Sökningen fann 114 träffar

av Jim
19 apr 2021 17:35
Kategori: Roder
Tråd: Böldpest i roder, flisor på insidan?
Svar: 9
Visningar: 12164

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Det ser ju ut som frigolit men det borde det ju inte vara som distansmaterial för det suger vatten.
Med all sannolikhet så har du kommit ner till distansmaterialet oavsett vilket material det är.
Om du kollar här https://youtu.be/2B1doCVRt4Q så kan du se hur det ser ut inuti ett Marieholm 26 roder.
av Jim
17 apr 2021 20:47
Kategori: Skrov
Tråd: Läckage vid sjösättning
Svar: 8
Visningar: 9113

Re: Läckage vid sjösättning

Är biltemas produkter något att ha eller ska man välja annat? Jag tycker väl inte att Biltemas epoxi är kass, jag använder själv det till att limma och laga en hel del på båten, men under vattenlinjen använder jag bara West epoxi. Det går att köpa i små förpackningar. Som med de flesta båtprodukter...
av Jim
17 apr 2021 19:59
Kategori: Motor
Tråd: Köpa ny/beg aktersnurra
Svar: 34
Visningar: 56742

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Jim - SWE 1842 - Ila , du som hade problem med att familjemedlemmarna inte orkade starta er Honda 5hk, kanske skulle låta dem prova på en annan startteknik... 8) Vi har provat det mesta man kan göra. Sonen har någon enstaka gång lyckats få igång den. Enligt verkstaden som jag pratade med så är det ...
av Jim
14 apr 2021 11:05
Kategori: Roder
Tråd: Roderrenovering
Svar: 8
Visningar: 12551

Re: Roderrenovering

Jag lyfte av rodret härom dagen. De två undre klossarna gick det att få ut mässingsskruvarna genom att rensa bort all bottenfärg i skruvhålen med en liten skruvmejsel. Sen använde jag en bra skruvmejsel. Till att börja med ville inte skruvarna röra sig men efter ett par lätta slag med hammaren på sk...
av Jim
13 apr 2021 12:01
Kategori: Motor
Tråd: Köpa ny/beg aktersnurra
Svar: 34
Visningar: 56742

Re: Köpa ny/beg aktersnurra

Jag lyfter den här tråden igen men ur en lite annan synvinkel. Vi har idag en 5 hk Honda 4 taktsmotor. Jag har inga större problem att dra igång den och startar den inte direkt på första draget så går den i alla fall igång inom fyra drag. Men min fru och sonen kan helt enkelt inte starta den då det ...
av Jim
12 apr 2021 19:44
Kategori: Skrov
Tråd: Läckage vid sjösättning
Svar: 8
Visningar: 9113

Re: Läckage vid sjösättning

Jag skulle själv använda en bra epoxiprodukt under vattenlinjen men det finns ju givetvis olika skolor om detta. Här finns en bra video på hur du skall göra: https://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20150401/tv-sa-lagar-du-hal-i-baten/ Själv hade jag två rätt så stora hål efter en toalett o...
av Jim
12 apr 2021 19:34
Kategori: Roder
Tråd: Diameter på o ringar?
Svar: 12
Visningar: 15227

Re: Diameter på o ringar?

Jag passade ikväll på att sätta dit o-ringar på mina rodertappar/beslag och då frågan har ställts ett par gånger här på forumet om hur stora dessa skall vara. Med reservation för att det kanske finns andra roderbeslag så var mina o-ringar 9 mm (redigerad, 9 mm ytterdiameter) vilket också överensstäm...
av Jim
11 nov 2020 16:33
Kategori: Skrov
Tråd: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?
Svar: 12
Visningar: 16727

Re: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?

Skulle plywooden vara trasig eller gå sönder när du skrapar eller slipar den så kan man ändå rädda luckan. Jag var tvungen att göra det för plywoodens fanér hade redan spruckit när vi köpte båten. 36EF914D-02D3-40EA-8347-FE8C30D94D0E.jpeg Så då fick man laga skadorna och måla den skadade skivan istä...
av Jim
05 jul 2020 07:38
Kategori: Annat
Tråd: Ny solcellsventilator
Svar: 24
Visningar: 38850

Re: Ny solcellsventilator

Hej igen, Tror ni att biltemas ventilator passar det befintliga hålet? Plasten till vår ventilator är gammal och sprucken. Vår kåpa ser exakt likadan ut som Biltemas. https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/ventilatorer/ventilator-2000040481 Jag monterade precis en sådan för två veckor sedan. Ba...
av Jim
28 jun 2020 14:59
Kategori: Motor
Tråd: Utombordare på Marieholm 26
Svar: 8
Visningar: 11714

Re: Utombordare på Marieholm 26

Jag har nu kontrollerat med några firmor och summer sannolika kostnader för at konvertera till utombordare: Urmontering och plugga propelleraxelgenomföring - 10000kr Förstärkning av akterspegel och montering av motorfäste - 8000 kr Motorfäste - 2000 kr Utombordsmotor tillkommer. Jag har inte helt k...
av Jim
23 jun 2020 20:30
Kategori: Kappsegling
Tråd: AM och inte SM?
Svar: 3
Visningar: 8189

Re: AM och inte SM?

När vi nu blir snuvade på alla tävlingar p g a Covid-19 och den tänkta turseglingen inte heller kan genomföras, undrar jag om vi inte skulle hitta på något annat att göra istället. Så jag har fått en ide: kanske vi skulle segla AM istället för SM? AM=Alternativt Mästerskap. Det hela går ut på att s...
av Jim
09 jun 2020 19:54
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 76
Visningar: 104688

Re: Installation av solpanel

Men du har ju haft det någon säsong nu så det är förmodligen inget problem :shock:
Jag gjorde i princip likadant. Ordentliga pressade kabelskarvar och krympslang om var och en av kablarna och sedan en ytterligare utanpå alltihopa.
av Jim
09 jun 2020 17:33
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 76
Visningar: 104688

Re: Installation av solpanel

Jag misstänker att du var tvungen att skarva kablarna någonstans. Det stämmer att det måste vara slack i kabeln nog för att öppna luckorna. Jag placerade kablarna i den förliga delen av öppningen. De sitter då lite ivägen och jag kan inte vara lika våldsam vid skurning och stuvning som tidigare. Ska...
av Jim
09 jun 2020 13:24
Kategori: Beslag
Tråd: Förstagsrulle för hakad fock?
Svar: 5
Visningar: 9151

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Det är en bra inställning att se till att man kan komma iväg snabbt i naturhamn. :!: Jag tänkte mest på alla de båtar som jag ser på min brygga som låter förseglet vara uppe hela säsongen utan något skydd. Härrom dagen var det en Maxi 68, som fick hjälp av sjöräddningen, för att de skörat genuan. De...
av Jim
09 jun 2020 12:11
Kategori: Skrov
Tråd: Vattenskadad mastbalk
Svar: 13
Visningar: 16031

Re: Vattenskadad mastbalk

Jag tycker det ser ut som gammalt fogskum, det som är gulbrunt, förmodligen har man spacklat eller plastat ovanpå men lagningen har släppt och nu är det bara fogskum kvar.