Hej,
av en olyckshändelse vid masttrimning lossade förstaget och hela masten föll akterut (ingen skadad). Det enda som fick en synlig skada var mastfoten som revs ut från däcket där den satt med fyra bultar i mastbalken. Gängorna i hålen har rivits ut och de är nu i behov av lagning.
1. Törs jag laga själv genom att fylla skruvhålen med epoxy och borra nya hål? Eller borde jag anlita en marina laga?
2. Borde jag undersöka mastbalken närmare om den behöver bytas?
hä
Det är en nygammal Marieholm (1973, tror jag) som jag ska segla första säsongen. När jag har läst några trådar här börjar jag bli orolig att hela mastbalken är dålig. Jag skulle vilja avvakta med ev. byte av mastbalken till slutet av säsongen men vet inte vad som är säkrast.
mastfoten har rivits bort. tips på lagning?
Moderator: Moderator
-
- Been thanked: 1 time
mastfoten har rivits bort. tips på lagning?
- Bilagor
-
- IMG_3049.jpeg (87.59 KiB) Visad 791 gånger
-
- IMG_3052.jpeg (104.67 KiB) Visad 791 gånger
-
- IMG_3050.jpeg (92.75 KiB) Visad 791 gånger
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Re: mastfoten har rivits bort. tips på lagning?
Du hade väl litet otur när där fanns något på däck som bildade denna hävstång.
Men så länge mastbalken är någorlunda frisk, är det väl relativt lätt att laga.
Borra bort alla rester av de gamla gängorna och fyll hålen med glasfiberarmerad spackel. Här kan det vara en fördel att använda epoxi eftersom det härdar långsamt.Alternativt kan man använda polyester med mycket litet hårdare.
Låt härda tills det fortvarande är hyfsat mjukt.Förborra hålen och dra in skruvarna som har vaxats för att skapa nya gängor och för att de ska kunna lossas. Borra inte för djupa hål!
Lägg tätningsmedel under beslaget och runt skruvhålen och montera tillbaka mastfoten.
Men så länge mastbalken är någorlunda frisk, är det väl relativt lätt att laga.
Borra bort alla rester av de gamla gängorna och fyll hålen med glasfiberarmerad spackel. Här kan det vara en fördel att använda epoxi eftersom det härdar långsamt.Alternativt kan man använda polyester med mycket litet hårdare.
Låt härda tills det fortvarande är hyfsat mjukt.Förborra hålen och dra in skruvarna som har vaxats för att skapa nya gängor och för att de ska kunna lossas. Borra inte för djupa hål!
Lägg tätningsmedel under beslaget och runt skruvhålen och montera tillbaka mastfoten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
- maja
- Moderator
Tack för det!
Men jag glömde nämna att alla delar och ytor ska rengöras ordentligt innan man börjar med själva reparationsjobbet. Men det gäller ju alltid vid reparationer...
Men jag glömde nämna att alla delar och ytor ska rengöras ordentligt innan man börjar med själva reparationsjobbet. Men det gäller ju alltid vid reparationer...
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
tack igen! tänkte rengöra mekaniskt (slipa, borra och suga bort dammet) och sedan med isopropyl alkohol som tar bort fett och annat.
hur hade du gjort?
hur hade du gjort?
- maja
- Moderator
Ungefär så.
Tvätta både före och efter den mekaniska rengöringen.Snåla inte med alkoholen. Använd rena trasor eller torkpapper typ "Torky". Låt lufttorka så att alkoholen hinner dunsta ur hålen.
Tvätta både före och efter den mekaniska rengöringen.Snåla inte med alkoholen. Använd rena trasor eller torkpapper typ "Torky". Låt lufttorka så att alkoholen hinner dunsta ur hålen.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983