Rullgenua/fock

Segel

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Rullgenua/fock

Inlägg av s/y Nadine »

Vi planerar att köpa en rulle, inte att förväxla med en förstagsprofil med rulle.
I tidigare ämnen debatteras det hårt om fördelarna och kanske framför allt -nackdelarna, med detta.
Hur som helst har vi bestämt oss. Fördelen är att kunna enkelt "hissa" segel från sittbrunnen. Det är därför inte åsikter om rullens vara eller icke vara som är det viktiga i det här inlägget.

Jag har tittat på ett lite ovanligt system som tillverkas i Sverige och är väldigt robust och billigt. Systemet saknar förstagsprofil och seglat kan således bara rullas ut helt,eller in helt.
Fördelarna är priset Det kostar ca 2300kr och befintliga segel går att använda. Som jämförelse så kunde vi köpa minst fem sådanna system till priset av ett Harken eller Furlexsystem med omsydda segel.
En annan fördel är att seglet går att hissa och använda på precis samma sätt som vanligt om man vill.

Beskrivningar på systemet finns på www.rullfock.se och enligt tillverkarna finns redan IF:ar som har detta system.

Av segelmakare som jag arbetat med har jag fått reda på att Furlex är bra på svensk marknadsföring och Harken är bra på att tillverka saker (I USA säljer Furlex mycket dåligt till fördel för Harken).
Ett skräckexempel var mina föräldrars Furlexsystem. I en trång farled där seglet skulle rullas in, gick det inte. I en lugn stund hade man naturligtvis lossat fallet och dragit ner seglet, men lite lagom stressad, så börjar istället felsökning under kryss i farleden. Felet visade sig bero på utmattning och urgängning i en skruv i det bara två år gamla systemet. Det hela gick bra och åtgärdades tillfälligt, men att inte kunna lita på utrustning är inte bra.

Vad vi nu undrar är hur bra är det system vi tänkt köpa är. Är det någon som har erfarenhet av det?
Det måste finnas nackdelar med tanke på priset eller?

Jag har under flera dagar försökt nå säljaren på det telefonnummer som finns på hemsidan, men det går inte, så det verkar var den första nackdelen..

Är det någon som gjort dödssynden att skaffa sig rulle? Berätta!
s/y Nadine (IF-E 367)
Mats Andersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 okt 2006 22:04

Rullgenua

Inlägg av Mats Andersson »

Jag köpte ett tyskt system från Barthels i våras med likartad funktion. Ingen rullskena, utan jag använde en gammal genua som rullas runt förstaget.
Systemet har en kardanknut i däcket, så inrullningsrullen sitter under däck och är inte i vägen.
In/utrullning fungerar bra, det är mycket enklare att "sätta" och "hala" genuan på detta sätt än det vanliga. Den är dessutom ur vägen och ligger inte på däck när man skall hoppa i land.
Barthelssystemet betingar dock ett annat pris än det som du tittat på. Verkar hålla bra kvalitet i alla fall.
Mats
IF-2605
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jag tror jag vet vilket system du menar. Seglade över en klassiskt 6:a (6mR) till finland och tillbaka för några år sedan, den hade ett sådant system.
Jag är dock lite tveksam till att börja borra stora hål i däcket. Dessutom är det tillräckligt trångt under däck utan att man ska börja leda linor där. För jag antar att dina in/uthalslinor går helt eller delvis under däck?

Jag misstänker väl att kvalitén inte är rikitgt lika hög på det här systemet, men det viktiga är ju pålitligheten, om det slits lite snabbare och därför måste bytas ut tidigare är ju mindre viktigt med tanke på priset. Bara man håller lite koll delarna så det inte plötsligt går sönder av slitage.
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Kan tillägga att jag idag fick tag i ägaren till företaget som säljer "mitt" rullfocksystem.
Vi hade ett långt och givande samtal. Han hade själv testat systemet under 5 år på sin egen båt. Han erkände vissa svagheter under årens lopp, men dessa har på nyare versioner förbättrats.
Företaget kommer troligen att ta fram fler båtprodukter i rostfritt enligt ägaren. Bl.a. är man i full gång med att ta fram en förstagsprofil att kompletera systemet med.
Han menar också att det är fullt möjligt att reva med detta system, även om man får en något sämre form på seglet.

Jag beställde ett system lämpligt för IF och inklusive frakt och postförskottsavgift så gick det på ca 2550kr. Det finns sedan tidigare 2 IF-båtar med detta system.
Priset kommer tydligen att justeras något i vår, eftersom priset på rostfritt gått upp.

Hur bra systemet är får jag återkomma till i sommar.

