Den person som skrev om revning i IF-båtens instruktionsbok kanske inte riktigt visste hur det borde gå till. Framför allt ska revlöddrorna mitt i seglet inte belastas. De är nämligen inte förstärkta och hålen är bara där för att kunna binda upp seglet. Numera kan man använda chock-cord för detta (förr i tiden använde man tunna ulltrådar eller liknande).
Jag bifogar en principskiss för ett enkelrev - snabbrev, som man manövrerar med en enda lång lina. Med dina grejor i bommens ändar borde man kunna rigga upp ett sådant, måhända med några mindre kompletteringar. Jag tror att en liknande skiss redan finns på forumet, men jag kan inte hitta den:
Beteckningar i bilden:
Linan ska dras från a via-b-c-d-e-f-g- (med en halända):
a)- schackel för bomuthal. Ena ända av linan binds fast här
b)- revöljett vid akterliket
c)- aktre brytblock på bommen (jag tror du har ett sådant)
d)- främre brytblock på bommen (jag tror du har ett sådant)
e)- revöljett vid mastliket
f)- brytblock vid mastfoten (kanske måste kompletteras)
g)- Cleat eller knap för att låsa linan (kanske måste kompleteras) - efter denna kan man ha en lämpligt lång halända .
- Princpskiss snabbrev.jpg (23.28 KiB) Visad 15353 gånger
Jag hoppas du blir klokare nu med hjälp av detta. Det finns naturligtvis många varianter, men principen är samma.
På större båtar brukar man ha dubbelrev (2 linor), en för skothornsöljetten och en för halshornsöljetten eller en lina för skothornsöljetten och en krok för halshornsöljetten. Men visst är det praktiskt med en enda lina...
Revningen går i princip till så här:
1- Sätt an masttoppsdirken eller häng bommen på dirken på ändan av akterstaget
2- Slacka storfallet tillräckligt så att revöljetterna kommer ner i läge för bommens höj. Om man har travare, ta bort travarstoppet, ta ur ur de travare ur likrännan som sitter under revöljetten och sätt tillbaka travarstoppet
3- Dra i snabbrevslinan och fäst den i cleaten eller knapen
4- Hissa storen - om man vill ha bommen litet högre, kan man slacka på revlinan och hissa litet till
5- Slutspänn snabbrevslinan och efterdra med bomuthalet.
Men rådet är ändå att inte ge sig på att reva till sjöss om man inte har tränat innan med sin besättning innan . För om något går snett kan det bli kalabalik... Man behöver ju t.ex. kunna segla nära vindögat under manövern, och det kanske inte är så lätt med bara ett försegel...