Locka nya IF seglare

Forumhantering

Moderator: Moderator

Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Locka nya IF seglare

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Intresset för segling borde kunna ökas genom att locka unga eller oerfarna att börja segla, förhoppningsvis IF båt. Det har varit en nedåtgående trend i Sverige när det gäller segling som fritidsnöje vilket jag tror delvis beror på dyrbar utrustning, komplicerat i alla lägen, tidskrävande mm. Ett sätt att förbättra detta är att locka nya seglare hur man gör när man seglar IF båt (gäller naturligtvis även andra segelbåtar) och då tycker jag att det är viktigt att tips, instruktioner, filmer etc görs av någon som kanske är relativt nybörjare själv och som förstår frågorna i början av segel livet.
Jag har nu hittat Zingoalla Youtube inlägg vilka jag tycker överträffar all annan segel instruktion, what so ever, för nya seglare. Det som är enkelt och lättförståeligt är intressant, inte komplicerade matematiska beräkningar av besserwisser.
Det är en ren njutning att se på även för en 69 åring som haft olika segelbåtar i 45 år och även varit VD för ett känt svenskt varv.
Kan förbundet uppmuntra eller samla Zingoallas Youtube klipp och be honom leverera flera och lägga allt detta under egen flik på IF båt forum?
Vi behöver och jag tror många önskar en renässans för seglingen, inte bara större båtar.
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Locka nya IF seglare

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Glädjande att läsa detta.

Det som möjliggjorde för mig att börja segla var framförallt att det fanns en seglarskola för vuxna i Mariestad. Det verkar vara väldigt ont om seglarskolor för just vuxna. Sedan i Mariestad är ju allt så billigt. Min IF-båt kostade ju bara nio tusen. Det är ingen kö till båtplatserna i Mariestad och priset för en hel säsong är mindre än två tusen. Från min seglarskola som jag gick är vi minst fyra nybörjare som köpt egen segelbåt direkt efter kursen. IF-båtarna är ju enormt bra, samtidigt som de kostar ungefär som en ny cykel.

Alla mina filmer jag har gjort om min IF-båt Zingoalla finns här:
https://www.youtube.com/channel/UCLxINC ... jzw/videos

Mvh / Mattias
Skriv svar