Sökningen fann 248 träffar

av Nils D
20 apr 2020 12:24
Kategori: Motor
Tråd: Innerbeklädnad och motorfäste
Svar: 12
Visningar: 16088

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Sen blir djupet på propellern med den befintliga motorn inte optimalt när det t.ex. går hög sjö och man av någon anledning inte kan segla då propellern tidvis går upp ovanför vattenytan och man tappar kraft. När motorn är monterad på akterspegeln är det nog oundvikligt att den lyfts ur vattnet ibla...
av Nils D
15 apr 2020 10:41
Kategori: Motor
Tråd: Innerbeklädnad och motorfäste
Svar: 12
Visningar: 16088

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

2. Ska byta utombordare till en Mercury 5 Hk Sailpower (lång rigg) och har ett motorfäste som ser ut enligt bifogad bild, dvs en badstege med en träplatta. Förstår att detta är svårt att svara på men tror ni att det är möjligt att få upp motorn tillräckligt högt när man lutar den bakåt och om så in...
av Nils D
02 apr 2020 08:48
Kategori: Skrov
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 22844

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Vitsen med att måla fläckvis är att påsittande antifouling fungerar lika bra som den nypåförda, bara man slipar bort det översta skiktet, vilket ju är tömt på aktiv substans under föregående säsong i vattnet. P.s.s sparar man på både färg och miljö. Tack Marek för kommentaren. Tänkte inte på varian...
av Nils D
01 apr 2020 14:37
Kategori: Skrov
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 22844

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Jag är lite mer optimistisk än Marek, och tolkar bilden som att det "bara" är en massa lager av bottenfärger som lossnat olika mycket, men att gelcoaten är intakt. Men oavsett vilket skulle jag också göra det som Marek rekommenderar, men jag hade efter lätt slipning målat hela botten med e...
av Nils D
01 apr 2020 14:28
Kategori: El
Tråd: Hjälp med elinstallation
Svar: 6
Visningar: 10548

Re: Hjälp med elinstallation

Om du anlitar en elektriker se till at det är en som förstår sig på svagström och den speciella miljö som finns i båtar. Dvs att alla ingående elkomponenter skall tåla den fuktiga miljön som det är i båt. Håller helt med om denna poäng. När jag köpte min IF för rätt många år sedan hade den ett nydr...
av Nils D
23 mar 2020 09:01
Kategori: Kappsegling
Tråd: Covid-19 och segling
Svar: 5
Visningar: 11142

Re: Covid-19 och segling

Du är nog inte ensam på att fundera över konsekvenserna av Coronaviruets spridning; båda vad man kan göra och vad som är önskvärt att göra. För egen del har jag dragit slutsatsen, i alla fall tills vidare, att segling i skärgården på ostkusten, vilket är vad jag brukar göra, borde vara något av det ...
av Nils D
10 feb 2020 09:53
Kategori: Beslag
Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
Svar: 28
Visningar: 34905

Re: Avlägsna skorskotsbalk

Teak är ett fantastiskt material. Min skotbalk (antagligen originalet fr 1976) höll för turen från Malmö till Norrtälje, trots att skicket visade sig vara allt annat än bra, när jag ett år senare skulle lossa den. Bara murket trä och sönderrostade bultar. Det går inte att se det verkliga skicket på...
av Nils D
16 jan 2020 21:13
Kategori: Beslag
Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
Svar: 28
Visningar: 34905

Re: Avlägsna skorskotsbalk

Skotbalken kan vara fäst på lite olika sätt. När jag demonterade min 2016 fick jag utan problem loss de fyra skruvarna som fäster den i sittbrunnsbänkarna. Men trots att jag använde mig av en domkraft satt den stenhårt. Detta visade sig inte bero på att den var limmad, utan istället att blocken i sk...
av Nils D
15 sep 2019 10:45
Kategori: Rigg
Tråd: Marieholm 26 - längd på förstag
Svar: 12
Visningar: 20888

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Intressant diskussion. Har alltid trott att riggarna var identiska mellan IF och M26, men så verkar ju inte vara fallet. Jag roade mig med att jämföra uppgifterna om försegelstorlek för IF och M26 genom att kolla upp Boding Segels hemsida http://www.boding.se/modeller/if/ http://www.boding.se/modell...
av Nils D
08 sep 2019 11:52
Kategori: Allmänt
Tråd: Varför införskaffa en IF båt ?
Svar: 3
Visningar: 11045

Re: Varför införskaffa en IF båt ?

Här är en länk till en annan artikel om IF-båten på svenska och relativt nyskriven, som jag glömde att skicka med förra gången. http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20160614/klassikern-det-ar-en-sanslost-bra-forstabat Och en annan sak jag glömde att nämna som svar på din fråga om varför man s...
av Nils D
08 sep 2019 11:45
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 76
Visningar: 104706

Re: Installation av solpanel

Oj, det var bra resultat! Nu blir jag riktigt nyfiken. Har du haft kylen igång hela sommaren? Hur ofta har du tilläggsladdat med landström? Min Waeco CF18 kyl drar såpass mycket att jag måste komplettera med landströmsladdning, åtminstone var tredje natt, helst oftare. Det har gått åt drygt 300 Wh/...
av Nils D
07 sep 2019 11:05
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 76
Visningar: 104706

Re: Installation av solpanel

Efter en lång säsong med de nya panelerna kan jag rapportera att de har fungerat betydligt bättre än de gamla. Jag får ut ungefär dubbelt så mycket mot tidigare. Tänkte komplettera Johans beskrivning med lite egna erfarenheter som bekräftar hans slutsatser. Jag monterade i våras samma Sunbeam-panel...
av Nils D
07 sep 2019 10:45
Kategori: Allmänt
Tråd: Varför införskaffa en IF båt ?
Svar: 3
Visningar: 11045

Re: Varför införskaffa en IF båt ?

Jag har varit sugen på segling en tid och kollar runt på båtar lite grann. Är IF båten en bra första båt,den dagen man beslutar sig för att köpa en segelbåt ? Säkerhetsaspekter är viktiga för mig. Det finns massor med information om IF-båten om du letar runt lite på nätet. Här kommer några korta sv...
av Nils D
10 jun 2019 07:51
Kategori: Common
Tråd: Turning angle
Svar: 3
Visningar: 9336

Re: Turning angle

(…) Nevertheless I had the feeling that the tack angle was better last season, so I thought maybe that a bad rigging of the mast and the fact that I use a Genoa on furling instead of a fock could be an answer to my problem. If you have changed from sailing with a jib (fock) to a genoa, that probabl...
av Nils D
04 maj 2019 10:54
Kategori: Tursegling
Tråd: Sjökortsförvaring
Svar: 17
Visningar: 23693

Re: Sjökortsförvaring

Jag förvarar mina sjökort på samma sätt som du hittills har gjort, alltså under dynorna i en av kojerna. Vanligen under babords koj i ruffen, som jag sällan använder för att sova i. Har inte märkt något av de problem du nämner med att det blir ojämnt när man sitter eller ligger i kojen, vilket kansk...