Bifogar länken igen: www.rullfock.se
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Andra leverantörer av rullsystem är KA Yacht Tekink i Danmark och Bartels i Tyskland. Dessutom finns även Harken.

Åtminstone de 2 förstnämnda levererar rulle med tillbehör, som kan sättas under däck. Men det är bara en möjlighet, dvs. man kan mycket väl sätta rullen över däck också. Det blir naturligtvis billigare, men rullen är litet i vägen för seglet, som måste halsas mycket högre.

Det man också ska tänka på när man dimensionerar ett sådant system är att alla svirvlar och rullar ska kunna tåla att manövreras och fungera utan mankemang när den axiella påkänningen är kring 2000 kp, vilket motsvarar förstagets brottstyrka. Om inte svirvlarna fungerar bra kan t.ex. förstaget eller fallet tvinnas och brista.

Med det arrangemang du har valt verkar det inte helt enkelt att justera förstag och fall individuellt, åtminstone inte under gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Enligt tillverkaren ska systemet hålla bra för en IF. Det finns i olika utföranden och vad jag hört ska ett förstag hålla för att lyfta båten i, vilket detta system gör.
Vad gäller topsvirveln så är den tillverkad av ruthgersson och borde således hålla god kvalite, även om jag föredrar Harken som jag anser slår det mesta både gällande block, vinschar och rullsystem.

Jag ser inte varför det skulle vara en fördel att placera rullen under däcket, själv föredrar jag att ha den ovanför och att göra så lite ingrepp i båten som möjligt, även om seglet kommer lite längre upp från däck. Nadine är en snabb crusingbåt, inte en kappseglingsbåt.
I övrigt är jag med på Mareks synpunkter, även om jag inte är oroligt. Det jag oroar mig mest för är slitage och utmattningsskador.

Om systemet är bra eller dåligt kommer jag som sagt återkomma till, men det är billigt till stor del p.g.a. att det är okänt, det tycker jag är positivt.

Vad menar du (Marek) med att förstag och fall skulle vara svårjusterat individuellt?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev:Vad menar du (Marek) med att förstag och fall skulle vara svårjusterat individuellt?
Såvitt jag kan se finns där ingen fallsvirvel och ytterligare beslag för att kunna hantera fallet på vanligt sätt. Om inte detta finns kommer man att t.ex. (i mycket större utsräckning) spänna både förlik och förstag när man drar i akterstaget.

Se på bartels hemsida http://www.bartelsgmbh.de/examples/mega ... 1main.html och jämför med det du köpt, så förstår du nog vad jag menar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jag förstår vad du menar med skillnaden, men inte vad som skulle skilja i funktion.
Både förstag och förlik spänns väl när jag spänner akterstaget nu med?
Jag menar om jag kröker masttoppen så förflyttas både infästningen av förstaget och fallet bakåt och avståndet ökar alltså.

I övrigt stämmer det att fallet går från toppen på förseglet till toppsvirveln på förstaget och sedan vidare ner till "rullen". Det gör att man teoretiskt kan få slack i förstaget genom att spänna fallet för mycket, men det skulle krävas väldig styrka för att lyckas sträcka mer med muskelkraft än med vantskruv och det går även att göra med fallet monterat på vanligt sätt. Som exempel brukar vi använda fallet som förstag medan vi riggar Nadine på våren.

Ser som sagt inte nackdelen, men det kan hända att jag märker av det när vi seglar i sommar.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

När man drar i akterstaget, påverkas förstagets spänning mer än förlikets spänning. Det beror i huvudsak på att ett segels förlik i allmänhet är mycket mera elastiskt än förstaget.

När du spänner upp din rullfock enligt den konstruktion som finns på bilden, jämnas spänningen ut av blocket. Försegelliket kommer alltså att spännas upp lika mycket som förstaget (dvs. ta upp halva kraften), vilket i allmänhet torde vara alldeles för mycket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Okej då förstår jag mer hur du tänker. Det borde kanske gå att åtgärda med lite uppfinningsrikedom, men jag har i och för sig svårt att tro att det har någon större påverkan vid vanlig semestersegling, utan snarare vid kappsegling där högre krav ställs på trimning.
Jag förstår dock poängen nu när du förklarat och det kanske inte är ett optimalt system för dem som har bråttom.
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Har nu fått hem rullfockssystemet efter viss fördröjning och det verkar mycket robust och funktionsdugligt efter vad jag kan se.

De svagaste länkarna tycks vara svirvlarna och de är tillverkade av Ruthgersson och dimensionerade för de belastningar som de kan utsättas för, så jag tror inte detta är något att oroa sig för.

I övrigt återkommer jag för en utvärdering under våren/sommaren.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det är viktigt att svirvlarna fungerar vid max arbetsbelastning, annars kan förstaget tvistas av med efterföljande rigghaveri. Men om anordningen endast manövreras när förseglet är obelastat ska det nog fungera bra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Inlägg av s/y Nadine »

Jag vet inte riktigt vad du (Marek) menar med "när förseglet är obelastat", men jag antar att du menar att man bör gå upp i vind vid in- och utrullning. Det är väl ganska normalt att man går upp i vind vid hissning/revning, så det är nog lämpligt, men jag tror att under normala förhållanden fungerar det nog även när seglet är belastat.

Eftersom systemet funnits i 5 år och sålts i flera hundra exemplar, så anser jag att det är väl uttestat.
Att svirvlarna skulle gå sönder ser jag som högst otroligt.

Som svar på din oro att förstagets spänning påverkas av systemet, har jag idag varit nere och studerat Nadines rigg. Precis som jag kom ihåg så sitter trissan till fallet precis invid förstagets infästning. Fästena i däcket sitter också invid varandra. Det innebär att om man sträcker akterstaget så sträcks både fockfall och förstag.
Denna spänning påverkas inte av om fallet är fäst i masten direkt eller via ett block som sitter fäst i masten.
Mareks teori om att det skulle bli skillnad eftersom förliket är mer töjbart än förstaget, påverkas alltså inte av hur fallet sitter. Förliket kan ju fortfarande töjjas, liksom fallet för den delen.
Det enda som skulle kunna skilja är de ca 5 cm vid förstagets infästning i masten samt ca 15 cm vid förstagets infästning i däck. Det är endast dessa ca 20 cm som ändras. Om någon påstår att 20 cm väl tilltaget stål och ett block kan töjjas i sammanhanget nämnvärt så blir jag förvånad.
Principen för det hela är lättare att beskriva med en enkel bildskiss, än med ord, men jag vet inte riktigt hur jag lägger in en sådann här..

Vad gäller revning av seglet genom delvis inrullning, så går det att göra. Om man anser att seglets form påverkas negativt av bristen på förstag, så har jag fått tipset att be en segelmakare att sy in en ficka i förliket som fylls med någon slags skum eller skumplast.

Jag har märkt att du (Marek) är högst skeptisk till systemet. Om det beror på att det är billigt, okänt eller att du bara är mot nytänkande konstruktioner, det vet jag inte, men jag tycker att din skepsis är överdriven. För mig och många andra seglare så har priset för olika tillbehör en avgörande betydelse för eventuell extrautrustnings vara eller icke vara.
Sen tycker jag att man i allt hållfasthetstänkande bör jämföra med övrig utrustning.
Jag kan hitta många andra (orginal-) riggdetaljer som bör gå sönder långt före det här rullsystemet under extrema belastningar.

Dess övriga funktion får jag som sagt återkomma till i sommar.
Senast redigerad av 1 s/y Nadine, redigerad totalt 23 gånger.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det där med töjningen kanske blev litet fel förra gången, men problemet att kunna kontollera förliksspänningen utan att (efter)dra i förliket kvarstår.

Här är det frågan om cirka 100-110 mm töjning mellan min och max praktisk förliksspänning och cirka 25 mm töjning mellan min och max praktisk förstagsspänning.

Efter som förstaget är så mycket styvare än förlikstampen, kontrollerar förstagets töjning mastens möjliga rörelse bakåt. Detta gäller lika mycket för både ett vanligt förstag som Nandines rullfocksbeslag. Skillnaden blir endast att man i Nandines fall måste dra med aningen extra kraft i akterstaget för att få samma deformation och därmed samma spänning i förlik och förstag som i det förra fallet.

Men i båda fallet blir spänningsändringen i förliket förhållandevis liten. Om man har fallets halända lätt tillgängligt är det nu lätt att (efter)justera resten, vilket kan vara mellan 80 och 110 mm.

Kontentan är att förliket påverkas/spänns, men bara litet, när man drar i häcken. Och om man vill kontrollera det fullt ut måste man dra separat i fall eller cunningham. Om det inte går att komma åt haländan, får förliket spännas till ett någorlunda medelvärde från början. Jag vet inte om detta går utan winch eller talja.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev:Jag vet inte riktigt vad du (Marek) menar med "när förseglet är obelastat", men jag antar att du menar att man bör gå upp i vind vid in- och utrullning. Det är väl ganska normalt att man går upp i vind vid hissning/revning, så det är nog lämpligt, men jag tror att under normala förhållanden fungerar det nog även när seglet är belastat.
Vid närmare eftertanke är det nog störst risk när du dragit max i akterstaget. Svirvlarna nåste vara väl dimensionerade för att arbeta lätt och utan nämnvärd friktion vid över 1000 kp dragkraft och helst upp mot vantets brottspänning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar