Diameter på o ringar?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Patrik SWE 2436
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 jul 2008 10:04
Ort: Stockholm

Diameter på o ringar?

Inlägg av Patrik SWE 2436 »

Hej, har försökt ta reda på vilken diameter som o ringarna för rodertaparna ska ha, finns det någon vänlig som vet detta? /Patrik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av maja »

Samma storlek som för Gardenas trädgårdbevattningssystem eller motsvarande.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av Jim »

Jag passade ikväll på att sätta dit o-ringar på mina rodertappar/beslag och då frågan har ställts ett par gånger här på forumet om hur stora dessa skall vara.
Med reservation för att det kanske finns andra roderbeslag så var mina o-ringar 9 mm (redigerad, 9 mm ytterdiameter) vilket också överensstämmer med med hänvisningen till Gardenas o-ringar till deras slangkopplingar.
Senast redigerad av 1 Jim, redigerad totalt 2 gånger.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av IF1426 »

I föregående inlägg lämnas en uppgift om mått på oring.

"Med reservation för att det kanske finns andra roderbeslag så var mina o-ringar 9 mm vilket också överensstämmer med med hänvisningen till Gardenas o-ringar till deras slangkopplingar."

O- spåret på Gardena koppling är 11,2mm och för rodertappen är O-spåret runt 12,0 mm, varför oring 9,0mm invändigt mått är för litet och skulle tänjas ut oringen för mycket, Gardenas oring är lämplig, har även använt Oring 11,3x2,4. Vill bara visa på detta för att om någon skulle inhandla oring 9mm.

L-Å Andersson
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av Jim »

Det var mycket intressant. Jag hade med min låda med diverse o-ringar när jag skulle byta ringarna på mitt roder. 10 mm var för stora så jag fick gå ner till 9 mm för att ringarna skulle sitta lagom löst i spåret. Då är det kanske så att det kan skilja lite i storlek på rodertapparna?
Den Gardena o-ringen jag hänvisar till har artikelnummer 5303 och är 9 mm.
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av Andreas89 »

Jim skrev: 24 apr 2021 21:03 Den Gardena o-ringen jag hänvisar till har artikelnummer 5303 och är 9 mm.
Mina Gardena köpta i 5-packet med artikelnummer 5303 är 10,5mm innerdiameter. Jag har sett att de ofta heter O-ring 9mm i butikerna. Ingen aning varför märkningen skiljer sig så pass från verkligheten.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av IF1426 »

Ja du har rätt Gardena art. nr 5303 benämns 9 mm.
När jag mätte på en Gardena koppling där O-spåret var 11,2mm, O-spåret på mina rodertappar är 12,0 mm , ytterdiam 15mm om man räknar på omkretsen O-ring inv. 9mm och 12mm, vilket skulle göra en töjning med c:a 9mm vilket verkar vara i mesta laget. Vad är då ytterdimetern på dina tappar, du skriver att "o-ring 10mm var för stora", är spåret då 9mm och ytterdiam 15mm då är skillnaden 6mm och O-ringens tjocklek bör vara mer än 3mm.

L-Å Andersson
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av Jim »

IF1426 skrev: 24 apr 2021 21:39 Ja du har rätt Gardena art. nr 5303 benämns 9 mm.
När jag mätte på en Gardena koppling där O-spåret var 11,2mm, O-spåret på mina rodertappar är 12,0 mm , ytterdiam 15mm om man räknar på omkretsen O-ring inv. 9mm och 12mm, vilket skulle göra en töjning med c:a 9mm vilket verkar vara i mesta laget. Vad är då ytterdimetern på dina tappar, du skriver att "o-ring 10mm var för stora", är spåret då 9mm och ytterdiam 15mm då är skillnaden 6mm och O-ringens tjocklek bör vara mer än 3mm.

L-Å Andersson
Nu tror jag att jag har hittat förklaringen. När jag kollar i lådan med o-ringar så ser jag att det står ett litet ”R” framför som i radie. Det är alltså o-ringar med radie 9 mm och det bör egentligen vara lite för stort enligt ovan men det kan ju bero på att mina hållare är slitna och då klarar den större ringen. Det skulle kunna innebära att jag skulle kunna gå ner till en radie på 8 mm. Själva tjockleken är 3 mm.
När jag tittar på bilderna av Garedenas o-ringar så verkar de vara något tjockare.
Nu är rodret på så nästa gång jag plockar av det skall jag kolla lite noggrannare.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av IF1426 »

För att ge en klarare bild av vad som skivits här återger jag några siffror från Svensk standard SMS, en O-ring med mått 11,3x2,4 är avsedd för en axel diam 16,0 mm och då är o-ringspåret diam 12,0 mm, nu är roderbeslagets axel diam 15 mm vilket då gör ett visst spel till hålbeslaget i akterstäven som då har diam 16, det är det som o-ringen skall fylla ut, och minska kontakten metall mot metall. Gardenas O-Ring har även visat vara lämplig.

I Medvind nr2-2010 finns en mindre artikel med måttuppgifter på axel tappen
I den digitala artikeln går det inte tyda siffrorna.
P1020177.JPG
P1020177.JPG (91.73 KiB) Visad 12348 gånger
L-Å Andersson
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av IF1426 »

Man blir lite fundersam vad som krävs för att ett inlägg är värt en stjärna. I den här tråden har det 3-dje inlägget erhållit en belöning, men har en feltolkning av o-ringens diameter. I det sista inlägget har det med fakta lagts till uppgifter som ger en mer rätt tolkning. Är inte ute efter en stjärna Men blir fundersam vad som gäller.

L-Å Anderssom
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av maja »

Jag vet faktiskt inte vad de där stjärnorna kommer ifrån och hur man får dit dem. Jag har inte sett sådana innan ända tills du påpekade detta. Det närmaste man kan komma är , så vitt jag kan se, att vem som helst kan ge författaren en "like".

Men är det inte utrett nu ?
Ytterradien på Gardenas O-ring är 9 mm (dvs ytterdiameter 18 mm) och innerradien 6 mm (dvs innerdiametern 12 mm), vilket passar fint, både i hålet och spåret, och ju är samma mått som på skissen du klistrade in.

Små skillnader i storleksordningen några tiondelar har nog ingen betydelse. Själv har jag använt O-ringar köpta på Clas Ohlson (6-pack) i ungefär motsvarande storlek. Minns inte varunumret, bara att det var engelska måttenheter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av IF1426 »

Har det verkligen undgått dig Marek att du erhållit stjärnor i vissa av dina inlägg. I SvenskStandard anges O-ringens innerdiameter om den är 11,3 x2,4 mm är då Ytterdiam. 16,1 mm.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Diameter på o ringar?

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra att det utreds vad som skiljer Gardenas O-ring från riktig O-ring! Jag har för mig att det varit uppe tidigare att Gardena inte är helt samma, men duger som kompromiss.

Lite utanför ämnet O-ring:
Stjärnorna kommer från Gilla-funktionen, som funnits på forumet i 2,5 år. Mer info finns i Utveckling av hemsida och forum.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar