Ny solcellsventilator
Moderator: Moderator
Re: Ny solcellsventilator
Jag hoppar på denna tråd, letar också efter solcellsventilator! De som tipsades om här under 2012 finns tyvärr inte kvar, någon som har nyare tips?
Sedan undrar jag hur det ser ut i era båtar, har ni även galler eller liknande i ruffluckan som gör att det kommer in luft också där? Min båt har lucka utan någon som helst springa så det är endast vid ventilen det kan komma in/ut luft. Känns inte riktigt bra, även fast båten ändå är rätt fräsch i nuläget...
Sedan undrar jag hur det ser ut i era båtar, har ni även galler eller liknande i ruffluckan som gör att det kommer in luft också där? Min båt har lucka utan någon som helst springa så det är endast vid ventilen det kan komma in/ut luft. Känns inte riktigt bra, även fast båten ändå är rätt fräsch i nuläget...
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny solcellsventilator
Jag tror den nya modellen idag heter Marinco Day/Night Solar Vent, 3" Stainless Steel
Jag har galler i min rufflucka för tilluft. Det är nog en aning litet, men det fungerar hyfsat.
Jag har galler i min rufflucka för tilluft. Det är nog en aning litet, men det fungerar hyfsat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Ny solcellsventilator
Har själv en Nirco original Day & Night 3 ".
Den finns på Hjertmans, varunummer 4913-13 under nytt namn (Marinco). Det verkar vara samma ventilator, men man har passat på att höja priset rejält, från 1900:- till 2200:- .
Man bör nog ha ett galler i ruffluckan. Springorna med en stängd lucka är nog väl små för ett bra luftflöde. Annars bör man nog sova med luckan något öppen. Det bildas en hel del vatten och koldioxid i utandningsluften när några personer sover i ruffen en hel natt.
Den finns på Hjertmans, varunummer 4913-13 under nytt namn (Marinco). Det verkar vara samma ventilator, men man har passat på att höja priset rejält, från 1900:- till 2200:- .
Man bör nog ha ett galler i ruffluckan. Springorna med en stängd lucka är nog väl små för ett bra luftflöde. Annars bör man nog sova med luckan något öppen. Det bildas en hel del vatten och koldioxid i utandningsluften när några personer sover i ruffen en hel natt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny solcellsventilator
Jag tror att den har utvecklats lite till, så det är nog inte exakt samma. Den nya verkar ha mer batteri i sig och större solcell. Om jag förstår det rätt har den också inbyggd LED-belysning. Det kanske kan förklara att priset stigit med 300 kr.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Ny solcellsventilator
Tack för tips! Nä det var inte billigt precis, men inbyggd LED-belysning låter iofs inte så dumt.
Kanske får bli till att montera ett galler i ruffluckan också, den håller väldigt tätt när den är stängd.
Kanske får bli till att montera ett galler i ruffluckan också, den håller väldigt tätt när den är stängd.
Re: Ny solcellsventilator
Hej igen,
Tror ni att biltemas ventilator passar det befintliga hålet?
Plasten till vår ventilator är gammal och sprucken.
Vår kåpa ser exakt likadan ut som Biltemas.
https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilat ... 2000040481
Tror ni att biltemas ventilator passar det befintliga hålet?
Plasten till vår ventilator är gammal och sprucken.
Vår kåpa ser exakt likadan ut som Biltemas.
https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilat ... 2000040481
-
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Ort: Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
- Kontakt:
Re: Ny solcellsventilator
Jag monterade precis en sådan för två veckor sedan. Bara för att vara tydlig, länken du bifogat är till den ”manuella ventilator” och den skall passa fint. Det enda som störde mig lite var att en del av skruvhålen inte riktigt satt på samma ställe i den nya ventilatorn som på den gamla.tomm skrev: ↑04 jul 2020 21:16 Hej igen,
Tror ni att biltemas ventilator passar det befintliga hålet?
Plasten till vår ventilator är gammal och sprucken.
Vår kåpa ser exakt likadan ut som Biltemas.
https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilat ... 2000040481
Om du däremot menar Biltemas solcellsventilator så tror jag mig ha läst att den är lite för stor för hålet.
Jim - SWE 1842 - Ila
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
- Segelnummer: 259
- Båtnamn: Ingrid
- Ort: VSS, Stockholm
- Been thanked: 4 times
Re: Ny solcellsventilator
Hej!
Har alltsedan jag skaffade båten för tre år sen försökt få till en effektiv lösning för ventilation, och nu tror jag att jag har kommit till en bra lösning. Jag har helt tröttnat på det skräp som går under benämningen "solcellsventilator", och som säljs av Hjertmans till exempel.
Om man inte vill ta upp större hål i rufftaket är man ju ganska begränsad av utbudet. Jag köpte förra året "Mini Day&Night" 4914-2 från Hjertmans. Den passar visserligen i hålet men låter som en bandvagn. Jag hävdar att man inte kan ha den igång när man befinner sig i ruffen (alltså inte bara när man ska sova - utan över huvud taget).
Efter en halv säsong la den av helt och hållet. Jag lämnade in den till Hjertmans i höstas och fick en ny nu på våren. Den nya låter precis lika illa.
Men lösningen är enkel. Chassifläktar till datorer är billiga, tysta och strömsnåla. Jag beställde denna från conrad: Sunon HA60151V3-E01U-A99, som har nästan samma diameter som fläkten i ventilatorn. Sedan gjordes följande modifiering:
1. Knipsa bort den dya fläktens trumma.
2. Skruva isär solcellsventilatorn och plocka ut den gamla motorn, batteriet och strömbrytaren.
3. Limma fast chassifläkten på den gamla motorns plats, och låt kablarna gå in genom strömbrytarens hål, och därefter följa den gamla dragningen. På det sättet kommer inga kablar i kläm när ventilen ska öppnas/stängas för att skydda mot överbryggande sjö.
4. Batterifacket blir en fin liten kopplingsdosa, där fläktens kablar kan anslutas till båtens 12V system.
5. Ett litet hål borrat i batterifackets botten lede kabeln vidare mellan ventilatorns trumma och rufftaket.
6. Sen är det bara att pula in kabeln på något snyggt sätt. Vi löste det genom att sticka in en ståltråd från det hål där mastens däckkontakt ansluter, mellan ytter och innertak, i riktning mot ventilatorn, för att sedan kunna fiska upp kablarna utan att montera ner rufftaket. Kablarna följer därefter däckkontaktens dragning in i garderoben där den kan anslutas mot belysningen som finns där. Och så en strömbrytare på lämpligt ställe.
Vschhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Fläkten drar 0,34 W, dvs knappt 0,03 A.
Den påstår sig kunna flytta 23m3 luft per timme. Jag hoppas det inte stämmer, för då kommer det bli svårt att hålla värmen ;)
Det betyder att även minsta solcell som vanligen underhållsladdar batteriet gott och väl kommer att räcka för att kunna lämna fläkten på dygnet runt, från vår till höst.
Har alltsedan jag skaffade båten för tre år sen försökt få till en effektiv lösning för ventilation, och nu tror jag att jag har kommit till en bra lösning. Jag har helt tröttnat på det skräp som går under benämningen "solcellsventilator", och som säljs av Hjertmans till exempel.
Om man inte vill ta upp större hål i rufftaket är man ju ganska begränsad av utbudet. Jag köpte förra året "Mini Day&Night" 4914-2 från Hjertmans. Den passar visserligen i hålet men låter som en bandvagn. Jag hävdar att man inte kan ha den igång när man befinner sig i ruffen (alltså inte bara när man ska sova - utan över huvud taget).
Efter en halv säsong la den av helt och hållet. Jag lämnade in den till Hjertmans i höstas och fick en ny nu på våren. Den nya låter precis lika illa.
Men lösningen är enkel. Chassifläktar till datorer är billiga, tysta och strömsnåla. Jag beställde denna från conrad: Sunon HA60151V3-E01U-A99, som har nästan samma diameter som fläkten i ventilatorn. Sedan gjordes följande modifiering:
1. Knipsa bort den dya fläktens trumma.
2. Skruva isär solcellsventilatorn och plocka ut den gamla motorn, batteriet och strömbrytaren.
3. Limma fast chassifläkten på den gamla motorns plats, och låt kablarna gå in genom strömbrytarens hål, och därefter följa den gamla dragningen. På det sättet kommer inga kablar i kläm när ventilen ska öppnas/stängas för att skydda mot överbryggande sjö.
4. Batterifacket blir en fin liten kopplingsdosa, där fläktens kablar kan anslutas till båtens 12V system.
5. Ett litet hål borrat i batterifackets botten lede kabeln vidare mellan ventilatorns trumma och rufftaket.
6. Sen är det bara att pula in kabeln på något snyggt sätt. Vi löste det genom att sticka in en ståltråd från det hål där mastens däckkontakt ansluter, mellan ytter och innertak, i riktning mot ventilatorn, för att sedan kunna fiska upp kablarna utan att montera ner rufftaket. Kablarna följer därefter däckkontaktens dragning in i garderoben där den kan anslutas mot belysningen som finns där. Och så en strömbrytare på lämpligt ställe.
Vschhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Fläkten drar 0,34 W, dvs knappt 0,03 A.
Den påstår sig kunna flytta 23m3 luft per timme. Jag hoppas det inte stämmer, för då kommer det bli svårt att hålla värmen ;)
Det betyder att även minsta solcell som vanligen underhållsladdar batteriet gott och väl kommer att räcka för att kunna lämna fläkten på dygnet runt, från vår till höst.
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2795
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Ny solcellsventilator
Jag har använt den dyrare varianten, Marinco 3 tum, Hjertmans artikelnummer 4913-13 under flera år. Jag är inne på den andra, men den sjunger nu på sista versen. Även den är av dålig kvalitet i förhållande till priset, såvida kvaliteten inte har förbättrats under senare år.
Fördelen med denna typ är att den har ett extra backup-batteri, så att man inte behöver ha något annat med sig, Själv har jag aldrig använt mitt 12 V batteri till något annat än belysning, vilket man ju kan ordna på annat sätt, och lanternan kommer aldrig till bruk längre, eftersom jag inte längre tillämpar mörkersegling.
Man kan förlänga livslängden på en sådan ventilator genom att bara låta den snurra när man sover alternativt befinner sig i ruffen eller då man använder köket eller någon annan förbränningskälla. Det är bara då som det finns behov att ventilera extra. Om ingen förbränning förekommer i ruffen, bildas det heller ingen vattenånga eller koldioxid som behöver ventileras ut.
Fördelen med denna typ är att den har ett extra backup-batteri, så att man inte behöver ha något annat med sig, Själv har jag aldrig använt mitt 12 V batteri till något annat än belysning, vilket man ju kan ordna på annat sätt, och lanternan kommer aldrig till bruk längre, eftersom jag inte längre tillämpar mörkersegling.
Man kan förlänga livslängden på en sådan ventilator genom att bara låta den snurra när man sover alternativt befinner sig i ruffen eller då man använder köket eller någon annan förbränningskälla. Det är bara då som det finns behov att ventilera extra. Om ingen förbränning förekommer i ruffen, bildas det heller ingen vattenånga eller koldioxid som behöver ventileras ut.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2399
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ny solcellsventilator
Jag har också märkt att motorn börjar väsnas efter några år. I Att göra en Nicro-ventilator tyst beskrivs hur jag byter till annan motor, vilket både var med- och motgång.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit