Genuacunningham

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

après-ski
Been liked: 1 time

Genuacunningham

Inlägg av après-ski »

Hej alla kunniga IF-seglare!

Söker bilder på er setup för genuacunningham och hur ni har dragit den till sittbrunnen.

Mina orginalvinschar på sittbrunnskanten har nu gett upp och tänker nu montera av dem. Jag tänker i fortsättningen använda de skotvinschar som sitter på rufftaket. Men då kommer jag inte kunna justera fallspänningen lika enkelt längre och tänker därför att det är bra idé att montera en genuacunningham.

Hissar och tar ner spinnakern via förpiksluckan i dagsläget och är därför ute efter inspiration på hur man skulle kunna leda om trimlinan förbi luckan och akter ut till trimbrädan.

Hur har alla ni andra gjort och vad anser ni vara tillräcklig utväxling?

Hoppas kunna segla SM med många av er nästa sommar :)
Senast redigerad av 1 après-ski, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 22 times

Re: Genuacunningham

Inlägg av maja »

Jag hade sedan flera tiotal år tillbaka flyttat ner fallwinchen från masten till en trimplatta på luckgaraget. Men sedan några år tillbaka har jag ersatt fallwinchen med ett Harken servocleat (i aluminium) och installerat en försegelcunningham som är draget rakt över förluckan till en servocleat på trimplattan. Som fäste på fördäck för taljan har jag återanvänt en nedhalsbygel från den tiden man seglade triangelbana och hade just nedhal för att stablisera spinnakerbommen på slörbenen.

Detta fungerar väldigt bra. Utväxlingen här blir väl ungefär 6,(rätta mig om jag har fel), och det har visat sig vara väl tilltaget för detta ändamål. Blocken är vanliga delrinblock av budgetsortiment. Den gröna linan är 6 mm vanlig polyesterskotlina om jag minns rätt. I vilket fall som helst har jag inte upplevt att halshornet har rört sig uppåt nämnvärt när man seglat och att hela arrangenmanget är litet elastiskt tror jag inte är till någon nackdel.
Cunninghamtalja
Cunninghamtalja
IMG_4249.JPG (157.98 KiB) Visad 197 gånger
Eftersom du hissar spinnakern från förpiksluckan, måste du nog leda cunningham vid sidan av luckan och sätta servocleaten på sidan av ruffen eller sittbrunnssargen. Jag har sett båtar med dubbelkommando för försegelcunningham dragna på detta sätt.

I gamla Medvind finns beskrivningar på hur man kan arrangera trimutrustning. Patrik Erlandsson har skrivit några Medvindsartiklar om detta. Som du säkert vet finns alla Medvind att läsa på webbsidan.
Bilagor
Trimplatta. Fallet längst till styrbord och cunningham längst till babord.
Trimplatta. Fallet längst till styrbord och cunningham längst till babord.
IMG_4315.JPG (100.53 KiB) Visad 197 gånger
Halshornsfäste
Halshornsfäste
IMG_4244.JPG (100.64 KiB) Visad 197 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Been liked: 11 times

Inlägg av IF1426 »

Det är i Medvind 4 2018, där det är en utm. artikel , kappseglingsbåt, skriven av F Wigelius, Genuans cunningham punkt 7, där står " Man lägger några block på däck och en clam cleat eller skotråtta på sittbrunnsargen", under bilden finns en anvisning till bilder under en it-adress, där det beskrivs med " Genua cunningham som går till ett cleat vid ruffluckan." Bägge metoderna funkar, har själv cunningham med låsning på sittbrunnsargen, när man nöjes seglar vill man inte få flera fall och trimtampar hängande som ett draperi över ruffluckan ned i ruffen. Eftersom jag nu läste detta blev jag fundersam vilket sätt som är att föredra, vid kappsegling vilket i tråden var frågan.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 2 IF1426, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 38 times
Been liked: 28 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kan tänka mig att detta är en smaksak och att det finns många olika lösningar.

Jag valde en gång att dra genuacunningham på däck till en råtta precis vid mittre mantågsfoten. Där kunde en gast få tag i den och kanske även rorsman. Fast den blev nog mest bara justerad på ena bogen, och kanske inte heller särskilt ofta.

Eftersom jag numera använder genua med stretchlik, har jag rationaliserat bort cunningham. Jag använder skotwinch till fallet. Det går hyfsat det också, trots att det är ett litet projekt att ändra spänningen i förliket.

Jag har valt dessa enkla kompromisslösningar, för att jag både tävlings- och turseglar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Has liked: 54 times
Been liked: 4 times

Inlägg av IF 2719 »

Hej, jag har 2 block o kaskad på däck sen ett brytblock o sist ett skotlås vid främre delen av sittbrunnen i anslutning till sargen. Ska leta på fler bilder. Enkel lösning.
B1FF4446-CBBC-4C5D-8DBA-9CFF158EEBD5.jpeg
B1FF4446-CBBC-4C5D-8DBA-9CFF158EEBD5.jpeg (137.71 KiB) Visad 66 gånger
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2021: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, DM, SM, Gäddisregattan och Fantholmsregattan...
Skriv svar