Vad är det som sitter på rodret?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Tilia
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2008 14:45
Ort: Malmö

Vad är det som sitter på rodret?

Inlägg av Tilia »

Det kanske är en väldigt banal fråga då tingesten i sig ser väldigt enkel ut, men som ny i gamet vill jag fråga.. Vad är det rostiga föremålet för något som är fastsatt på bakre kanten av mitt roder? Funktion? Bytas ut då den är väldigt rostig? :?:

Passar på och ställa en fråga till, "roder-infästningen/gångjärnen" - smörjas, oljas... vad göra innan båten åker i sjön?

Har nu försökt minksa ner bilden för att få in den här, men ack nej...lyckade inte. Lägger den på följande plats ist om ngn vänlig själ orkar kolla o hjälpa mig
http://flickornalind.blogspot.com/

Mvh
Camilla Lind
Tilia, SWE-3444, Malmö
Tilia
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2008 14:45
Ort: Malmö

Re: Vad är det som sitter på rodret?

Inlägg av Tilia »

Kan det vara ngn form av zink anod???
Tilia, SWE-3444, Malmö
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Vad är det som sitter på rodret?

Inlägg av johan swe-1870 »

Zinkanod är det inte. Zink rostar inte, det bara korroderar, blir mjöligt och försvinner. En zinkanod skall sitta med metallisk kontakt med det material det skall skydda, dvs direkt på den andra metallen.

Svårt att säga vad det är för något. Uppenbarligen har en tidigare ägare smitt ihop någon egen lösning med ett rostfritt beslag på rodrets bakkant halvvägs mot vattenytan och en tapp av järn (som inte tålt miljön) med en kula högst upp.

Skulle man kunna tänka sig att förra ägaren har experimenterat med hemmagjorda vindroder?
Beslaget skulle kunna tänkas vara fäste för en vindflöjel som var tänkt att vara servoroder till huvudrodret.

Några andra idéer?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Vad är det som sitter på rodret?

Inlägg av Ardina »

Någon variant på vindroderinfästning var min första tanke också ...

Vi kan i vilket fall som helst utesluta att det är en anod...
Tilia
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 jul 2008 14:45
Ort: Malmö

Re: Vad är det som sitter på rodret?

Inlägg av Tilia »

Tack för svaren, det känns iaf inte som det är av vital betydelse för båten :lol: så då kan jag lugnt fortsätta med allt annat som ska fixas innan sjösättning. Då jag är ny i gamet stöter man ju på lite här o där som kräver eftertanke... o då är det väldigt skönt att kunna få svar på sina frågor av hjälpsamma IF-kamrater. :mrgreen:
Tilia, SWE-3444, Malmö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad är det som sitter på rodret?

Inlägg av maja »

Man ser tydligt att det är resterna av en kulled. Så jag håller med Johan W, och Ardina, men med reservationen att det kanske kan vara några rester av en annan typ av autopilot än ett vindroder.

Ta bort skräpet. Se bara till att fyll/täta skruvhålen med sikaflex eller motsvarande så att det inte kommer in vatten i rodret.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar