I somras råkade jag ut för ett par oväntade brott på linor. Först brast ett spinnakerskot och några veckor senare gick kicktaljan sönder.
I båda fallen var delarna gjorda av Dyneema SK78 single braid. De har tidigare varit med om minst lika kraftiga belastningar, så de var knappast för klena. Jag tror snarare att de hade åldrats och brutits ned av solljusets UV. Efter åtta års bruk gav de sedan upp och gick av. Materialet jag använt påstås vara behandlat för att tåla UV, men ändå gav det upp för mig.
Jag funderar nu på att ersätta alla sådana linor med double braid istället. Kanske ett skyddande hölje gör att det kommer att hålla bättre.
Vad är din erfarenhet av livslängd på dyneema utan skyddande hölje? Hur ofta behöver de bytas ut för att undvika oönskade haveri?
Livslängd på Dyneema SK78
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Livslängd på Dyneema SK78
Jag har dyneema utan skyddande hölje i kicktaljan i en av linorna, den som dubblerar utväxlingen i den 3-skurna taljan. Linan är svart och ska vara uv-skyddad enligt uppgift. Inga problem hittills.
Gajarna är av någon billig sorts dyneema 6 mm med hölje. Inga problem hittills.
Linor kan utsättas av slitage, t.ex. när de kommer i kläm eller går genom ett dåligt eller trasigt block. Mina haverier har snarare berott på detta och inte på uv. De har alla de gångerna varit linor med hölje så vitt jag minns.
Kan tänka mig att ett spinnakerskot kan fastna litet varstans vid hantering i hårdvind och att en tunn tamp blir känslig för slitage.
Gajarna är av någon billig sorts dyneema 6 mm med hölje. Inga problem hittills.
Linor kan utsättas av slitage, t.ex. när de kommer i kläm eller går genom ett dåligt eller trasigt block. Mina haverier har snarare berott på detta och inte på uv. De har alla de gångerna varit linor med hölje så vitt jag minns.
Kan tänka mig att ett spinnakerskot kan fastna litet varstans vid hantering i hårdvind och att en tunn tamp blir känslig för slitage.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Jag hittade en referens: https://assets.ctfassets.net/q6qgec8ud5 ... yneema.pdf
Det är oklart om den avser rå eller UV-impregnerad Dyneema.
Enligt referensen kanske mina linor bara har 1/3 kvar av ursprunglig styrka efter åtta säsonger. Tillkommer gör förstås slitage och annat.
Mina enkelflätade linor (Robline Ocean 3000 XG) var från början mörkt grå, men får nu nog kallas nästan vita i färgen.
Det är oklart om den avser rå eller UV-impregnerad Dyneema.
Enligt referensen kanske mina linor bara har 1/3 kvar av ursprunglig styrka efter åtta säsonger. Tillkommer gör förstås slitage och annat.
Mina enkelflätade linor (Robline Ocean 3000 XG) var från början mörkt grå, men får nu nog kallas nästan vita i färgen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
Jag menar att alla typer av linor påverkas av solljuset, mer eller mindre. Det är väl utsidan av en lina som påverkas mest. Procentuellt blir då en tunnare lina mer påverkad än en tjockare och det är därför att höljet på en lina ofta havererar först och mer eller mindre längs hela linan. Jag har även erfarenhet av att en lina med mjukt hölje är mer känslig.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Det stämmer nog att tunnare lina påverkas mer. Jag kommer att arbeta bort mina utsatta linor, alternativt byta dem regelbundet och oftare än jag tror.
Är det ingen annan som har råkat ut för oväntat brott på oskyddad dyneemakärna?
Är det ingen annan som har råkat ut för oväntat brott på oskyddad dyneemakärna?
- IF 2719
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Har en kaskad i akterstagsträckaren med 16 ggr utväxling. Den gick av längst upp (där det här högst belastning). Det var på en tune up-segling Uppsala 2023 och det blåste kanske 10m/s när det hände och akterstaget var hårt spänt. Det var 6mm single braid. Bytte den mot 4mm double braid som har hållt, fast vi borde nog ha lite starkare lina högst upp i kaskaden. Jag misstänker att linan försvagats av solen och den var ca 5-7 år gammal. Spinnakergajarna tar man ju in efter segling, så de påverkas nog inte särskilt mycket av solen... Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
Planerade regattor 2025: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2025...
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Tack Martin! Då är jag alltså inte ensam om att ha råkat ut för detta.
Det kanske bara är så det är då; har man fri dyneemakärna får man antingen byta den regelbundet eller ta in den när den inte används.
Det kanske bara är så det är då; har man fri dyneemakärna får man antingen byta den regelbundet eller ta in den när den inte används.
- maja
- Moderator
Man kanske kan överväga att inte använda dyneema utan hölje över huvud taget. Vad finns det för fördelar?
Även om en sådan lina blir stummare är det inte säkert att det innebär någon fördel. Jag skulle köpa ett nytt spinnakerfall en gång och diskuterade saken med försäljaren. Han föreslog 8 mm försträckt
polyester. Han sa " om den duger för den svenska H-båtseliten så duger den säkert för en IF " . Kan tänkar mig att det blir lagom elastiskt och att det sparar själva spinnakern.
Även om en sådan lina blir stummare är det inte säkert att det innebär någon fördel. Jag skulle köpa ett nytt spinnakerfall en gång och diskuterade saken med försäljaren. Han föreslog 8 mm försträckt
polyester. Han sa " om den duger för den svenska H-båtseliten så duger den säkert för en IF " . Kan tänkar mig att det blir lagom elastiskt och att det sparar själva spinnakern.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983