Installera kylbox på befintligt system

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

bjofo461

Installera kylbox på befintligt system

Inlägg av bjofo461 »

Hej

Vi har precis köpt en IF. Den har haft en mindre solcell kopplad direkt till batteriet som har drivit lanternor, belysning inomhus och någon form av SILVA-instrument (mäter fart/djup/temperatur). Det är även inkopplat ett äldre 12V eluttag på 12 mm.

Vi ska nu installera två nya solceller på 55 W och en solcellsregulator. Den installationen känns relativt enkel.

Nu funderar vi även på att köpa en sunwind parago 21 kylbox (https://www.sunwind.se/product/show/?id ... 1-(12/24V)) som ska kopplas till ett 12V eluttag. Förresten någon som har erfarenhet av sunwind kylbox och vet om den är något att ha?

Den har en genomsnittsförbrukning på 0,8-1,2 A men som jag förstår det så kan förbrukningen vara upp till 6-8 A på kompressorkylar när själva kompressorn startar.

Min förhoppning är att jag bara kan skaffa en 12mm till 21mm adapter för 12V eluttaget och köra kylboxen på det. Tror ni jag kan räkna med att det befintliga elsystemet klarar den belastningen?

Det sitter någon form av säkring men jag vet inte om det på färgen går att se hur mycket den klarar av (se bilder på hur det ser ut)?

Tacksam för hjälp!

/Björn
Bilagor
20220627_174843.jpg
20220627_174843.jpg (164.14 KiB) Visad 417 gånger
20220627_175108.jpg
20220627_175108.jpg (160.73 KiB) Visad 417 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has liked: 92 times
Been liked: 51 times
Kontakt:

Re: Installera kylbox på befintligt system

Inlägg av johan swe-1870 »

Det borde stå på säkringen hur många ampere den har. Uttaget i sig är nog inget problem. Se bara till att kablarna är tillräckligt grova hela vägen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Has liked: 8 times
Been liked: 18 times
Kontakt:

Inlägg av Jim »

Orange säkring brukar väl vara 5A, sen är det precis som Johan skriver, bäst att kolla dimensionerna på kablarna och när man ändå är igång kanske kolla att de ser fräscha ut.
Jag installerade en kylbox, som många andra också gjort här på forumet, för något år sedan men har väl insett att det kräver lite disciplin att använda den om man inte skall tömma batteriet. Man får helt enkelt testa sig fram vad som fungerar bäst just för den kylboxen man har.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has liked: 3 times
Been liked: 40 times

Inlägg av maja »

Normalt är väl en kompressorbox på cirka 48 watt vilket ger 4 ampere vid 12 volt. Det kanske är klokt att säkra upp till 10 ampere för att inte riskera att blåsa säkringen om spänningen skulle sjunka och strömmen öka t.ex. om man tillfälligt råkar köra med nästan tomt batteri.

Man kan alltid passa på att kyla ner varorna ordentligt vid tillgång till landström och samtidigt fylla allt tomrum i boxen med t.ex. öl eller vattenflaskor. När man sedan kör med bara batteri, kan man sätta upp termostaten till svalskåpstemp. Man behöver inte ha så fasligt kallt i boxen, bara man ser till att omsätta kylvarorna lagom till nästa butik.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar