Hur stark är bommen?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Hur stark är bommen?

Inlägg av Patrik Erlandson »

Jag genomförde årets premiärtur förra helgen under årets upplaga av Lidingö Runt. En spännande historia med 10 Iffar på linjen och minst lika många meter/sekund i medelvind. Vid några tillfällen och områden på banan var vinden ibland ett bra stycke över denna medelvind, vilket medförde en något vinglig färd nedför vinden med spinnakern. Det är ju inte direkt så att Iffen planar iväg ovanpå vågorna, utan den slingrar sig och vill gärna pendla sig ur vindtrycket. Detta innebär att krafterna på segel och rigg är betydande, många gånger större än vad betydligt större båtar upplever som istället dansar iväg ovanpå vågorna.
Vår teknik för att hålla oss på rätt köl var att styra under riggen hela tiden, dvs när båten lutar till mot lovart - styra upp, och när den pendlar över till lä - falla av. Annars blir pendlingen snabbt ohanterbar. Samtidigt släpper spinnakertrimmaren fram bommen något så att spinnakern centreras mitt framför båten. Vid lovartslut skotar trimmaren också hem (om han/hon orkar, ity det är tungt!) för att häva/mildra pendlingen. Också rorsmannen kan hjälpa till genom att skota hem storen snabbt när båten lutar över åt lovart. Att hålla lä- och lovartsuggorna helt nedstraffade är ett annat bra knep, samt att hålla kicken ordentligt spänd så att topplattan fortfarande är paralell med bommen. Är kicken för lös kommer toppen av storseglet "tvista" ut mer och kraftresultanten kommer att initiera eller förstärka rullningen åt lovart.

I förra lördagens segling höll vi kicken något för lös vilket hade till resultat att vi pendlade mer än vad vi hade behövt. Vi vågade helt enkelt inte kicka hårdare på grund av att bommen redan hade en kraftig böj och såg ut att vara på gränsen till att gå av.
Nu till frågan: Finns det någon som känner till att bommen har gått av på en IF? I så fall vilket fabrikat, var det under förhållanden liknande de jag beskriver och har någon ett tips på hur man kan förstärka bommen?

Lågt och fort,
Patrik
SWE-8, mIFFo
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur stark är bommen?

Inlägg av maja »

Jag har erfarit att bommen har seglats av ett flertal gånger på andra IF-båtar. Det brukar ske vid en gipp som inte kontrolleras bra, särskilt om man seglar utan spinnaker, då storseglets gipp blir mycket häftigare.

Detta händer alltid vid kickfästet. Två saker samverkar troligtvis. Det ena är att området kring kickens fäste i bommen, som i orginalutförande är nitat i bommens centerlinje (ifs. korrekt eftersom materialspänningen där har ett minimum) har börjat korrodera inifrån.

Det andra är att det bildas en brottsanvisning på undersidan där spänningen har sitt max av ett "gnagande" schackel som fäster kicktaljjans brytblock. Om det har slitit så myckat att det har bildats ett hål, även om det är pyttelitet, menar jag att det på ganska kort sikt är helt kört, eftersom då (salt)vatten kommer in och korroderar området mycket snabbt.

Själv är jag noga med att tejpa schacklet så att det inte gnager mot bommens undersida. Derssutom spänner jag inte kicktaljan mer än att bommen hålls horisontellt och har dessutom koll på bommen så att den inte böjer för mycket. Storseglet menar jag inte borde tvista då, såvida akterliket inte är sytt för långt. I värsta fall kanske man får skota in seglet något och skära litet. Det kan kanske vara bättre än att segla helt platt och tappa kontrollen på båten.

Man kan kolla om bommens undersida, vid kickfästet, ser sliten ut. Eventuellt kan man kanske minska risken för brottsanvisning genom att svetsa extra nmaterial på den slitna ytan. Här är jag litet novis, men om du anser detta vara intressant att utföra på din egen bom, så hör av dig så ska jag kolla med mina specialistkompisar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar