Yttre vantinfästningar på If?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 03 jun 2020 09:16
Has liked: 5 times
Been liked: 5 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Jag mailade Peter Grönlund så får vi se vad han svarar.

Jag har lite gamla bilder från i somras när jag blev varse om saken men ska kika närmare när vädret tillåter demontering.

Över däck finns lite korrosionsprodukter runt bultarna.

Bild

Under däck ser det hyfsat rent ut men visst anar man lite vitt pulver under blecket runt skruvhålen. Får återkomma med vidare diagnos när grejerna är loss.

Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 25 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Det man ser på första bilden är spaltrost som här är mest att betrakta som ett skönhetsfel i de här sammanhangen. Jag själv har minst lika mycket kring förstagsinfästningen och även litet grann kring toppvantsjärnen. De uppstår i mikrosprickan mellan metall och plast som bildas när man spänner vanten och är därmed svårt att undvika.
Eftersom plast är ganska elastisk kan man inte spänna muttern för hårt. Man ska använda en fast nyckel med längden avpassad till mutterstorleken och dra hårt för hand.
Om järnen sitter fast ordentligt finns kanske ingen anledning att göra något. Själv känner jag inte till ett enda fall där ett toppvantröstjärn har gått av eller blivit allvarligt skadat såvida man inte har utsatt dem för överkast ism. Kollision eller ism. lyft med en för kort centrum lyft och där man använt röstjärnen som fäste för bananslinorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: lör 19 aug 2006 08:56
Been liked: 25 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av maja »

Det man ser på första bilden är spaltrost som här är mest att betrakta som ett skönhetsfel i de här sammanhangen. Jag själv har minst lika mycket kring förstagsinfästningen och även litet grann kring toppvantsjärnen. De uppstår i mikrosprickan mellan metall och plast som bildas när man spänner vanten och är därmed svårt att undvika.
Eftersom plast är ganska elastisk kan man inte spänna muttern för hårt. Man ska använda en fast nyckel med längden avpassad till mutterstorleken och dra lagom hårt för hand.
Om järnen och muttrarna sitter fast ordentligt finns kanske ingen anledning att göra något. Själv känner jag inte till ett enda fall där ett toppvantröstjärn har gått av eller blivit allvarligt skadat såvida man inte har utsatt dem för överlast ism. kollision eller ism. lyft med en för kort centrumlyft och där man använt röstjärnen som fäste för balanslinorna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 03 jun 2020 09:16
Has liked: 5 times
Been liked: 5 times

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Inlägg av Andreas89 »

Tack för input!

Peter Grönlund var snabb på att svara och menar att en bult som rör på sig bör efterdras samt kontrolleras så att inga tendenser till brott finns i metallen. Han säger även han att han aldrig hört om en 10mm öglebult som brustit på en IF.

På nya IF sitter den Wichard Eye Bolt M10 #6495 som syns ovan i tråden.

Då lägger jag tankarna på att köpa ny bult på is tills jag rett ut varför den rör på sig. Kanske är den bara löst dragen då.
Skriv svar