Skotskenors längd och placering

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

IF-2332
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2018 19:21
Has thanked: 1 time

Skotskenors längd och placering

Inlägg av IF-2332 »

Har inte en dag ångrat mitt köp av IF. Däremot har jag som väntat en del renoveringar och förbättringar att göra på min båt som är från 1976. Har läst mycket på IF-forumet och det är ovärderligt. Nu har jag ett par frågor som jag inte riktigt hittat svaret på än även om det "nära".

Min första fråga är om jag kan ta bort den yttre genuskenan på däckskanten och montera endast en 600 x 25 mm T-skena lite vinklat (5 cm till sargen föröver och 10 cm till sargen akterut), i höjd med fönstret ungefär. Har för mig att Marek har skrivit om det men jag hittar ingen bild här i forumet. Har inga planer på att kappsegla, men vill kunna havssegla och vara trygg med alla delar av riggen även i hårdare vind och då kanske jag trots allt verkligen behöver den yttre genuaskenan även om den kan vara kortare, har jag läst?

Min andra fråga handlar om storskotskenan. Tog loss den gamla skotbalken i höstas och den var i mkt dåligt skick. Såg fin ut på ytan men den var pulver. Den gamla skotskenan (Ronstan i-skena, 19 mm x 1200 mm) är ganska korroderad vid skruvhålen men fästpunkterna är ju många (12-13 stycken) så den kanske håller fortsatt. Samtidigt är det lite trist att skruva dit en så sliten skena när jag nu ändå håller på och fixar. Problemet är att hålbilden i Ronstans 1.50 m i-skena (som jag ju kunde kapa till 1.20 cm) inte stämmer med de förborrade hålen för de fyra bultarna som fäster skotbalken i båten. Skruvhålen hamnar på bulthålen.
Kan få beställa en ny oborrad 1.50 cm skena direkt från Australien men innan den är hitskickad, kapad, borrad och anodiserad så har det kostat för mycket helt enkelt.

Frågan är om jag kunde gå ner till 1 m skotskena, Ronstan 19 mm? Håller den för havssegling? Eller ska jag behålla den gamla 1.20 cm skenan som är ganska ansatt undertill runt skruvhålen? Hur ska jag resonera om belastning.

Tacksam för att höra hur ni resonerar här på forumet!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skotskenors längd och placering

Inlägg av maja »

IF-2332 skrev: 14 maj 2019 14:24
Min första fråga är om jag kan ta bort den yttre genuskenan på däckskanten och montera endast en 600 x 25 mm T-skena lite vinklat (5 cm till sargen föröver och 10 cm till sargen akterut), i höjd med fönstret ungefär. Har för mig att Marek har skrivit om det men jag hittar ingen bild här i forumet. Har inga planer på att kappsegla, men vill kunna havssegla och vara trygg med alla delar av riggen även i hårdare vind och då kanske jag trots allt verkligen behöver den yttre genuaskenan även om den kan vara kortare, har jag läst?
Du kan göra så som du beskrivit. Läget för placeringen långskepps av en inre skotskena finns beskriven i North Sails trimtips som finns på vår webbsida. Om du har en låg skotning nära däck och inte varierar den så mycket, kanske det räcker med 300 mm långa skenor. V.g. frågan att behålla den yttre skena är det nog en smaksak. Jag har inte använt min till skotning de senaste 15-20 åren. Däremot har jag låtit den sitta kvar för att ha möjlighet att fästa andra saker till relingskanten. Ett hinder för inre skotskena är om du har mantåg. Då blir det nog svårt att använda en inre skotskena över huvud taget.

IF-2332 skrev: 14 maj 2019 14:24 Min andra fråga handlar om storskotskenan. Problemet är att hålbilden i Ronstans 1.50 m i-skena (som jag ju kunde kapa till 1.20 cm) inte stämmer med de förborrade hålen för de fyra bultarna som fäster skotbalken i båten. Skruvhålen hamnar på bulthålen.
Konstigt att du inte kunde förskjuta skenan så att de förborrade hålen i skenan inte kom i konflikt med hålen för skotbalkens infästningsbultar. Du kan ju kapa från två håll och hålbilden behöver väl inte vara symmetrisk. Men även om jag tänker fel och det ändå inte skulle gå, kan du säkert skippa något hål i närheten av ytterändarna.
IF-2332 skrev: 14 maj 2019 14:24 Frågan är om jag kunde gå ner till 1 m skotskena, Ronstan 19 mm? Håller den för havssegling? Eller ska jag behålla den gamla 1.20 cm skenan som är ganska ansatt undertill runt skruvhålen? Hur ska jag resonera om belastning.
Jag tycker att du ska behålla längden. Ronstan 19 mm hade du ju innan, och den har hållit. Men jag menar att den är i klenaste laget, kanske inte själva skenan, men travaren blir litet fjuttig. Och tänk på att du inte kan montera bredare skena än bredden på skotbalken. Dessutom ska travaren kunna löpa ovanför kistbänkarna, så även höjden måste vara tillräcklig.

Den största belastningen på skenan blir under travaren. Detta är i huvudsak i mitten. Där ska skenan fästas i alla förborrade hål. Längst ut på sidorna, vid balkens infästning till båten, blir det stora påfrestningar på balken pga. storskotets hävstångseffekt, men oftast inte så stora på skenan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Skotskenors längd och placering

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag monterade en Harken storskotskena. Den visade sig ha en något annan delning på hålen än original X-skena, trots att jag trodde det var samma. Det slutade med att jag fick förskjuta den nya skenan och borra nya hål. Fast jag hittade ett läge som gjorde att skruvarna inte hamnade på vagnsbultarna.

Jag har inga inre skenor till genuan, utan använder originalskenan på relingen. Jag tycker det fungerar utmärkt, även vid tävling. Jag misstänker nästan att det där med inre skena till genuan blev lite av en masspsykos en gång, som alla bara måste ha.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar