Båten vil ned i le for babord og opp i lo for styrbord

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Bjornar_N-165
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jun 2008 15:24

Båten vil ned i le for babord og opp i lo for styrbord

Inlägg av Bjornar_N-165 »

På kryssen i sterk vind blir båten min legirig for babord halser, dvs. den vil falle av ned i le når vinden kommer fra babord side. For styrbord halser er den logirig som man skulle anta. Problemet er ikke til stede i svakere vind.

Hvilke årsaker kan dette ha? Jeg merker ikke noe til dette før vi er overpowered. Ønsker tips til hva jeg skal undersøke.

På forhånd takk!
Bjørnar B. Larsen
NOR165 DAS BOOT
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Båten vil ned i le for babord og opp i lo for styrbord

Inlägg av maja »

En orsak kan vara att IF-båten är byggd av två halvor. Halvorna blir aldrig varandras exakta spegelbilder, och de kommer heller aldrig att kunna bli hopsatta helt symmetriskt.

En annan orsak kan vara att mastfoten kanske inte sitter exakt i mitten. Om så är fallet, kommer masten att stå snett om vanten är lika långa.

Det man kan göra för att minska sådana skillnader är att
    • mäta upp skotpunkternas lägen och kompensera med olika placering av skotpunkterna. På min skiljer de cirka 4 cm
      kompensera en osymmetrisk placering av mastfoten med vantskruvarna så att vantlängderna blir något olika
I övrigt får man kompensera med storskotet och ledvagnen. Med två vagnar blir det enklare.

Andra saker som påverkar osymmetrin är vågor och ström. Men det kan ju generera olika osymmetri från gång till gång. Byig vind är högervridande, vilket också kan upplevas som osymmetri.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Båten vil ned i le for babord og opp i lo for styrbord

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker att min båt blir fallgirig då den kränger för mycket. Med mindre krängning är den lovgirig.

Det är inte så att du krängde mer på babords bog, kanske för att du seglade lägre?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar