Svenska IF-båtförbundets forum • Mantågsstöttor förstärkning av däck?
Sida 1 av 1

Mantågsstöttor förstärkning av däck?

Postat: 23 dec 2018 14:29
av Karin Harding
Jag har fått en fråga från en IF-seglare som vill sätta mantågsstöttor på sin cruisingIF. Han undrar om man måste förstärka däcket där dessa skruvas fast? Någon som vet?

Re: Mantågsstöttor förstärkning av däck?

Postat: 23 dec 2018 16:07
av maja
Jag har mina mantågsfötter kvar. De är monterade med 3 st.M6 skruv och (vanlig) mutter samt stora s.k. "båtbrickor" mellan skrov och mutter. De har suttit fint sedan 30 år tillbaka. Visserligen har jag inte använt mantåget sedan 1990, så kanske min erfarenhet bara sträcker sig de fem åren mellan cirka 1984 och 1990.

Om jag inte minns fel, skruvar man åtminstone en av skruvarna genom däcksförstärkningen. F.ö. borde båtbrickorna räcka, men är man orolig kan man alltid sätta dit en bit rostfri plåt. Att laminera - plasta fast en eventuell förstärkning ger inget extra, menar jag. Bättre med rejäla brickor eller plåtar.

Re: Mantågsstöttor förstärkning av däck?

Postat: 24 dec 2018 00:07
av johan swe-1870
Är det de vanliga fötterna med tre fästhål tror jag inte det behövs några förstärkningar. De brukar se ut så här:

Bild

Jag håller med om att det måste räcka med brickor. Jag tror det stämmer att det inre hålet går genom träförstärkningen.

Jag hade nog också bara mantåg monterat under ca lika lång tid, sedan har fästena bara blivit kvar. Så inte heller min erfarenhet är så lång.

Re: Mantågsstöttor förstärkning av däck?

Postat: 25 dec 2018 09:36
av IF 2719
Jag tror inte heller det behövs förstärkningar. Täta ordetligt bara, vi har tagit bort o plastat igen hålen efter mantågen. Det fanns spår av att vatten läckt ned via mantågsfötterna in i båten och vid förpulpiten (som också är borta) läckte det in vatten. Mvh Martin

Re: Mantågsstöttor förstärkning av däck?

Postat: 25 dec 2018 10:34
av maja
Ja, det är viktigt att täta ordentligt. Tätningsmassan ska vara RUNT hålet och runt undersidan på skruvens skalle.

Ett tips är att först dra skruvarna så nätt med fingrarna för att tätningsmassan inte ska tryckas bort. När massan stelnat drar man det sista med nyckel. Detta är inte minst viktigt för beslag som monteras på halkmönstret.