en som är tom) men bara två ingångar för fock och storfall i toppen.

Vad tror vi?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Spinnakerfall Proctor Mast

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror där har varit variation vad gäller sådana detaljer på masterna genom åren.

Finns där en skivbox för lift till spinnakerbom en bit upp på masten? Det skulle kunna förklara det tredje uttaget i botten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spinnakerfall Proctor Mast

Inlägg av maja »

Jag har en sådan äldre mast med endast två fall indragna (för storsegel och försegel). Spinnakerfallet och spinnakerbomupphalets haländar är dragna utanpå masten och genom utanpåliggande svirvlande block som är monterade i befintliga byglar för ändamålet.

Så har jag seglat i alla år. Det enda som kan vara besvärligt är att spinnakerfallets halända kan ha en tendens att lägga sig kring spridartoppen. Men det kan enkelt förhindras med att haländan straffas mot masten med en kort gummistropp som knyts till toppen av båda undervanten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar