Segel

Segel

Moderator: Moderator

Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Segel

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Om man har segel som är från när båten tillverkades som enligt säljaren är "funktionsdugliga", men inte har råd att köpa alla segel, vilket är viktigast? Min tanke var från början att storen borde vara viktigast, men så kanske det inte är? Hur skulle ni välja? Min rangordning är såhär:
  1. Storsegel
  2. Fock
  3. Genua
  4. Spinnaker
Tillägas bör att jag inte kappseglar.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Segel

Inlägg av Vallan »

Kul fråga, jag ställde mig samma när jag började kappsegla...

Min lista skulle bli nu som då.
1. Genua (Slits mycket i slag när den rundar masten och vant.)
2. Stor (En stor fungerar ganska länge, men efter ett tag behöver man dra hårdare för att kunna trimma den ordentligt och det är dax att byta)
3. Spinnacker (En spinnacker håller längre än en stor, men de nya spinnackrarna går brantare än de gamla = bredare segelregister)
4. Fock. Det minst användbara seglet. Jag använde det första gångerna jag ensamseglade båten för att få enklare slag, nu använder jag det nästan aldrig.

Eftersom du endast Crusingseglar kan ett alternativ kan vara att skaffa den nya modellen av 110%fock vilket då kan ersätta både genuan och focken? Det blir ett segel mindre att släpa runt på och det får ett mycket brett vindregister.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Segel

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

På IF:en seglade jag nästan enbart med focken. Den satt på en sån där enkel rulle utan profil, och det var sällan det kändes motiverat att göra sig besväret att byta till genuan. De gånger det hände var det oftast sådan lätt vind att det var på gränsen att man ville segla ändå.

Nu har jag ingen rulle på M26:an, så kanske att det kommer att bli mer genuasegling. Planen är att köpa begagnat, men en 110-fock kanske är såpass användbar att man skall låta sy upp en ändå? Jag ser att tillåten förlikslängd enl. klassreglerna för IF är 8,0 m. Rekommenderad förstagslängd brukar ju anges till ca 8,35-8,40. Om man ändå inte skall kappsegla, har man något att vinna på att förlänga förliket? Eller finns det hanteringsmässiga fördelar med att ha ett kortare förlik?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segel

Inlägg av maja »

Jag har för mig att standard förstagslängd från början av sjuttitalet var ungefär 8.05 m plus vantskruvslängden. Själv har jag ett sådant förstag plus 2 toggles samt en hasselforsvantskruv. Med fullt utskruvad vantskruv blir min förstagslängd kring 8.30 - 8.35 m

Det längre förliket ger något bättre prestandea, eftersom segelyta i närheten av förliket är mest effektiv.

Vi har valt att inte tillåta längre än 8.00 meter just därför att de övervägande flesta IF-seglare inte ska få några problem. Men om du ändå är orolig för att ditt förstag är för kort för 8 meters förlikslängd, rekommenderar jag dig att mäta upp det och eventuellt diskutera frågan med din segelmakare. Det går ju alltid att göra förliket (något) kortare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Segel

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev: Men om du ändå är orolig för att ditt förstag är för kort för 8 meters förlikslängd, rekommenderar jag dig att mäta upp det och eventuellt diskutera frågan med din segelmakare. Det går ju alltid att göra förliket (något) kortare.
Jag menade tvärtom, att göra en ännu högre fock i och med att jag med min M26 inte har några klassregler att leva upp till.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Skriv svar