Hej här kommer tre frågor angående vår nyinförskaffade if som vi rustar för en överfart till Gotland.
Första frågan gäller bomliket och sträckanordningen därtill. Som ni ser på de bifogade bilderna har någon ägare före oss använt sig av något som nästa liknar flagglina samt ett antal block och taljor.
Det känns inte helt okej, dessutom ser det ut som att bomliket tidigare har trätts i bommens skåra men nu sitter fri som på nyare riggar. Jag har nu bytt ut själva sträckarens tåg mot en kryssflätad 6 mm skotlina. Men är osäker på om jag ska nyttja några av de befintliga blocken samt huruvida bomliket skall gå i bommen eller ej.
Fråga två gäller roderkultens fäste mot rodret som först såg ut att vara sprucken men efter närmare inspektion visade sig vara två separata bitar med något som nästan liknar en spont med en hona och en fjäder
som passar i varandra. Båda bitarnas anläggningsytor är lackade. Vad är detta? Jag kan inte lista ut vilken funktion denna uppdelning har.
Fråga tre gäller loggen som vi inte vet fabrikatet på. Just nu får vi följande felmeddelande när vi slår på den E02.
Jag bifogar bild på fronten samt baksidan där två kablar går in. Första kabeln innehåller tre ledare (vit, brun, gul och grön) den går in i kontakten märkt power/remote. Andra kabeln kommer från loggens givare nere i skrovet och är ansluten i kontakten märkt logg. Är det någon som kan identifiera fabrikatet eller känner igen felmeddelandet så är vi mycket tacksamma för svar.
Tack på förhand!
Charli
Bomliksträckare och roderfråga
Moderator: Moderator
Re: Bomliksträckare och roderfråga
Jag kan försöka svara på frågan om bomuthalet:
Jag vet inte hur det ser ut i andra ändan av bommen, har ni nerdragna fall och trimtampar, så att det går att komma åt dem utan att klättra upp på däck? Mitt förslag är att du plockar bort dubbelblocket i bomnocken och bara schacklar fast linan direkt i seglet. Linan löper genom bommen och kommer ut i andra ändan. Där bommen är fästad i masten sätter du ett enkelblock och låter linan från bomuthalet löpa igenom. Knyt fast ditt dubbelblock i änden på den här linan (jag skulle nog ha bytt ut den här tampen). Köp ett nytt dubbelblock med hundsvott som du fäster längst ned vid mastfoten och dra en ny lina genom de båda dubbelblocken för att få utväxling. Låt linan löpa ut bakåt till en avlastare på rufftaket.
Det block som sitter fastskruvat på bomnocken skall du inte använda alls, det tror jag man använder om man skall reva storseglet. En bra idé är kanske att lista ut hur revning skall kunna gå till om du planerar segling till Gotland.
Jag vet inte hur det ser ut i andra ändan av bommen, har ni nerdragna fall och trimtampar, så att det går att komma åt dem utan att klättra upp på däck? Mitt förslag är att du plockar bort dubbelblocket i bomnocken och bara schacklar fast linan direkt i seglet. Linan löper genom bommen och kommer ut i andra ändan. Där bommen är fästad i masten sätter du ett enkelblock och låter linan från bomuthalet löpa igenom. Knyt fast ditt dubbelblock i änden på den här linan (jag skulle nog ha bytt ut den här tampen). Köp ett nytt dubbelblock med hundsvott som du fäster längst ned vid mastfoten och dra en ny lina genom de båda dubbelblocken för att få utväxling. Låt linan löpa ut bakåt till en avlastare på rufftaket.
Det block som sitter fastskruvat på bomnocken skall du inte använda alls, det tror jag man använder om man skall reva storseglet. En bra idé är kanske att lista ut hur revning skall kunna gå till om du planerar segling till Gotland.
Re: Bomliksträckare och roderfråga
Hej,
Bomuthalet ser lite mystiskt ut.
Utväxligen behöver du för att orka dra men med ditt arrangemang ser det inte ut som du kan sträcka seglet hela vägen till mätmärket och det behöver du kunna göra om det blåser i ordentligt.
På min bom har jag ett enkelblock med shackel i seglets horn. Linan sitter fast i en ögla längst bak på bommen presis som på din men resten av utväxlingen (totalt 1:8) har jag med två kaskader inne i bommen. Då är linorna ur vägen och jag kan lätt sträcka ut seglet hela vägen även om det blåser hårt.
Seglets underlik skall du enligt min mening ha i bommens skåra. Jag har inte sett någon som kör med lösfotad stor på en IF men det kanske kommer.
Rorkulten tycker inte jag ser riktigt bra ut.
Kan sponten vara rester av en misslyckad reparation?
Hur ser det ut i bakkant? Är den av där också?
Jag skulle lagat riktigt alternativt gjort en ny.
Det är nog inte roligt att bli sittande med en lös rorkult i handen...
Loggen känner jag ytvärr inte igen.
Lycka till!
Bomuthalet ser lite mystiskt ut.
Utväxligen behöver du för att orka dra men med ditt arrangemang ser det inte ut som du kan sträcka seglet hela vägen till mätmärket och det behöver du kunna göra om det blåser i ordentligt.
På min bom har jag ett enkelblock med shackel i seglets horn. Linan sitter fast i en ögla längst bak på bommen presis som på din men resten av utväxlingen (totalt 1:8) har jag med två kaskader inne i bommen. Då är linorna ur vägen och jag kan lätt sträcka ut seglet hela vägen även om det blåser hårt.
Seglets underlik skall du enligt min mening ha i bommens skåra. Jag har inte sett någon som kör med lösfotad stor på en IF men det kanske kommer.
Rorkulten tycker inte jag ser riktigt bra ut.
Kan sponten vara rester av en misslyckad reparation?
Hur ser det ut i bakkant? Är den av där också?
Jag skulle lagat riktigt alternativt gjort en ny.
Det är nog inte roligt att bli sittande med en lös rorkult i handen...
Loggen känner jag ytvärr inte igen.
Lycka till!
Peter, IF-1489 Göteborg
Re: Bomliksträckare och roderfråga
Believe your tiller is cracked in the round part. Attached Have a picture from my spare. Hope this helps .
- Bilagor
-
- 2010_07_17_0058.JPG (27.64 KiB) Visad 11506 gånger
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 59 times
Re: Bomliksträckare och roderfråga
Correct, in my opinion.
Rorkulten ska INTE vara i delar på det sättet. Helst ska den inte heller vara skarvad alls i den delen.
Jag har gjort en ny som ser ut som på denna bild: http://www.bonetweb.com/winberg/images/rudder.jpg
Se även detta inlägg: Förbättrad rorkult
Rorkulten ska INTE vara i delar på det sättet. Helst ska den inte heller vara skarvad alls i den delen.
Jag har gjort en ny som ser ut som på denna bild: http://www.bonetweb.com/winberg/images/rudder.jpg
Se även detta inlägg: Förbättrad rorkult
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Bomliksträckare och roderfråga
En liten fråga.
Håller bommen verkligen för lösfotat segel???
Blir det inte konstig belasning vid storskotet så man helt enkelt drar av bommen då man skotar hårt eller en vindby kommer?
Är det någon ninst egentligen med lösfotat segel på IF om bommen skulle hålla?
Håller bommen verkligen för lösfotat segel???
Blir det inte konstig belasning vid storskotet så man helt enkelt drar av bommen då man skotar hårt eller en vindby kommer?
Är det någon ninst egentligen med lösfotat segel på IF om bommen skulle hålla?
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Bomliksträckare och roderfråga
De huvudsakliga krafterna vid storseglets skotning uppträder i skothornet. Dessutom tillkommer en stor kraft vid kickens infästning om man kickat hårt. Eftersom skothornet befinner sig nära storskotets infästning bildas inga större böjande moment vid skotning.
Jämför med förhållandena då du revat seglet. Hålen mitt på seglet saknar förstärkningar och är är endast avsedda för uppsamlande chock-cords.
Däremot kan stora moment bildas vid hård kickning. Då bommen går av, sker det i de absolut flesta fall vid kickens infästning, vid t.ex. en slarvigt utförd gipp.
Jämför med förhållandena då du revat seglet. Hålen mitt på seglet saknar förstärkningar och är är endast avsedda för uppsamlande chock-cords.
Däremot kan stora moment bildas vid hård kickning. Då bommen går av, sker det i de absolut flesta fall vid kickens infästning, vid t.ex. en slarvigt utförd gipp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983