Trissa i mastens topp?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Oskartreff
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 jun 2019 08:15

Trissa i mastens topp?

Inlägg av Oskartreff »

Hej! Har haft masten liggande utomhus och upptäckte att trissan och bulten saknades i toppen av masten. För fall till storsegel. Båten är från -67 men vet inte modell på masten. Bör vara originalet. Vet någon vilken trissa och bult jag behöver och vart skaffar jag lättast detta?
SWE2498 Katten
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jul 2017 15:23
Ort: Göteborg

Re: Trissa i mastens topp?

Inlägg av SWE2498 Katten »

Hej Oskar!
Jag bytte trissa i min mast och det var svårt att hitta en likadan. Orginaltrissan var gjord i aluminium med ett 6 mm stort hål. ( Kolla bild på den slitna trissan ) Trissan som jag ersatte den med var något större än originalet. Den hade ett 8 mm stort hål så jag var tvungen att borra upp hålet i masten till 8 mm. Det är inte så svårt att borra i aluminium, se bara till att det är rakt. En 8 mm riggbult köper man billigast på Bauhaus ( göteborg) som säljer rostfritt per kilopris. Bulten kostade ca 8:-. Det var ungefär 2 mm mellan trissan och väggen i masthuvudet, där klippte jag till två plastbitar som distans. Om din masttopp ser ut som min ( Bild ) är det viktigt att du prövar trissan med fallet i så det får plats emot toppen. Jag kan om du vill mäta hur stor trissan är. köpte den på Hjärtmans.
Bästa hälsningar: Tobbe

PS: Bilden i mitten är på den nya trissan + riggbult
Bilagor
IMG_0338.jpeg
IMG_0338.jpeg (103.55 KiB) Visad 5117 gånger
IMG_0347.jpeg
IMG_0347.jpeg (290.77 KiB) Visad 5117 gånger
IMG_0345.jpeg
IMG_0345.jpeg (188.5 KiB) Visad 5117 gånger
Skriv svar