Hur reva storsegel?

Segel

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Hur reva storsegel?

Inlägg av Zingoalla »

Jag vet inte hur man gör för att reva storseglet.

Jag har sett en film på youtube där de har en IF-båt som är revad. Här är en filmruta från filmen:
Bild

På min segelbåts bom sitter det en grej i bak som jag tror är samma som deras. Sedan går det "ett snöre" fram till masten, men vart tar det vägen sedan? Den talja som sitter i fram på bommen vid masten är ju redan upptagen av uthalet.

Bild

Kan någon ta några kort och lägga upp så jag fattar hur man ska göra? Det står om det i instruktionsboken också, men den texten är inte begriplig för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av maja »

Det är inte så vanligt att man revar en IF. Båten bär ju sina segel bra, även i friskare vind. Och med en väl utväxlad akterstagssträckare (minst 16 gånger!), ett utväxlat bomuthal som har dragits ner till sittbrunnen och en lättmanövrerad ledvagn med vilken man snabbt kan minska anfallsvinkeln får man i princip samma effekt som genom en revning. Detta i kombination med att man byter genuan till en fock, gör att man klarar sig utan revning vid de flesta tillfällen.

Själv var det år 1995 som jag revade förra gången, och den gången kändes det faktiskt litet onödigt efter att vi börjat turen. Men det var säkert mycket färgat av att jag seglade orevat i hård kuling dagen innan, en tuff segling men ändå klarade båten det hela galant..

Men visst kan man ha ett storsegel med rev, för säkerhets skull... Det har jag själv. Men jag skulle nog alltid göra bedömningen om att reva eller inte innan jag lämnar den skyddade hamnen eller viken. Då behöver man inga permanenta extra grejor på bom och mast, utan kan klara sig bra med några extra små tampar och shock-cords och några schacklar.

Det finns många olika sätt att konstruera ett rev som kan hanteras till sjöss. Till en början måste man se till att ha en masttoppsdirk som håller bommen uppe när man slackar på storfallet. Sedan måste man rigga en del block och tampar, som kommer att sitta i vägen för mycket annat hela den långa tiden när man inte använder det. Man måste rigga upp extra block och långa tampar för att dra ner och fästa det nya revskothornet mot bommen, dra ner och fästa den nya revhalshornet vid bomnocken och därefter kunna sträcka det nya rev-underliket och det revade förliket . (De små extra öljetterna längs det nya underliket ska INTE belastas utan är till för att samla ihop överskottet av segelduk som binds upp till bommen med t.ex shock-cords.)

Det är litet oklart vad som sitter på din båt. Därför är det litet svårt att ge dig råd som passar just din konstruktion. Men kanske någon som har riggat något liknande kan ge dig konkreta tips. Annars rekommenderar jag att du tar kontakt med någon båtgranne som har en större båt, där det är mera vanligt med permanenta rev. Då kanske du kan få några idéer själv om hur du ska fixa det på din IF.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag revar har jag ett litet projekt. Jag saknar nämligen de extra beslag och linor som egentligen behövs.

Jag kopplar om uthalet till det nya skothornet. Därefter surrar jag nya skothornet mot bommen, surrar nya halshornet runt både mast och bom, knyter in alla revöglor i seglet, sträcker uthalet och hissar till sist storen. Denna manöver är alltså rätt invecklad och utförs helst i hamn. Det har bara hänt en enda gång att jag har gjort det till sjöss och då var det i skydd av en rejäl skog när jag visste att det senare skulle bli svårare förhållanden. Jag är i princip tvungen att ta ner hela seglet på däck och klättra runt en bra stund för att göra allt klart innan det kan hissas igen.

Tips: hissa gärna den revade storen så att bommen befinner sig högre än vanligt på skenan på masten. Då kan du utan problem segla kryss med uppfälld sprayhood!

Jag tror att jag varje år har seglat revat på semestern en eller flera dagar. Det är ett bra sätt att orka segla fler timmar under förhållanden som annars kört slut på dig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av maja »

Den person som skrev om revning i IF-båtens instruktionsbok kanske inte riktigt visste hur det borde gå till. Framför allt ska revlöddrorna mitt i seglet inte belastas. De är nämligen inte förstärkta och hålen är bara där för att kunna binda upp seglet. Numera kan man använda chock-cord för detta (förr i tiden använde man tunna ulltrådar eller liknande).

Jag bifogar en principskiss för ett enkelrev - snabbrev, som man manövrerar med en enda lång lina. Med dina grejor i bommens ändar borde man kunna rigga upp ett sådant, måhända med några mindre kompletteringar. Jag tror att en liknande skiss redan finns på forumet, men jag kan inte hitta den:

Beteckningar i bilden:

Linan ska dras från a via-b-c-d-e-f-g- (med en halända):

a)- schackel för bomuthal. Ena ända av linan binds fast här
b)- revöljett vid akterliket
c)- aktre brytblock på bommen (jag tror du har ett sådant)
d)- främre brytblock på bommen (jag tror du har ett sådant)
e)- revöljett vid mastliket
f)- brytblock vid mastfoten (kanske måste kompletteras)
g)- Cleat eller knap för att låsa linan (kanske måste kompleteras) - efter denna kan man ha en lämpligt lång halända .
Princpskiss snabbrev.jpg
Princpskiss snabbrev.jpg (23.28 KiB) Visad 15238 gånger
Jag hoppas du blir klokare nu med hjälp av detta. Det finns naturligtvis många varianter, men principen är samma.

På större båtar brukar man ha dubbelrev (2 linor), en för skothornsöljetten och en för halshornsöljetten eller en lina för skothornsöljetten och en krok för halshornsöljetten. Men visst är det praktiskt med en enda lina... :P

Revningen går i princip till så här:

1- Sätt an masttoppsdirken eller häng bommen på dirken på ändan av akterstaget
2- Slacka storfallet tillräckligt så att revöljetterna kommer ner i läge för bommens höj. Om man har travare, ta bort travarstoppet, ta ur ur de travare ur likrännan som sitter under revöljetten och sätt tillbaka travarstoppet
3- Dra i snabbrevslinan och fäst den i cleaten eller knapen
4- Hissa storen - om man vill ha bommen litet högre, kan man slacka på revlinan och hissa litet till
5- Slutspänn snabbrevslinan och efterdra med bomuthalet.

Men rådet är ändå att inte ge sig på att reva till sjöss om man inte har tränat innan med sin besättning innan . För om något går snett kan det bli kalabalik... Man behöver ju t.ex. kunna segla nära vindögat under manövern, och det kanske inte är så lätt med bara ett försegel...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Okej, jag tror jag förstår. Grejen verkar vara som Johan skriver att man får använda de saker som normalt är till uthalet till revet. Man kan inte ha båda samtidigt, i alla fall inte med den utrustningen som jag har.

Reva till sjöss verkar väldigt svårt, som många påpekar. Jag seglade i strax över 10 sekundmeter i byarna i helgen med focken istället för genuan, det hjälpte mycjket. Sedan släpten jag mycket på storseglet också så att jag ser att den övre delen av storseglet slår in helt enkelt. Akterstagssträckaren och uthalet justerade jag innan jag seglade ut. Jag flyttade även skotpunkten lite bakåt för focken. Ja, ni kan se vad jag gjorde här:

https://www.youtube.com/watch?v=ZXjYS15GeGQ

Men det vore ändå bra att känna till hur man revar. Jag ska göra ett försök någon dag när det blåser lite för att vara på säkra sidan. Sedan kan jag prova det någon gång igen när det blåser mycket. Då kommer jag göra det från hemmahamnen och bara prova att segla lite granna för att se hur det går.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Om man som jag saknar extra beslag får man använda det som finns. Men jag tycker det ser ut som att du har ett block på bommens sida för det nya skothornet. Då borde du kunna rigga en revlina så att du slipper koppla om uthalet manuellt. Tanken är nog att en sådan revlina ska kunna var kopplad alltid, just för att slippa det manuella arbete som jag måste utföra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av maja »

Jag tror mig minnas att jag har provrevat någon gång för ett antal år sedan. Det enda extra jag behövde var en någon halvannan meter lång tamp som användes för förlängning av uthalet och nerstraffning av skotrevhornet mot bommen samt ett schackel eller karbinhake för att fästa halsrevhornet till det befintliga schacklet i bomsprinten. Dessa kunde man sedan låta sitta kvar när man inte använe revet. Linan sköt man ihop till ett litet "nystan" och lät den hänga i revöljetten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Nu har jag monterat lite extra utrustning på bommen som gör att jag kan reva. Jag har provat det två gånger. Det fungerar ganska bra, bortsett från att det ibland är svårt att få repliket att stanna kvar i segelintaget, vilket gör att man måste ta ned hela seget innan man hissar upp det nästa gång. Här i den här filmen på Youtube kan man se hur jag har gjort:
https://www.youtube.com/watch?v=31-vIVAn_qE
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur reva storsegel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ser riktigt ut och är nog vad man brukar kalla ett snabbrev, tror jag.

Jag tycker att ett problem med det är att det är svårt att få revhalshornet att befinna sig vid masten. Det vill gärna vandra bakåt när revlinan sträcks så att storen blir plan, eftersom inget finns som håller kvar halshornet nära masten. Revlinan drar ju bara halshornet nedåt mot bommen.

Om revhalshornet glider bakåt, blir det gärna rynkor vid seglets mastlik där det går in i rännan och kanske fås stor belastning på seglet just där. Ett sätt att åtgärda det är att lägga en separat surrning genom revhalshornet runt masten, men då måste det göras innan revlinan sträcks.

Jag har inget snabbrev, utan får klara mig med surrningar och det vanliga uthalet. Vid skothornet brukar jag lägga en surrning runt bommen och sedan flytta uthalslinan till revskothornet för att kunna sträcka bomlikent ordentligt. Så här såg det ut när vi förra året seglade revat i Finland:
Surrat skothorn vid revat storsegel
Surrat skothorn vid revat storsegel
DSCF4322r.JPG (50.98 KiB) Visad 14599 gånger
Tyvärr har jag inte hittat någon bild på hur jag gör vid halshornet.

Detta är en intressant och nyttig diskussion! Hur brukar andra göra för att reva?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar