Vajern till loggen!

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Vajern till loggen!

Inlägg av IF Margit »

[b]Hej,[/b]

I slutet på förra säsongen la loggen av. Eftersom upptagning stundade gjorde det inget och jag gjorde inget i höstas heller åt problemet:-)

Nu däremot har jag plockat bort den svarta slangen som går från loggen. Det gick lätt, fick den i handen bara. Kvar satt endast skruven och en bit vajer. Vad har hänt? Har vajern gått av eller barar släppt från svarta slangen?

Mvh
Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vajern till loggen!

Inlägg av maja »

Vajern har vael gaat av.

En gammal mekanisk logg aer vae l inget att reparera. Om du vill ha en logg i fortsaettningen, koep en elektronisk. Annars gaar det vael lika bra med en handhaallen GPS-mottagare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Vajern till loggen!

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Förmodligen har vajern gått av i anslutningen till loggen. Det sitter i så fall kvar en liten (fyrkantig) del kvar i givaren på loggen. Det går köpa ny wire, men det kostar en del (500kr på Hjertmans). Wiren är enkel att byta. Jag tycker det är charmigt med äldre välfungerande grejer och har haft turen att hinna en ny Sumlog som legat i karton i 20 år men det tog ett tag innan jag fick tag på den så jag håller med om att det är lämpligt för dig att skaffa annan logg om det är något annat fel än brusten wire. Mvh Martin Rundström
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Re: Vajern till loggen!

Inlägg av IF Margit »

Hej och tackar för svar! Det blir nog en annan logg. Har varit sugen på en GPS ett tag så kanske jag nu har en anledning att köpa en till tekniskt pryl:-)

Segla ut och se gla' ut
Bosse
Skriv svar