Kick till proctor mast

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Kick till proctor mast

Inlägg av mholmgren »

Hej,

Jag är ny på if båten och har lite funderingar på hur kicken ska sitta på min båt.
Det jag tror är kicken har tre block och jag får inte ihop hur den ska fästas.
Är det någon som har en gammal proctor mast som har en bild på sin kick anordning?

Mvh
Magnus
IF-23
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av maja »

Två block ska vara till taljan som kan vara fyra- eller sexväxlad (tvåskuren med t.ex. fiolblock eller treskurna block). Det främre av dem, som ska vara med hundsvott, fästes i ett hål längst ner i mastfotens aktra kant. Det andra fästes till en vajer eller spectralina. Vajern eller spectralinan går sedan genom ett enkelblock som fästes i mommens kickfäste och tillbaka till något fästhål i mastfotens akterkant.

Cleatet kan sitta direkt på taljans främre block eller t.ex. på någon trimplatta framför nergångsluckan.

Om det inte finns fästpunkter i mastfotens aktra kant kan man komplettera med byglar på mastfor och längst ner på själva masten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av mholmgren »

Tack för info, men det gjorde mig bara med konfunderad över vad det är för något som dom gamla ägarna kallade kick.
Se den bifogade bilden, kan detta verkligen vara kicken ?


Mvh
Magnus
IF-23
Bilagor
IMG_4230.jpg
IMG_4230.jpg (215.26 KiB) Visad 19987 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av maja »

Den kicktaljan du visar här är enligt mitt tycke helt undermånlig. Jag vet inte hur den är tänkt att användas, men både kvaliteten på blocken och utväxlingen som man kan få verkar alldeles för dålig.

Jag bifogar här en princip på kicktalja. Den äv växlad 8 gången och består av en talja av två filolblock vars utväxling är dubblerad med ett brytblock vid bommen.
Bilagor
Princip kicktalja.JPG
Princip kicktalja.JPG (57.21 KiB) Visad 19941 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av David SWE 2295 »

En annan lösning med samma utväxling är en med ett kaskadsystem av enkelblock. Fyra enkelblock (ett brytblock bakom mastfoten + tre för utväxling) blir oftast både billigare, enklare och snyggare (man kan ha tunn spectralina överallt förutom i den tamp man skall dra i) jämfört taljor. Jag har snott denna bild från Ronstans hemsida som innehåller många bra lösningar.
Bilagor
2009-System-Diagram-Vang-10.gif
2009-System-Diagram-Vang-10.gif (10.91 KiB) Visad 19913 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av maja »

Magnus, kan det vara så att det du visat här inte är en kicktalja utan t.ex. ett bomnedhal. För mig verkar det vara väldigt klent för att vara en talja som ska kunna användas som kick.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av mholmgren »

Maja,

Du kan ha rätt eftersom säljarna var lite väl snabba på att raffsa ihop sakerna, men dom sa att kicken fanns.
Men det är väl bara att införskaffa en ny.

Ingen som har en äldre att sälja ?

Mvh
Magnus
IF-23
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av Patrik Erlandson »

Hej,
Jag bifogar lte bilder på min lösning från förra året (numera något uppgraderad, jag får återkomma med nya bilder).
Precis som David nämner här ovan, "kaskadutväxling" är alltid att föredra om det finns utrymme, vilket det gör för kicken.
Jag har med tre kaskader fått 16:1 utväxling vilket är mer än tillräckligt. Överst ett lite större block eftersom det tar hela lasten (Harken Ti-Lite 40mm #2651), sedan två mindre (Harken Ti-Lite 29mm #351), och ännu ett likadant vid mastfoten.
Hela kicktaljan med 3mm spectrakärna splitsad direkt i blocken.
Hela kicktaljan med 3mm spectrakärna splitsad direkt i blocken.
Miffo Kick.JPG (99.03 KiB) Visad 19728 gånger
Jag har splitsat en 3mm spectrakärna för att minimera trassel och vassa shacklar och sedan avsluatat med en lina som (numera) har ett hölje påträtt till strax framför råttan.
Förankringen av kaskadernas ändar är insplitsade i föregående förankring.
Förankringen av kaskadernas ändar är insplitsade i föregående förankring.
Miffo Kick close-up.JPG (105.69 KiB) Visad 19719 gånger

Cleaten har en bygel akter om vilket möjliggör låsning och lossning av linan även från relingen (Harken Alu Cleat w/ reversable fairlead #356)
Kontrollerna på rufftaket: (fr v) Fockfall, kick, storens cunningham och spinnbomsliften. En extra råttalängst till höger till spinnakerfall vid ensamsegling.
Kontrollerna på rufftaket: (fr v) Fockfall, kick, storens cunningham och spinnbomsliften. En extra råttalängst till höger till spinnakerfall vid ensamsegling.
Miffo Rufftak.JPG (95.02 KiB) Visad 19713 gånger
Segla lungt!
Patrik Erlandon
miffo, SWE-8
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av Vallan »

Även jag monterade en liknande kicklösning på Eleganza som finns på Miffo. Däremot har jag lite blandat med olika modeller av block, och tampar av varrierande storlek och kvalitet samt saknar de fina splitsningarna utan med stora fula knopar och tampändar som hänger. Fungerade super, i år blir det lätta & kulagrade på samtliga block och tunn tamp för hela arrangemanget, annars ingen skillnad. Jag provade totalt 4 olika lösningar förra sommaren och är nu nöjd.

(Jag har även en likadan lösning infälld i bommen för uthalet (som marek kommenterade), vilket jag fixade till i vintras och ska fintrimma i sommar + ytterligare utväxling liknande den på Maja från bommen via mastfoten till rufftaket (den delen som fungerade bra i förra årets arrangemang). Får se hur det ser ut i slutet av sommaren, när jag vet hur mycket utväxling jag egentligen behöver.)

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av mholmgren »

Hej,

Nu blir det till att köpa nya delar för att få en ordentlig kick.
Självklart dyker det upp en fundering på vad man ska ha och fästa i nyckelhålsfästet på masten.
Hur ska en skruv/beslag se ut för att sitta bra där ?

Mvh
Magnus
IF-23
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av maja »

Jag känner inte till några sådana fästen på masten. Kan du visa ett foto?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av mholmgren »

Hej,

Menade självklart bommen, inte masten.
Jag ska förbi båten idag och ska se till att ta några kort på bommens beslag.

Mvh
Magnus
IF-23
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av mholmgren »

Här är en bild på beslaget på bommen som jag undrar över.


Mvh
Magnus
IF-23
Bilagor
IMG_4227.jpg
IMG_4227.jpg (94.66 KiB) Visad 19076 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av maja »

Jag har aldrig sett ett sådant beslag på en IF-bom. det vanliga är en vanlig bygel. Se bifogad bild.

Du får nog gå till en riggverkstad och fråga om det finns något lämpligt nyckelbeskag som man kan använda för att sätta fast ett block. I annat fall kan du ta bort hela beslaget och nita dit en bygel, på samma sätt som där sitter på de flesta andra IF-båtar.
Bilagor
IMG_1496_roterad.jpg
IMG_1496_roterad.jpg (1.5 MiB) Visad 19069 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Kick till proctor mast

Inlägg av johan swe-1870 »

Liknande nyckelhålsbeslag brukar sitta för kicktaljan på båtar med rullrev för stor. För att kunna reva storen genom att rotera bommen måste man först ta bort kicktaljan. Det gör att du tvingas segla utan kick just när du behöver den som bäst, vilket förstås är dumt.
Storskotet måste sitta på bomnocken på ett roterbart fäste, eller med ett märkligt specialbeslag runt bommen så seglet kan roteras inne i beslaget. Det blir inte heller bra.
Bommen måste kunna rotera, antingen genom masten eller mastfästet.
Storen blir säckig om du rullrevar, det sliter på mast- och akterlik.
Det blir helt enkelt inte bra.

Jag har aldrig sett en IF med rullrev.
Jag förstår inte vad det beslaget gör på din IF-båt. Det måste ha varit rätt från början.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar