Kilar under mastfoten

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Kilar under mastfoten

Inlägg av Sälö Knapp »

Har länge haft problem med ett bångstyrigt förstag som jag haft svårt att minska sagget på (när jag så önskat genom att dra i häckstaget). Samtidigt har det krävts våldsam ansättning (över 40) av toppvanten för att få ett värde över 20 (Loos II) på förstaget. mastlutningen är 25 cm vid bommens mätmärke. Spridarna är klossade till c:a 27 cm.

På Edmans hemsida så tipsas det om kilar under mastfoten och jag kan konstatera att min mastfot står på den bakre halvan av T-järnet med en rejäl glipa framtill. När jag gungar och drar i förstaget med handen, så åker mycket riktigt glipan ihop och masten rör sig således framåt i nederdelen.

Jag har förstått att H-båtsägare ofta funderar kring detta men jag har aldrig sett någon liknande diskussion på detta forum. En kort rundvandring ger vid handen att andra IF-båtar också har ett visst glapp i framkanten vad jag kan se. För de med 60 cm mastlutning borde väl detta bli ännu värre?

Tackssam för alla initierade kommentarer. Gärna från någon som själv pillat dit kilar eller filat på mastfoten.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Enligt vad jag förstått, så ska man inte eftersträva en (för) hög spänning i förstaget i "viloläge". Sagget behövs i lättvind och skvalpsjö. Men det ska kunna gå att få ett spänt förstag när man drar i akterstaget. Förstaget ska kunna spännas redan med en måttlig ansättning utan att masten böjs särskilt mycket.

Men det kan ändå vara nödvändigt att du kilar masten. Tillverka ett par kilar i aluminium eller ekträ och slå fast dem under mastfoten. Säkra med t.ex. tejp eller montera den permanent med epoxi.

Jag har en gammal skålformad historia till beslag i däck, där mastfoten står med en tvärställd cylinderformad "skål" på en tvärställd "halvcylinder". Jag har inget problem alls med för mycket sagg, snarare tvärtom, dvs. att jag måste ha ganska lösa undervant för att få tillräckligt sagg i lättvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Att masten böjer fram på mitten då du drar i förstaget tror jag till största delen beror på geometrin i riggen. Ökad spänning i förstag ber ökad spänning i toppvanten vilket med spridarna pressar mastens mitt föröver. Detta syns givetvis också som att glipan under mastfoten minskar.

Ytterligare en orsak till svårighet med att hålla spänning i riggen kan vara en mastbalk som inte mår bra.

Jag vet att det finns de som har kloss under mastfot. Ska bli intressant att höra svaren!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Det är absolut inget problem med att behålla spänningen på 40 i toppvanten så jag tror inte att det är nåt fel mastbalken. Då skulle ju detta värde rimligen minska efterhand och det gör det inte.

Visst beter sig riggen precis som du beskriver. Och däri ligger väl problemet? Den kraft som jag vill skall hamna i förstaget går istället åt till att krumma masten framåt (trots klossade spridare).

Jag läste på någon dansk sida att med masten för hårt på bakkant så upplever man masten som mjukare än vad den är (precis som jag gör) och omvänt så blir den okänsligare än vad den egenligen är om den står för hårt på framkant. Detta gällde H-båt men borde väl vara sant för alla partialriggar med bakåtspeta spridare eller?

Som sagt, skulle vara mycket intressant att ta del av inlägg från någon "klossare".
Martin
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 sep 2006 10:15

Inlägg av Martin »

kilar är ett utmärkt sätt att påverka böjen på masten. Jag har med framgång använt det. Dock bör man undvika ett för hårt förstag, hellre för löst än för hårt. Fråga din segelmakare hur mycket förstagssagg seglet är sytt för
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Martin skrev:kilar är ett utmärkt sätt att påverka böjen på masten. Jag har med framgång använt det. Dock bör man undvika ett för hårt förstag, hellre för löst än för hårt. Fråga din segelmakare hur mycket förstagssagg seglet är sytt för
Det är helt riktigt som du skriver med mjuk kontra hårt. Problemet jag har kanske närmast skall besrivas som att jag har svårt att variera sagget mha häckstaget då detta nästan uteslutande tycks fungera som mastböjare på min båt (trots klossade spridare), därav frågeställningen. Jag är alltså ute efter "lagom är bäst".

Det är just för att undvika att få rena rama telefonstolpen till mast pga för hård kilning jag efterfrågar andras erfarenheter. Fick du hålla på och prova med olika kilar innan du hittade rätt?
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Eftersom förstagets infästning sitter ganska långt ner på masten, och akterstaget sitter fästat längst upp i toppen, kommer du att krumma masten när du drar i akterstaget. När du krummar masten, försvinner buken i storseglet och du får ett planare segel.

För att få max förstagsspänning, rekommenderar jag att du drar hårt i storskotet. På så vis får du en bra spänning i förstaget, utan att behöva krumma masten.
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Fanta SWE2634 skrev:Eftersom förstagets infästning sitter ganska långt ner på masten, och akterstaget sitter fästat längst upp i toppen, kommer du att krumma masten när du drar i akterstaget. När du krummar masten, försvinner buken i storseglet och du får ett planare segel.

För att få max förstagsspänning, rekommenderar jag att du drar hårt i storskotet. På så vis får du en bra spänning i förstaget, utan att behöva krumma masten.
Jo, det känner väl de flesta till antar jag. Men poängen är ju att masten beter sig ännu mer som du beskriver ju mjukare den är och vad jag kan förstå så upplevs den som ännu mjukare om den står hårt på bakkant och tvärtom om den står hårt på framkant. Efterssom detta ämne diskuteras flitigt bland t ex H-båts och expressägare så undrar jag om någon på detta forum testat att skruva på just denna parameter.
Martin
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 sep 2006 10:15

Inlägg av Martin »

Gör kilarna så stora att de precis går att trycka in. Jag tror inte det spelar så sår roll exakt hur de ser. Jag träffade rätt direkt i alla fall. Du kkommer märka STOR skillnad på förstagspänningen
Mats Bengtsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 okt 2006 20:25

Inlägg av Mats Bengtsson »

Jag har använt kilar av hårdplast ( ngn gammal leksak från barnen). Har uppnått precis det som efterfrågas, dvs bättre möjlighet att ändra sagget med häckstaget. Behöver heller inte spänna vanten lika mycket som tidigare för att få samma spänning i f-staget
S2845
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 aug 2006 11:24

kilar under mastfot

Inlägg av S2845 »

Om man vill ha kilar enkelt finns det hårdplastkilar av olika storlekar på byggvaruhus
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Bara av ren nyfikenhet: vad är kilarna på byggvaruhusen till för?
S2845
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 aug 2006 11:24

kilar under mastfot

Inlägg av S2845 »

Plastkilarna används bl:a till injusteringar tex. dörrar, fönster mm.
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Kilar under mastfoten

Inlägg av Andreas89 »

Jag har en Proctor med två trissor fram, två trissor bak och T-järn i däck. Jag spände igår upp riggen efter byte till ett lite längre förstag på 835cm vilket gav ett mastlut på ca 35cm i bomhöjd. Spridarna är klossade vid 280mm. Toppvanten är spända till 12-13% av brottslast med tumstock.

Jämfört med tidigare står masten nu mer på bakre delen av mastfoten. Det har gjort att masten nu gärna vaggar längsskepps, det räcker med en starkare vindpust i hamn så ser man hur glipan mellan framkant mastfot och T-järn börjar röra på sig. Man känner också i båten när masten kommer i gungning.

Vidare är det svårt att trimma mastens förböj, se nedan bild hur det ser ut med hårt spända undervant och storfallet sträckt mot bomtravaren. Bommen vilar i båten och akterstaget är helt löst. Med avdrag för trissan i masttoppen blir det nog ändå minst 5cm. Jag ser i Edmans trimguide att kilar ska kunna hjälpa till att minska förböjen.

Jag var till bygghandeln och köpte golvkilar i plast som jag hoppas kan hjälpa till att sträcka ut och stabilisera masten. Slås de på plats med riggen ansatt eller bör man släppa lite på vanten innan?

Capture.JPG
Capture.JPG (49.68 KiB) Visad 11262 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kilar under mastfoten

Inlägg av maja »

Tumstocksmetoden är en ganska osäker metod. Att med någotsånär precision mäta vantens förlängning i storleksordningen några millimeter är vanskligt och dåligt repeterbart. Så du bör även kolla riggspänningen med en mätare. Kanske någon i klubben har en som du kan få låna.

Loos Modell PT-2M är den bästa. Notera här att värdena den visar skiljer sig från dem som finns i timguiderna. Där används en äldre modell från Loos (Loos B). Den nyare modellen PT-2M ska visa 32 - 33 (400 kp) för 12 - 13 % (av brottlasten på ett 6 mm toppvant och 26 på ett 5 mm toppvant för att få samma spänning (400 kp).

Du ska satsa på att försöka få ungefär halva spänningen i undervanten (cirka 200 kp) vilket ger 18 med en PT-2M - mätare om man har 5 mm undervant. Denna spänning blir även lagom för förstaget. Om man har 4 mm undervant, får man skaffa en storlek mindre mätare, men man kan nog klara sig bra utan att mäta på undervanten...

Har du kollat spänningen på förstaget ?

Att mastböjen blir litet större än vad segelmakarna rekommenderar kan man nog leva med. Men riggen bör nog stå stabilt. Om du anser att krummet blir för stort i viloläge, är det väl bäst att lossa litet på vanten så att masten står rakt utan böj innan du knackar in kilarna. Om det inte löser sig med kilarna, prova med att spänna riggen litet till....

Och se till att säkra din mätare när du mäter. Det är lätt gjort att den hoppar av om man är oförsiktig.... 8)...och det mesta som hoppar av hoppar också i sjön.... :cry:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar