Rullfock till IF

Segel

Moderator: Moderator

john86
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 mar 2010 22:03

Rullfock till IF

Inlägg av john86 »

Hej ær det svårt att byta från en "vanlig" fock- till rullfock på en IF-båt??
mvh john
Borim
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 apr 2010 18:37

Re: Rullfock till IF

Inlägg av Borim »

Hei alle ! Jeg også lurer på om jeg skal sette på en rullefokk. Det hadde vært veldig fint med noe informasjon på dette temaet.
f.eks. Må wire som går opp til masttopp være løs/roterbar eller holder det å sette på ny rullefokk "utenpå" eksisterende wire ?
Er det noen spesiell type rullefokk som egner seg bedre enn andre ? Alt på temaet er av interesse.

Hilsen stolt nybegynner fra norge :)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rullfock till IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkomna till forumet båda två!

Tips: Om man skriver in "rullfock" eller "rullgenua" i sökrutan längst upp till höger får man ganska många träffar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Naba Naba
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jun 2009 12:16

Re: Rullfock till IF

Inlägg av Naba Naba »

Hei, har en rulle fra rullfock.se som skal monteres denne våren. Virker som ett solid, enkelt system - og ganske billig. Men har som sagt ikke montert det ennå.

Kan komme tilbake med mer når det er oppe. Lå ennå litt is rundt båten i dag, så det blir neppe før om noen uker.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Rullfock till IF

Inlägg av IF1158 »

Detta system från rullfock.se verkar väldigt bra.
Hur går det att kappsegla, anses detta godkänt så man får kappsegla med systemet monterat på båten?

Fungerar detta system både med traditionell fock och genua?
Fungerar det med den nya focken?

För att den gamla focken skall fungera krävs väl att man seglar utan lattor eller syr om lattfickorna till lodräta.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rullfock till IF

Inlägg av maja »

Man maaste offra akterrundan paa en kryssfock utan lattor.

Hur det skulle funka med st[ende lattor vet vael ingen, efterom det inte aer provat.

I vilket fall som helst aer den haer foereslagna anordningen billig, och man faar ofta vad man betalar foer. Snackade med en RJ85-seglare i hamnen som koept ett saadant beslag. Han var inne paa sitt andra, eftersom det foersta havererat. Dessutom saknar det fallsvirvel, vilket goer att man inte kan relera spaenningen i foerliket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Rullfock till IF

Inlägg av IF1158 »

Jag har kollat på nätet och det finns nåt som heter rullattor som verkar vara nån typ av böjlig latta.
Hur funkar såna?
Är det nåt att ha eller är det kass?

Skulle vara intressant att höra om någon har provat sy om förliket på genua och fock med "vaddering" för att stå bättre när man rullar in och ev. revar genuan.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rullfock till IF

Inlägg av maja »

Rullattor duger inte till att haalla ut en akerrunda, detta enligt segelmakarinformation som gaar att finna paa naetet.
Moejligen kan man anvaenda staaende lattor, som man t.ex. goer paa CB66.

Men att halla paa att rulla in en kryssfock aer enligt mitt saett att se det hela ganska oeverfloedigt. Baettre kanske att fixa nnaagon typ av nedhalaranordning oer att laett kunna faa ner focken paa daeck fraan sittbrunnen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Borim
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 apr 2010 18:37

Re: Rullfock till IF

Inlägg av Borim »

Takk for svar ! Supert forum for nye IF eiere. Jeg har bestemt meg for å lære meg å seile båten slik den er (orginal).
På spørsmålet om det er vanskelig/svårt å bytte fra vanlig til rullfokk så lommer nok det ann på hvor mye penger man har til rådighet og hva man kan/hvem man kjenner.
Mitt tips vil derfor være å skaffe seg kontakter.. for eksempel en "handyman" så blir det nok rimligere for lommeboken/planboken.
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Rullfock till IF

Inlägg av Martin IF-1677 »

Hej! Jag fortsätter på den här diskussionen.
Min gamla Neilpryde-fock från 70-talet(tror jag) har gått sönder till slut.
Den focken hade lattor men ingen akterrunda. Finns det något annat skäl till att ha lattor i focken, förutom att få en akterrunda?
Jag funderar på att skaffa en ny fock med det gamla utseendet. Helst utan lattor om det inte påverkar effektiviteten alltför mycket.

Vänliga hälsningar Martin
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Rullfock till IF

Inlägg av Gripen »

Utan lattor kommer nog akterliket att falla ner i la och då kommer seglet fånga vinden sämre.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rullfock till IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag ersatte min originalfock med en nytillverkad för drygt 10 år sen. Den har lattor och jag tycker den fungerar fint med skotpunkt placerad bättre än originalskenan. Jag viker den på traditionellt sätt och får ett litet paket som jag kan stuva lite var som helst i båten. Viks den så att alla lattor hamnar på samma ställe blir det bra.

Naturligtvis kan min fock med sina lattor inte rullas in hissad.

Min fock har numera seglats så mycket att den börjar bli mogen att ersättas. Jag funderar i så fall på att fortsätta med samma slags segel. Jag tycker en traditionell fock är mer praktisk än den nya maxfocken som, vad jag förstår, blir en rulle med sina långa lattor.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: Rullfock till IF

Inlägg av ntica »

Har också planer på rullfock framöver. men det lär bli Furlex el. likn. beprövad rejäl! Verkar ju vara en del som är inne på detta. kanske en ev. sambeställning & pressa priset rejält? kan det vara ngt.?
Skriv svar